15.3.2024

Sähköpyörän koeajo: Tunturi E-Gravel – nyt ajetaan automaattivaihteilla!

Automaattivaihteet yleistyvät sähköpyörissä ja niitä alkaa olla saatavilla jo hyvin peruspyöräänkin, kuten Tunturi E-Graveliin. Hyvää: ajettavuus, automaattivaihteet. Huonoa: suora tanko rajoittaa käytettävyyttä.

Nyt sähköpyörällä ajetaan automaattivaihteilla. Moottori pääsi jo viime syksynä tutustumaan ennakkoon Tunturin uuteen E-Gravel-sähköpyörään, vaikka pyörä on lanseerattu virallisesti näin alkuvuodesta 2024. Tunturi E-Gravel -sähköpyörässä on Shimanon automaattivaihteisto, joka toimii erittäin hienosti.

Myös Shimanon kilpailija Sram on tuonut sähköpyörien automaattivaihteistot markkinoille.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Saatavilla vain sähköpyöriin

Voi olla, että automaattivaiheistot ovat myös aloittaneet sähköpyörien uuden aikakauden – varsinkin siinä mielessä, jos automaattivaihteiston saa alle 4 000 euron pyörään, mikä esimerkiksi Tunturi E-Gravelin hinta on.

Shimanon sähkövaihteista täytyy todeta se, että sellaisen saa tällä hetkellä vain sähköavusteiseen polkupyörään. Paljon mahdollista, että automaattivaihteiston kehitysversio tulee myöhemmin myös luomupyörään, mutta tällä hetkellä automaattivaihteisto edellyttää pyörältä ominaisuutta, jossa pyörän eturatas ja kampiakseli täytyy pystyä kytkemään irti toisistaan eikä se ole luonnollisestikaan mahdollista perinteisen luomupyörän voimansiirron rakenteella.

Shimanon automaattivaihteistossa on useita eri ajotiloja aina täysin automaattisesta ajotilasta täysin manuaaliseen ajotilaan. Lisäksi vaihteita voi vaihtaa, vaikka pyörän kampia ei pyörittäisikään, esimerkiksi alamäessä tai rullatessa.

Eikä siinä vielä kaikki. Shimanon vaihteiston moodit on vielä lisäksi säädettävissä siten miten ajaja itse haluaa. Eli jos vaihteiston esiasetukset eivät vastaa täysin omia mieltymyksiä esimerkiksi siitä, missä vaiheessa vaihteen vaihto pitäisi tapahtua, sitä pystyy myös säätämään. Tällöin pyörän vaihdot saa itselleen mieleisiksi ja vaihteiden vaihdot tapahtuvat kutakuinkin silloin kuin itse haluaa.

Toimivat hienosti

Shimanon Auto Shift -automaattivaihteisto hyödyntää sähköpyörän olemassa olevaa anturitekniikkaa, eli automaattivaihteisto tutkii pyörän nopeutta, kadenssia sekä vääntömomenttia, jonka perusteella se säätää vaihdot. Vaihteisto käyttää myös pyörän sähköjärjestelmän akkua.

Esimerkiksi ylämäessä pyöräilijä pystyy myös ”käskyttämään” vaihteistoa runttaamalla kammista hieman voimakkaammin, jolloin pienempi pykälä vaihtuu.

Selvää kuitenkin on, että Shimanon automaattivaihteet toimivat perusajossa erinomaisesti ja Tunturin E-Gravel on niille varsin osuva ympäristö. Testipyörällä ajettiin esimerkiksi pari testilenkkiä siten, että vaihteita ei vaihdettu manuaalisesti lainkaan. Vaihteiden vaihdot sujuivat kuitenkin muitta mutkitta ja ne vaihtuivat silloin kuin niiden pitikin vaihtua.

Tavallisessa työmatka-ajossa käytettävät vaihteet ovat käytännössä viitonen, kuutonen ja seiska, joskus nelonen, kun esimerkiksi liikennevaloista lähdetään liikkeelle.

Automaattivaihteet ovat nyt sähköpyöräilyn nykypäivää, tekniset ratkaisut kehittyvät koko ajan enemmän ja enemmän.

Voisi olla vauhdikkaampikin?

Tunturi E-Gravel, jossa Shimanon automaattivaihteet olivat, on vauhdikas suoratankoinen sähköpyörä, ja automaattivaihteisto on siihen erinomainen lisä. Se on varsin pätevä, urheilullinen ja mukava pyörä ajaa jo tällaisenäänkin, mutta E-Gravel olisi vieläkin vauhdikkaampi ja enemmän ”aito” gravel, jos pyörässä olisi drop bar eli niin sanottu kippurasarvitanko.

Toinen kehitysaskel drop barin lisäksi voisi olla kevyellä joustoetuhaarukalla varustettu malli. Toki nämä ominaisuudet nostaisivat todennäköisesti pyörän hintaa joitain satasia, mutta sellaisellekin mallille voisi olla kysyntää.

Samalla Tunturin gravel-pyörä nostaisi hieman Tunturin profiilia pois peruspyörien kategoriasta, jossa Tunturi on kieltämättä vahva. Jos Tunturilla on jo nyt kilpailukykyiset täysjousitetut sähkömaastopyörät, niin miksi sillä ei voisi olla myös kippurasarvinen vielä sporttisempi sähköavusteinen gravel-pyöräkin?

Tunturin hiilikuituinen etuhaarukka tuo pyörään tarvittavaa keveyttä, mutta samalla myös hieman mukavuutta.

Kovalla keulalla ja drop barilla varustettu Tunturi E-Gravel voisi olla myös kova haastaja esimerkiksi Moottorin aiemmin koeajamalle Yamahan Wabash RT -sähkögravelille.

Vaikka Tunturi E-Gravelista ei tällä hetkellä olekaan tarjolla edellä mainituilla ominaisuuksilla olevaa mallia, suoratankoinenkin gravel on erinomainen peruspyörä. Sen hyvät ominaisuudet, kuten miellyttävä runkogeometria menee kuitenkin jopa hieman hukkaan peruspyöränä. Automaattivaihteet tuovat kuitenkin paljon ajoon helppoutta ja se on Tunturi E-Gravelin iso etu. Tunturi E-Gravel sopii erinomaiseksi peruspyöräksi esimerkiksi työmatkojen taittamiseen.

Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen

Tunturi E-Gravel
SÄHKÖMOOTTORI Shimano EP600
Sähkömoottorin ohjain Shimano CEN600 1.4"
Akku Shimano BT-EN805 Lithium-ion 504Wh
Vaihteisto Shimano RD-U6050 10 Di2
Kampisarja Shimano FC-EM600 170 mm
Runko alumiini
Rungon koko 50, 52, 55, 58 cm
Etuhaarukka Hiilikuitu
Ohjaustanko Alumiini, musta 640 mm
Jarrut Shimano RS-600 flat mount hydraulinen
Istuin Selle Italia Model X
Rengaskoko 28”
Renkaat Schwalbe G-One Bite 40-622
Vanteet Shimano RS171, alumiini, 622x19C
Massa 19,1 kg
Takuu runko 5v, osat ja etuhaarukka 2v
Hinta 3 799 €

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat