3.10.2016

Spoilerikatsaus: esittelyssä Pariisin autonäyttelyn suurimmat siivet

Pariisi tunnetaan muodistaan, mutta tällä kertaa keskitymme suurin takasiipiin.

Suuret takasiivet jakavat mielipiteitä. Toisten mielestä spoilerit ovat lapsellisia ja tarpeettomia estetiikan tuhoajia, toiset taas rakastavat kilpa-automaista ulkonäköä. Pariisin autonäyttely tarjoaa jokaiselle jotakin, mutta tällä kertaa keskitymme valtavien lintulautojen ilmanohjaimien ylistämiseen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mercedes-AMG GT3

Mercedes-AMG GT3 on ehta kilpa-auto, jonka nopeus todistettiin nelosvoitolla tämän vuoden Nürburgringingin 24 tunnin ajoissa. Yksikerroksinen takasiipi muodostaa harmonisen kokonaisuuden uljaan diffuusorin ja rajusti levennetyn korin kanssa. Arvosana 4,5/5.

Audi TT RS Coupé

Audi TT RS korvaa perusmallin aktiivisen takalipan rehellisen kiinteällä siivellä. Kiinteä siipi tuo TT-malliin urheilullisuutta, mutta samalla kauniin yksinkertainen perusmuoto rikkoontuu. Kun kerran estetiikka uhrataan aerodynamiikalle, voisi siivestäkin tehdä kerralla riittävän suuren! Arvosana 2/5.

Audi R18 on saksalaisvalmistajan ase FIA World Endurance Championship -sarjaan. Kilpuri kerää vauhtia hybriditekniikan ruudittamalla nelilitraisella TDI-moottorilla. Mutkiin ei tarvitse liiaksi hidastella, kiitos näyttävän kaksikerroksisen takasiiven ja keskievän, joka herättää kateutta Airbusin lentokonetehtaalla asti. Arvosana 4/5.

Honda Civic Type R

Hondan esittelemän prototyypin perusteella Civic Type R ei ujostele seuraavassakaan sukupolvessa. Tummanpuhuvalla metallimaisella pinnalla viimeistelty konseptiauto kantaa ylväästi takasiipeä, jonka kokoluokka vie ajatukset menneiden vuosien Mitsubishi Lancer Evolutioneihin. Civic Type R jakaa mielipiteet, mutta tylsäksi sitä ei voi moittia. Arvosana 3/5.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

BMW M2 Safety Car

MotoGP-sarjan turva-autoksi rakennettu BMW M2 sulattaa sydämet jo vakiovarustein, mutta hillitty hiilikuituinen takasiipi sopii turvakaarilla varustettuun autoon hienosti. M2 saa lisäplussaa kellertävistä pystytuista, mutta pisteitä verottaa siiven kapeus ja mataluus. Arvosana 3/5.

BMW M4 GTS

BMW M4 GTS on kerännyt julkisuutta huipputehoa parantavalla vesiruiskutuksella, mutta tällä kertaa keskitymme aerodynamiikkaan. Tavallista M4-mallia huomattavasti rajumpi GTS-painos istuttaa takaluukun pintaan suuren hiilikuitusiiven, joka alkuun näyttää lähes suoraan M2 Safety Carilta lainatulta. Lähempi tarkastelu paljastaa M4 GTS:n siiven olevan tuettu kevennetyin pystytuin, josta annamme autolle puoli pistettä lisää. Arvosana 3,5/5.

Audi RS 3 LMS

Sedan-korisesta RS 3 -mallista rakennettu LMS-kilpuri kantaa suurta ylhäältä ripustettua takasiipeä, joka työntyy lähes täysin auton perän ulkopuolelle. Upean yliampuva ratkaisu! Arvosana 4,5/5.

Renault Clio R.S. 16

Renault pohtii vakavissaan 275 hevosvoimaisen Clio R.S. 16 -mallin tuotantoa. Tehomallin aerodynamiikkaa on parannettu Clio Cup -kilpa-autosta lainatulla takasiivellä. Moottoriurheilutausta lisää uskottavuutta . Arvosana 3/5.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Suuret siivet ja nopeat japanilaisautot ovat kuin syntyneet yhteen. Onneksi Nissan GT-R Nismo ei tee poikkeusta, leveä hiilikuituspoileri sopii upeasti yhteen valkoisen värin ja pyöreiden takavalojen kanssa. Arvosana 4/5.

Toyota C-HR Racing


Nürburgringin 24 tunnin ajoissa SP2T-luokkan (turboahdettu alle 1602cc) kolmanneksi sijoittunut crossover näyttää villiltä sarjatuotantoversionakin, mutta suuri takavalojen välistä tuettu siipi ei ainakaan vähennä draamaa. Arvosana 3/5.

Toyota Yaris WRC

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Le Mans -prototyyppien läsnäolosta huolimatta Pariisin autonäyttelyn hienoin takasiipi on suomalaista työtä. Tommi Mäkisen rakentama Toyota Yaris WRC näyttää villiltä: Lokasuojien levitykset ja keskipakoputket luovat uskottavuutta, joka viimeistellään suurella kaksikerroksisella takasiivellä. Siiven pituuden vuoksi Yariksen takapuskuria on täytynyt pidentää senttitolkulla! Arvosana 5/5.

Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Lauri Ahtiainen ja Aake Kinnunen

Luetuimmat