28.3.2017

Seuraava autosi saattaa olla mieto hybridi

mieto hybridi

Miedoista tai kevyistä hybrideistä saataneen lähivuosien voimakkaimmin kasvava moottoritrendi. Samalla tekniikalla lupaillaan jopa pikkudieseleiden korvaamista.

Vaikka hybridien ja ladattavien hybridien myynti on noussut Euroopassa voimakkaasti viime vuosina, niin sanotut miedot hybridit jyräävät ne todennäköisesti jo lähivuosina myyntimäärissä. Miedolla hybridillä tarkoitetaan erilaisia ratkaisuita, joissa polttomoottoria täydennetään keveillä sähkötekniikoilla erillisen voimalinjan sijaan.

Ensimmäisessä aallossa termi viittaa 48 voltin sähköjärjestelmällä toteutettuun sähkömoottoriin, joka avustaa polttomoottoria kampiakselin pyörityksessä. Sähkömoottorin tarvitsema energia kerätään talteen jarrutuksissa ja moottorijarrutuksissa. Myöhemmin sähkömoottori voidaan sijoittaa esimerkiksi vaihteiston ja moottorin väliin, jolloin miedollakin hybridillä voidaan ajaa täyssähköisesti keskusta-alueella.

Eräs järjestelmiä toimittava valmistaja on Continental, joka ennustaa mietojen hybridien yleistyvän 48 voltin sähköjärjestelmien kanssa nopeasti. Vuoteen 2020 mennessä ajoneuvoja olisi maailmalla 4 miljoonaa ja vuonna 2025 jo 25 miljoonaa. Tekniikan etuna on sen edullisuus, jonka turvin siitä voi tulla osa valtavirtaa.

– Tyypillisesti valmistajat sanovat, että sopiva kompromissi polttoainetalouden ja hinnan suhteen on 50 euroa per säästynyt hiilidioksidigramma. Tällä tekniikalla päästään hyvin lähelle sitä, kommentoi Continentalin voimansiirtopuolen johtaja Jose Avila Automotive News Europelle.

Ensimmäisten joukossa teknologiaa on tuomassa markkinoille Renault, joka on esittelee Hybrid Assist -markkinointinimellä kulkevan tekniikan Sceniciin ja myöhemmin Meganeen vielä tämän vuoden aikana. Alussa käyttökohteina ovat dieselit, mutta myöhemmin tekniikkaa hyödynnetään myös bensiinimoottoreiden kanssa. Renaultin tavoitteena on painaa Scenicin kulutus 3,5 litraan per 100 kilometriä, tarkoittaen 92 gramman hiilidioksidipäästöjä kilometriltä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

VW: Mietoa bensaa dieseleiden sijaan

Volkswagenin tuotekehitysjohtaja Frank Welsch kommentoi puolestaan, että mietojen hybridien myötä yhtiö saattaa eliminoida 1,6-litraisen dieselmoottorin valikoimastaan kokonaan.
– Ei mene kovin kauaa siihen, että ihmiset valitsevat miedon bensahybridin, Welsch summasi brittiläisen Autocarin haastattelussa.

Haastattelussa Welsch kertoi, että uuteen Poloon suunnitellun 1,5-litraisen dieselin kehitystyö on lopetettu voimavarojen keskittyessä mietoihin hybrideihin. Moottori olisi korvannut ikääntyvän EA827 1,6-litraisen moottorin, jolle Welsch antoi "3-4 vuotta, ehkä 5 vuotta" elinikää. Kiristyvien päästörajojen takia moottorin seuraaja tarvitsisi kalliin pakokaasujen puhdistusjärjestelmän, joka maksaisi noin 600–800 euroa autoa kohti, "eli saman verran kuin itse moottori".
– Dieselmoottori Polossa on melkein neljännes koko hinnasta, Welsch havainnollistaa valmistuskustannuksia.

Kirves heiluu myös pienemmän 1,4-litraisen 3-sylinterisen dieselin kohdalla, jonka odotetaan poistuvan valikoimasta piakkoin.

– Mieto hybridi on lopulta halvempi ja sillä on samat hiilidioksidipäästöt [kuin pienellä dieselillä], huomattavasti pienemmillä typpioksidipäästöillä, Volkswagen-pomo tiivisti.

Lopunaika ei kuitenkaan koske isompaa 2,0-litraista EA288-dieselmoottoria, jonka päivitetty EVO-versio saapuu vuoden tai kahden päästä.
– 2,0-litraisella on varmasti upea tulevaisuus. Se on todella hyvä hiilidioksidimielessä.

Katso myös:

Lähteet: Automotive News Europe, Autocar Kuva: Continental

Luetuimmat