10.11.2014 Ajoneuvot Koeajo: Seat Leon X-Perience Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Leonin räyhäkämpi nelivetoveli. Hyvää: nelivedon toiminta, sisätilat, hinta. Huonoa: hento erottuvuus perus-Leonista, sisäilme. Leon on valmistajalleen syömähammas: vilkkaimmin myyvä mallisarja. Leon vastaa pitkälti yli puolta Seat-mallien kokonaismyynnistä Suomessa.Leonin farmarimalli on ollut kohtuusuosittu, joten maahantuoja odottaa innokkaasti vuoden vaihtumista, jolloin malliperhe kasvaa nelivetoisella veljellä.Tarkkasilmäinen erottaa katumaasturimaisen tulokkaan katukuvassa farkku-Leonista massivisemmin muotoilluista etu- ja takapuskureista, pohjan alta näkösälle nousevasta pohjapanssarista ja rengaskoteloiden rouheista levikkeistä sekä järeämmästä rengastuksesta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJatkuvaa nelivetoaJatkuvatoiminen Haldex-neliveto on tuttu toteutus ST-farmarimallista. Perusajossa valtaosa voimasta välittyy etupyörille. Jos etupyörien pito kuitenkin heikkenee, voimaa siirtyy takapyörille millisekunneissa eli käytännössä viiveittä, kuten tuli koeajossa kokeiltua.Haastavissa keliolosuhteissa nelivedon voimanjako on tasan 50/50 akselien välillä.Vaikkei maavara ole maasturiluokkaa, selviytyi X-Perience kunnialla takaisin asvaltille myös röykkyisältä ajo-osuudelta, jossa oli tarjolla kuoppainen kylätie ja jyrkät vastaleet.Päämitat ennallaanKorin päämitat ovat farkkumallin mukaiset, mutta maavara on kasvanut 28 millimetrillä.Seat Leon X-Periencen maavara on 172 millimetriä, joten täysiverisistä maastokyvyistä ei voida puhua, pätevästä katumaasturista hyvinkin.Uutta suunniteltaessa ei ole annettu periksi, vaan on pidetty kiinni periaatteesta, ettei matkustajien tai tavaroiden tiloista tingitä. Tavaroille on sama tila (587 litraa) kuin farkussakin. Matkustajien oltavat ovat hyvät, joskin takana saisi olla enemmän pääntilaa.Sisätiloiltaan tulokas on yhteneväinen farmarikorisen Leonin kanssa.Neljästä kulmasta raapivien suosio on noussut monella eri merkillä, joten Seatillakin uumoillaan, ettei vuoden päästä tarjolle tulevaa etuvetoista Leon X-Perienceä tulla laisinkaan tuomaan Suomeen.Täkynä tehodieselMyydyimmän malliversion keulilla tullee olemaan kaksilitrainen 184 hevosvoiman TDI-dieselmoottori, jonka jatkeena on kaksoiskytkinautomaattivaihteisto. Tämän mallin hinta on 35 566 euroa.Koeajon perusteella moottori vie autoa kerkeästi niin moottoritievauhdissa, kaupunkiajossa, vuoriston serpentiiniteillä kuin maastoradankin puolella. Voimaa ja vääntöä riittää.Moottorin sitkeys jo alhaisilta kierroksilta tekee ajosta vaivatonta ja nykimätöntä. Sammutustoiminta säästää ruuhka-ajossa polttoainetta. Auto herää eloon viiveittä sammumisen jäljiltä.Luvatut kulutusarvot ovat varsin maltilliset eli 4,9 litraa satasella. Hiilidioksidipäästöinä se tietää 129 grammaa kilometrillä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYksi bensa, kolme dieseliäToinen Suomeen tuleva dieselvaihtoehto on sekin kaksilitrainen, mutta 150 hevosvoimainen. Manuaalivaihteisena tämän mallin hinta alkaa 32 349 eurosta.Edullisimman manuaalivaihteisen malliversion keulilla on 1,6-litrainen dieselmoottori, jossa on tehoa 110 hevosvoiman verran. Tämä versio maksaa 30 488 euroa.Bensiinivaihtoehtona on 1,8-litrainen voimanlähde, josta irtoaa käyttöön 180 hevosvoimaa. DSG-vaihteisena se maksaa 35 235 euroa.Kattava turvavarusteluTulokkaan turvallisuusvarustelu on tuttua Leonin muista malleista. Vakiona autossa on ajonvakautus- ja luistonestojärjestelmät, rengaspainevaroitin, seitsemän turvatyynyä sekä monitörmäysjarrutus (Multi Collision Brake System).Vakiovarusteisiin kuuluu myös auton kaarrepitoa kohentava elektroninen tasauspyörästön lukitustoiminto.Paksulla lompakolla autoon saa lisäturvaa, joita ovat aktiivisesti miedon korjausliikkeen tekevä kaistanpitoavustin, kuljettajan väsymyksentunnistustoiminto ja mukautuva vakionopeussäädin.Kaistavahti paimensi koeajossa säntillisesti ja korjausliike oli havahduttava, muttei liiallinen.Tarjolla on vain yksi varustetaso, jota voi täydentää mieltymystensä mukaan. Vakiona on muun muassa automaattinen ilmastointi, ratin takaiset vaihteenvaihtoläpykät ja etumatkustajan ristiselän tuen säätö.Etuistuimet ovat materiaaleiltaan ja muotoilultaan urheilulliset. Ne tukevat erittäin hyvin myös kaarreajossa.Offroad-henkeä matkustamon on haettu oranssein tikkauksin. X-Perience-logoja on ripoteltu moniaalle kuten ohjauspyörään ja ovien kynnyslistoihin.Sisäilme on silti varsin muovinen, joten sen suhteen olisi toivonut perusmalleista voimakkaammin erottuvaa ilmettä.Teksti ja kuvat: Marko Jokela Seat Leon X-Perience 2.0 TDI DSG 4Drive Hinta alkaen 25 566 € Ajoneuvovero 111 €/ v Käyttövoimavero 422 €/ v Moottori 1 968 cm³, dieselmoottori, turboahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 135 kW (184 hv), 3500–4000 r/min Vääntö 380 Nm (1750–3000 r/min) Vääntö 380 Nm (1750–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,1 s Huippunopeus 224 km/h Kulutus l/ 100 km 5,6 (kaup.) / 4,5 (maant.) / NEDC-kulutus 4,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 129 g/km Mitat pituus 4543 mm, leveys 1816 mm, korkeus 1481 mm, akseliväli 2630 mm Tavaratila: 587 l Omamassa: 1529 kg Muu tieto Perävaunumassa jarruin 2 000 kg. Matkanjatkamispalvelu 2 vuotta Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 16.4.2025 Koeajo Koeajo: Mini Aceman SE Favoured Trim – uusi ässä hihasta 15.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace Max EV – kuorma-auto pakettiauton kuorissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: Ford F-550 Super Dutyn verran Martin itseluottamusta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 19.4.2025 Ajatuksia autoista Kiitos lupauksista Jaguar, nyt teidän pitää enää lunastaa ne 20.4.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: autonrassuun lähes terapiamainen vaikutus 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 11.4.2025 Yleinen Guinness World Records -maailmanennätys suomalaiselle sähkömoottoripyörälle – 310 kilometriä yhdellä latauksella 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous