11.10.2020

Sano Crossland vain: Opel Crossland uudistuu kasvojenkohotuksessa äxättömäksi

Opel Crossland

Opel Crossland X on jatkossa Opel Crossland. Uuteen sukupolveen siirtymisen aika ei vielä ole, mutta kasvojenkohotus tuo mukanaan lisää muunneltavuutta, AGR-etuistuimet ja mukautuvan luistoneston.

PSA:n omistukseen siirtynyt Opel on aloittanut mallien uudistamisen uudesta Corsasta ja Mokasta, joka tunnettiin välissä myös Mokka X:nä. Opel Crossland ei saa näiden kahden muun mallin tapaan täysin uutta sukupolvea, mutta kasvojenkohotuksen myötä X tiputetaan pois myös tämän B-segmentin kaupunkimaasturin nimestä.

Opel Crossland

Ulkoisesti kasvojenkohotus tuo Peugeot 2008:n sisarmalli Crosslandiin salamalogoisen valmistajan uuden muotokielen, joka on tuttu uudesta Mokasta. Suurin samankaltaisuus on yhtenäinen, koko keulan leveyksinen Opel Vizor -etupaneeli, joka yhdistää jäähdyttimen säleikön ja ajovalot. Alleajosuojat on muotoiltu uusiksi ja etuosassa on led-sumuvalot

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Istuinpäivityksiä

Pitkien matkojen mukavoittamiseksi Opel kertoo, että Crosslandiin saa ensimmäisenä luokassaan AGR-sertifioidut istuimet. Takaistuimet säätyvät pituussuunnassa 150 millimetriä, joka lisää tavaratilan muunneltavuutta. Takaistuimet etuasentoon säädettynä Crosslandin tavaratila kasvaa entisestä 410 litrasta 520 litraan, joka on valmistajan mukaan luokkansa paras. Takaselkänojat kääntämällä tavaratilaa voidaan laajentaa entiseen tapaan 1 255 litraan.

Opel Crossland

Etuakselin McPherson-jousitusta on valmistajan mukaan kehitetty, kuten myös taka-akselin vääntösauvajousitusta. Uudistettu ohjauspylvään väliakseli parantaa Opelin mukaan ohjauksen tarkkuutta ja keskialueen tuntumaa.

Luistonestoa eri tilanteisiin

Vuoden 2021 alusta saataville tulee myös mukautuva Intelligrip-luistonestojärjestelmä, jonka tarkoituksena on luoda optimaalinen pito ja vakaus jokaisella tienpinnalla. Järjestelmässä on viisi eri tilaa: normaali, lumi, muta, hiekka ja pois päältä.

Opel Crossland

Lumiajotila on käytettävissä alle 50 km/h -ajonopeuksissa ja se rajoittaa normaalia enemmän eturenkaiden luistoa. Muta-ajotila puolestaan sallii pyörille hieman enemmän luistoa, etenkin sen jolla on vähiten pitoa, jotta renkaan kuvio pysyy mahdollisimman puhtaana. Muta-ajotila on käytettävissä 80 km/h -nopeuteen saakka. Hiekka-ajotila puolestaan antaa molempien etupyörien luistaa hieman, jotta auton uppoamisriski pienenee. ESP-pois -ajotilan ylänopeusraja on 50 km/h.

Opel Crossland
Luistoneston tila valitaan kuvan pyörökytkimellä.

Moottorivalikoima pysyy samana nykyisen malliston kanssa, eli tarjolla on 1,2-litrainen bensiinimoottori turbolla tai ilman, sekä 1,5-litrainen dieselmoottori.

Lähde ja kuvat: Opel

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat