1.11.2019

Nissan ja Volvo yhtä mieltä: sedanista tulossa keskisormi katumaastureille

sedanista tulossa keskisormi katumaastureille

Volvon ja Nissanin johtoportaissa arvioidaan, että katumaastureiden ja crossovereiden aika muodikkaana korimallina saattaa olla hiipumassa. Syitä löytyy niin järjestä kuin tunteesta.

Massamarkkinoilla perinteisten sedan-mallisten henkilöautojen markkinaosuus on pudonnut 25 prosenttia Euroopassa vuosien 2015–2018 välillä ja premium-luokan porrasperissäkin kauppa on käynyt 18 prosenttia hitaammin.

Katumaastureiden ja crossovereiden vuosia kestänyt kasvukausi saattaa kuitenkin taittua hiljalleen. Näin uskotaan ainakin Nissanilla ja Volvolla, jossa nähdään uuden polven autonostajien suosivan sedaneita korkeampien automallien sijaan muutamastakin syystä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Volvo: "toimintamatkasta kiinnostuneet eivät voi sivuuttaa matalampia autoa"

uusi Volvo S60

Volvon toimitusjohtaja Håkan Samuelsson kommentoi Automotive News Europelle, että asiakkaat eivät voi unohtaa matalia porrasperäautoja, mikäli tavoitteena on autojen taloudellisuus ja sähköistetyn ajomatkan kasvattaminen.

– Ihmiset, jotka ovat kiinnostuneita pidemmästä toimintamatkasta eivät voi sivuttaa, että matalat ja aerodynaamisemmat autot ovat parempia tässä. Siksi en olisi yllättynyt, jos markkinavoimat tuovat pienemmät sedanit takaisin, erityisesti jos ei tarvitse katumaasturin kokoa, Samuelsson kommentoi.

Luotto perinteisiin sedaneihin on taustalla myös Volvon päätöksessä aloittaa Yhdysvaltain tehtaansa tuotanto S60:llä. Tehdas arvioi, että suurin osa autoista viedään Kiinaan, Venäjälle ja Etelä-Amerikkaan, jossa porrasperää pidetään edelleen menestyksen symbolina.

Nissan: "sedan on tulevaisuuden keskisormi"

– Sedan on tulevaisuuden keskisormi. Se on tuleva tatuointi, kommentoi Nissanin muotoilujohtaja Alfonso Albaisa Automotive News Europelle Tokion autonäyttelyn yhteydessä. Albaisan kommenttien takana on nuoremman polven halu erottua vanhemmistaan, jonka uskotaan vaikuttavan myös tulevien autonostajien päätöksiin.
– Puolet päätöksestä on reaktiivista, Albaisa jatkoi.

Nissanin tuotestrategiasta vastaava Ivan Espinosa puolestaan kommentoi, että automerkin tilastoissa näkyy jo merkkejä siitä, että nuoremmat ostajat ovat kyllästyneitä katumaastureihin. Vuosikausien katumaasturitrendi näkyy myös urheilullisena ja seikkailullisena pidetyn autosegmentin tila-autoistumisena, eli räväkkyyden sijasta luvassa on tavallisen perheauton tylsä titteli. Seikkailumuovit eivät riitä pelastamaan yleiseksi käyneen autoluokan imagoa nuorempien silmissä.

sedanista tulossa keskisormi katumaasturille

Albaisa jatkaa, että koska autoteollisuus ei ole valmis keksimään jälleen täysin uutta korimallia, ovat nuoremmat autonostajat todennäköisesti palaamassa porrasperämalleihin, joissa ei oikeastaan ollut vikaa alunperinkään.

The Detroit News puolestaan kertoo, että ainakin Yhdysvalloissa sedanit ovat iskeneet takaisin nelivetovaihtoehtojen yleistymisellä.
– Minusta katumaasturit ovat liian suuria, ja halusin jotain pienempää ja kompaktimpaa, kommentoi Nissan Altimaan palannut 34-vuotias myyntipäällikkö Josh Bothell amerikkalaislehdelle.

Lähteet: Automotive News, Bloomberg, The Detroit News Kuvat: Nissan, Volvo

Luetuimmat