14.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Škoda Yeti & Yeti Outdoor Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suositussa katumaasturissa on nyt valinnanvaraa aiempaa enemmän niin voimavarojen suhteen kuin ulkoisen olemuksen mieluisaksi muokkaamiseenkin. Hyvää: kattava moottori- ja vaihteistovalikoima, nelivedon ominaisuudet, tilojen monikäyttöisyys. Huonoa: diesel-moottorin matkustamoon asti kantautuvat äänet. Škoda Yeti -katumaasturi esiteltiin vuonna 2009 ja se on nyt saanut ensimmäisen päivityksensä. Yetistä on kohta saatavilla kaksi versiota: Yeti ja Yeti Outdoor. Jälkimmäinen muistuttaa ensimmäisen sukupolven lumimiestä enemmän kuin uusi sisarensa. Yeti Outdoorissa on maasturimaiset, mustat sivulistat ja puskurien alakulmat. Ulkonäöltään enemmän henkilöautomainen Yeti on korinvärisin puskurein. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Monikäyttöinen menijä Etenkin iäkkäät ovat ottaneet Yetin omakseen. He ostavat etuvetoisia malleja, mutta haluavat korkean maavaran. Maavarasta huolimatta autoon on helppoa astua kyytiin. Autoon kulku ja käynnistäminen onnistuu räpläämättä, sillä varustelistalta löytyy avaimeton käynnistys. Yetin sisuksissa uutta ovat verhoilu, koristelistat ja ohjauspyöräkin, josta on valittavana neljä erilaista versiota. Takamatkustajien iloksi takaistuimessa on niin etäisyyssäätö kuin selkänojan kallistuksen säätö. Jokainen takaistuin on yhä myös irroitettavissa kokonaan. Lisävarustelista on täydentynyt uudella pysäköintiavustimella, joka osaa pysäköidä taskuun kadunvarteen sekä tien suuntaan nähden poikittaiseen pysäköintiruutuun. Uusia moottorivaihtoehtoja Noin 65 prosenttia Suomessa myydyistä Yeteistä on etuvetoisia. Sekä Yeti että Yeti Outdoor on mahdollista hankkia nelivetoisena. Neliveto on saatavilla kaksilitraisten turbodieseleiden yhteyteen sekä nyt myös 1,8-litraisen TSI-bensiinimoottorin yhteyteen. Malliston piheimpään päähän on ilmestynyt 1,6-litrainen turbodiesel. Kaksoiskytkinvaihteistot ovat nelivetoisissa malleissa kuusivaihteisia, etuvetoisissa vaihteita on seitsemän. Diesel-nelivetoihin on uutuutena 170 hevosvoiman kaksilitrainen kaksoiskytkinvaihteistolla. Koeajon perusteella kyseisen moottorin voimavarat ovat Yetiin vähintään riittävät ja vaihteisto tekee etenemisestä ylellistä. Traktorimaiset moottoriäänet kuitenkin puskevat kiihdytyksissä matkustamoon. Maastossa kulkevalla testiradalla kokeilimme 1,8-litraista TSI-nelivetoa, jonka etenemiskyky yllätti positiivisesti. Pidon riittäessä auto on etuvetoinen, mutta viidennen sukupolven Haldex-kytkin jakaa voimaa tarvittaessa myös takapyörille. Offroad-asennossa auto säätelee kaasun annostelua jyrkissä nousuissa, mikä hillitsee ryntäilyä ja turhaa sutimista. Alamäkihidastin toimii ensin jarrua käyttämällä, jonka jälkeen auto sovittaa nopeuden tien jyrkkyyteen sopivaksi. Hinnoissa ei ole odotettavissa suuria muutoksia. Maahantuoja arvelee Outdoorin hinnan asettuvan muutamaa sataa euroa perus-Yetiä kalliimmaksi. Tällä hetkellä etuvetoisten hinnat alkavat 22 500:sta eurosta ja nelivetoisten 33 445:stä eurosta. Uudistuneet Yetit saapuvat Suomeen tammikuussa 2014. Teksti ja kuvat: Santeri Petrell Škoda Yeti & Yeti Outdoor Ajoneuvovero 154 €/ v Käyttövoimavero 341 €/ v Moottori 1 968 cm³, dieselmoottori, ahdin, 4 sylinteriä, 6v. automaatti-vaihteisto, neliveto. Teho 125 kW (170 hv), 4200 r/min Vääntö 350 Nm (1750-2500 r/min) Vääntö 350 Nm (1750-2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,4 s Huippunopeus 201 km/h Kulutus l/ 100 km 7,7 (kaup.) / 5,4 (maant.) / NEDC-kulutus 6,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 164 g/km Mitat pituus 223 mm, leveys 1793 mm, korkeus 1691 mm, akseliväli 1578 mm Tavaratila: 405-510 l Omamassa: 1730 kg Muu tieto Perävaunumassa jarruin 2 100 kg. Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu 2 vuotta Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 15.4.2024 Koeajo Koeajo: Fiat e-Ducato – houkutteleva vaihtoehto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?