10.11.2014 Ajoneuvot Koeajo: Seat Leon X-Perience Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Leonin räyhäkämpi nelivetoveli. Hyvää: nelivedon toiminta, sisätilat, hinta. Huonoa: hento erottuvuus perus-Leonista, sisäilme. Leon on valmistajalleen syömähammas: vilkkaimmin myyvä mallisarja. Leon vastaa pitkälti yli puolta Seat-mallien kokonaismyynnistä Suomessa.Leonin farmarimalli on ollut kohtuusuosittu, joten maahantuoja odottaa innokkaasti vuoden vaihtumista, jolloin malliperhe kasvaa nelivetoisella veljellä.Tarkkasilmäinen erottaa katumaasturimaisen tulokkaan katukuvassa farkku-Leonista massivisemmin muotoilluista etu- ja takapuskureista, pohjan alta näkösälle nousevasta pohjapanssarista ja rengaskoteloiden rouheista levikkeistä sekä järeämmästä rengastuksesta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJatkuvaa nelivetoaJatkuvatoiminen Haldex-neliveto on tuttu toteutus ST-farmarimallista. Perusajossa valtaosa voimasta välittyy etupyörille. Jos etupyörien pito kuitenkin heikkenee, voimaa siirtyy takapyörille millisekunneissa eli käytännössä viiveittä, kuten tuli koeajossa kokeiltua.Haastavissa keliolosuhteissa nelivedon voimanjako on tasan 50/50 akselien välillä.Vaikkei maavara ole maasturiluokkaa, selviytyi X-Perience kunnialla takaisin asvaltille myös röykkyisältä ajo-osuudelta, jossa oli tarjolla kuoppainen kylätie ja jyrkät vastaleet.Päämitat ennallaanKorin päämitat ovat farkkumallin mukaiset, mutta maavara on kasvanut 28 millimetrillä.Seat Leon X-Periencen maavara on 172 millimetriä, joten täysiverisistä maastokyvyistä ei voida puhua, pätevästä katumaasturista hyvinkin.Uutta suunniteltaessa ei ole annettu periksi, vaan on pidetty kiinni periaatteesta, ettei matkustajien tai tavaroiden tiloista tingitä. Tavaroille on sama tila (587 litraa) kuin farkussakin. Matkustajien oltavat ovat hyvät, joskin takana saisi olla enemmän pääntilaa.Sisätiloiltaan tulokas on yhteneväinen farmarikorisen Leonin kanssa.Neljästä kulmasta raapivien suosio on noussut monella eri merkillä, joten Seatillakin uumoillaan, ettei vuoden päästä tarjolle tulevaa etuvetoista Leon X-Perienceä tulla laisinkaan tuomaan Suomeen.Täkynä tehodieselMyydyimmän malliversion keulilla tullee olemaan kaksilitrainen 184 hevosvoiman TDI-dieselmoottori, jonka jatkeena on kaksoiskytkinautomaattivaihteisto. Tämän mallin hinta on 35 566 euroa.Koeajon perusteella moottori vie autoa kerkeästi niin moottoritievauhdissa, kaupunkiajossa, vuoriston serpentiiniteillä kuin maastoradankin puolella. Voimaa ja vääntöä riittää.Moottorin sitkeys jo alhaisilta kierroksilta tekee ajosta vaivatonta ja nykimätöntä. Sammutustoiminta säästää ruuhka-ajossa polttoainetta. Auto herää eloon viiveittä sammumisen jäljiltä.Luvatut kulutusarvot ovat varsin maltilliset eli 4,9 litraa satasella. Hiilidioksidipäästöinä se tietää 129 grammaa kilometrillä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYksi bensa, kolme dieseliäToinen Suomeen tuleva dieselvaihtoehto on sekin kaksilitrainen, mutta 150 hevosvoimainen. Manuaalivaihteisena tämän mallin hinta alkaa 32 349 eurosta.Edullisimman manuaalivaihteisen malliversion keulilla on 1,6-litrainen dieselmoottori, jossa on tehoa 110 hevosvoiman verran. Tämä versio maksaa 30 488 euroa.Bensiinivaihtoehtona on 1,8-litrainen voimanlähde, josta irtoaa käyttöön 180 hevosvoimaa. DSG-vaihteisena se maksaa 35 235 euroa.Kattava turvavarusteluTulokkaan turvallisuusvarustelu on tuttua Leonin muista malleista. Vakiona autossa on ajonvakautus- ja luistonestojärjestelmät, rengaspainevaroitin, seitsemän turvatyynyä sekä monitörmäysjarrutus (Multi Collision Brake System).Vakiovarusteisiin kuuluu myös auton kaarrepitoa kohentava elektroninen tasauspyörästön lukitustoiminto.Paksulla lompakolla autoon saa lisäturvaa, joita ovat aktiivisesti miedon korjausliikkeen tekevä kaistanpitoavustin, kuljettajan väsymyksentunnistustoiminto ja mukautuva vakionopeussäädin.Kaistavahti paimensi koeajossa säntillisesti ja korjausliike oli havahduttava, muttei liiallinen.Tarjolla on vain yksi varustetaso, jota voi täydentää mieltymystensä mukaan. Vakiona on muun muassa automaattinen ilmastointi, ratin takaiset vaihteenvaihtoläpykät ja etumatkustajan ristiselän tuen säätö.Etuistuimet ovat materiaaleiltaan ja muotoilultaan urheilulliset. Ne tukevat erittäin hyvin myös kaarreajossa.Offroad-henkeä matkustamon on haettu oranssein tikkauksin. X-Perience-logoja on ripoteltu moniaalle kuten ohjauspyörään ja ovien kynnyslistoihin.Sisäilme on silti varsin muovinen, joten sen suhteen olisi toivonut perusmalleista voimakkaammin erottuvaa ilmettä.Teksti ja kuvat: Marko Jokela Seat Leon X-Perience 2.0 TDI DSG 4Drive Hinta alkaen 25 566 € Ajoneuvovero 111 €/ v Käyttövoimavero 422 €/ v Moottori 1 968 cm³, dieselmoottori, turboahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 135 kW (184 hv), 3500–4000 r/min Vääntö 380 Nm (1750–3000 r/min) Vääntö 380 Nm (1750–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,1 s Huippunopeus 224 km/h Kulutus l/ 100 km 5,6 (kaup.) / 4,5 (maant.) / NEDC-kulutus 4,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 129 g/km Mitat pituus 4543 mm, leveys 1816 mm, korkeus 1481 mm, akseliväli 2630 mm Tavaratila: 587 l Omamassa: 1529 kg Muu tieto Perävaunumassa jarruin 2 000 kg. Matkanjatkamispalvelu 2 vuotta Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen