10.11.2014 Ajoneuvot Koeajo: Seat Leon X-Perience Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Leonin räyhäkämpi nelivetoveli. Hyvää: nelivedon toiminta, sisätilat, hinta. Huonoa: hento erottuvuus perus-Leonista, sisäilme. Leon on valmistajalleen syömähammas: vilkkaimmin myyvä mallisarja. Leon vastaa pitkälti yli puolta Seat-mallien kokonaismyynnistä Suomessa. Leonin farmarimalli on ollut kohtuusuosittu, joten maahantuoja odottaa innokkaasti vuoden vaihtumista, jolloin malliperhe kasvaa nelivetoisella veljellä. Tarkkasilmäinen erottaa katumaasturimaisen tulokkaan katukuvassa farkku-Leonista massivisemmin muotoilluista etu- ja takapuskureista, pohjan alta näkösälle nousevasta pohjapanssarista ja rengaskoteloiden rouheista levikkeistä sekä järeämmästä rengastuksesta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Jatkuvaa nelivetoa Jatkuvatoiminen Haldex-neliveto on tuttu toteutus ST-farmarimallista. Perusajossa valtaosa voimasta välittyy etupyörille. Jos etupyörien pito kuitenkin heikkenee, voimaa siirtyy takapyörille millisekunneissa eli käytännössä viiveittä, kuten tuli koeajossa kokeiltua. Haastavissa keliolosuhteissa nelivedon voimanjako on tasan 50/50 akselien välillä. Vaikkei maavara ole maasturiluokkaa, selviytyi X-Perience kunnialla takaisin asvaltille myös röykkyisältä ajo-osuudelta, jossa oli tarjolla kuoppainen kylätie ja jyrkät vastaleet. Päämitat ennallaan Korin päämitat ovat farkkumallin mukaiset, mutta maavara on kasvanut 28 millimetrillä. Seat Leon X-Periencen maavara on 172 millimetriä, joten täysiverisistä maastokyvyistä ei voida puhua, pätevästä katumaasturista hyvinkin. Uutta suunniteltaessa ei ole annettu periksi, vaan on pidetty kiinni periaatteesta, ettei matkustajien tai tavaroiden tiloista tingitä. Tavaroille on sama tila (587 litraa) kuin farkussakin. Matkustajien oltavat ovat hyvät, joskin takana saisi olla enemmän pääntilaa. Sisätiloiltaan tulokas on yhteneväinen farmarikorisen Leonin kanssa. Neljästä kulmasta raapivien suosio on noussut monella eri merkillä, joten Seatillakin uumoillaan, ettei vuoden päästä tarjolle tulevaa etuvetoista Leon X-Perienceä tulla laisinkaan tuomaan Suomeen. Täkynä tehodiesel Myydyimmän malliversion keulilla tullee olemaan kaksilitrainen 184 hevosvoiman TDI-dieselmoottori, jonka jatkeena on kaksoiskytkinautomaattivaihteisto. Tämän mallin hinta on 35 566 euroa. Koeajon perusteella moottori vie autoa kerkeästi niin moottoritievauhdissa, kaupunkiajossa, vuoriston serpentiiniteillä kuin maastoradankin puolella. Voimaa ja vääntöä riittää. Moottorin sitkeys jo alhaisilta kierroksilta tekee ajosta vaivatonta ja nykimätöntä. Sammutustoiminta säästää ruuhka-ajossa polttoainetta. Auto herää eloon viiveittä sammumisen jäljiltä. Luvatut kulutusarvot ovat varsin maltilliset eli 4,9 litraa satasella. Hiilidioksidipäästöinä se tietää 129 grammaa kilometrillä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Yksi bensa, kolme dieseliä Toinen Suomeen tuleva dieselvaihtoehto on sekin kaksilitrainen, mutta 150 hevosvoimainen. Manuaalivaihteisena tämän mallin hinta alkaa 32 349 eurosta. Edullisimman manuaalivaihteisen malliversion keulilla on 1,6-litrainen dieselmoottori, jossa on tehoa 110 hevosvoiman verran. Tämä versio maksaa 30 488 euroa. Bensiinivaihtoehtona on 1,8-litrainen voimanlähde, josta irtoaa käyttöön 180 hevosvoimaa. DSG-vaihteisena se maksaa 35 235 euroa. Kattava turvavarustelu Tulokkaan turvallisuusvarustelu on tuttua Leonin muista malleista. Vakiona autossa on ajonvakautus- ja luistonestojärjestelmät, rengaspainevaroitin, seitsemän turvatyynyä sekä monitörmäysjarrutus (Multi Collision Brake System). Vakiovarusteisiin kuuluu myös auton kaarrepitoa kohentava elektroninen tasauspyörästön lukitustoiminto. Paksulla lompakolla autoon saa lisäturvaa, joita ovat aktiivisesti miedon korjausliikkeen tekevä kaistanpitoavustin, kuljettajan väsymyksentunnistustoiminto ja mukautuva vakionopeussäädin. Kaistavahti paimensi koeajossa säntillisesti ja korjausliike oli havahduttava, muttei liiallinen. Tarjolla on vain yksi varustetaso, jota voi täydentää mieltymystensä mukaan. Vakiona on muun muassa automaattinen ilmastointi, ratin takaiset vaihteenvaihtoläpykät ja etumatkustajan ristiselän tuen säätö. Etuistuimet ovat materiaaleiltaan ja muotoilultaan urheilulliset. Ne tukevat erittäin hyvin myös kaarreajossa. Offroad-henkeä matkustamon on haettu oranssein tikkauksin. X-Perience-logoja on ripoteltu moniaalle kuten ohjauspyörään ja ovien kynnyslistoihin. Sisäilme on silti varsin muovinen, joten sen suhteen olisi toivonut perusmalleista voimakkaammin erottuvaa ilmettä. Teksti ja kuvat: Marko Jokela Seat Leon X-Perience 2.0 TDI DSG 4Drive Hinta alkaen 25 566 € Ajoneuvovero 111 €/ v Käyttövoimavero 422 €/ v Moottori 1 968 cm³, dieselmoottori, turboahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 135 kW (184 hv), 3500–4000 r/min Vääntö 380 Nm (1750–3000 r/min) Vääntö 380 Nm (1750–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,1 s Huippunopeus 224 km/h Kulutus l/ 100 km 5,6 (kaup.) / 4,5 (maant.) / NEDC-kulutus 4,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 129 g/km Mitat pituus 4543 mm, leveys 1816 mm, korkeus 1481 mm, akseliväli 2630 mm Tavaratila: 587 l Omamassa: 1529 kg Muu tieto Perävaunumassa jarruin 2 000 kg. Matkanjatkamispalvelu 2 vuotta Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa