Ajoneuvot | Uutinen | 30.3.2020

Hei etätyöläinen! Pidä tauko Subarun koiraperheen parissa

Asiakkaansa hyvin tunteva Subaru huomasi aikoinaan, että huomattavalla osalla sen omistajista on koira. Erityisesti Yhdysvalloissa japanilaismerkki onkin aina erottautunut muista vahvuuksillaan.

Jaa artikkeli

Subaru on vuosien varrella tutkinut erityisesti yhdysvaltalaisia ostajia ja huomannut, että varsinkin muutamat erityisryhmät ovat kiinnostuneet insinöörivetoisen valmistajan autoista. Seksuaalivähemmistöjen lisäksi Subaru on markkinoinnissaan usein viitannut ja vedonnut koiranomistajiin, eikä suotta. Tuoreidenkin tietojen mukaan noin kahdella Subarun omistajalla kolmesta on taloudessaan ihmisen paras ystävä, päihittäen kansallisen keskiarvon kirkkaasti.

Erityisen tunnetuksi yhtiö on tullut mainoksista, joissa kuvataan koiraperheen seikkailua erilaisissa tilanteissa Subarulla. Kattava arkisto löytyy täältä, mutta oheen koottu YouTube-kooste kattaa viime vuosien parhaita paloja.

Vanhemmissa mainoksissa tutustutaan koiran elämään yleisesti, sekalaisen koirajengin liikkuessa hiihtoretkillä ja autokaistoilla. 2010-luvun taitteen hengessä mainokset on kuvattu ilman jalustaa, antaen niille esimerkiksi The Office -sarjasta tutun feikkidokumentaarisen tyylin.

Uudemmissa mainoksissa seikkailee kultaisistanoutajista ja labradorinnoutajista koostuva perhe, joille on annettu nimi The Barkleys (vaikkapa Haukkulat). Näissäkin mainoksissa voi hämmästellä koirien luontevia reaktioita mitä pöhköimpiin tilanteisiin. Mahdolliset ajokohtaukset on muuten toteutettu jalkatilaan ahtautuneen stunttikuljettajan voimin.

Aina kaikki ei kuitenkaan mene ohjaajan toiveiden mukaan. Ovathan kyseessä kuitenkin hiukan oikukkaat tähdet ja tyylilajina komedia on erityisen herkkä tyylille ja ajoitukselle.

Helmikuussa julkaistuissa viimeisimmissä Haukkulat-mainoksissa perheen vanhemmat näyttävät, mikä on oikea tapa toimia kuljettajan vireystilavaroittimen piipatessa, ja että kaiken haukkumisen keskellä automaattinen hätäjarrutustoiminto voi olla pelastus. Myös sähkötoiminen takaluukku voi pelastaa tiukasta paikasta.

Myös muissa mainoksissa koirat ja kissat mukana

Subaru ei kuitenkaan nojaa pelkästään koiraperheen varaan mainoksissaan. Välillä mukana seikkailevat esimerkiksi kissat, joille löytyy rooleja niin pahiksina, lemmikkeinä, pysäköintipahiksina ja pysäköintipalvelun työntekijöinä.

Subarulla on huomioitu koirat myös osana ihan meidän ihmisten elämää. Huomattavasti tavallisemmassa mainoksessa pariskunta ottaa koirat mukaan lähtiessään retkiseikkailulle pikitien ulkopuolelle. Toinen tuoreehko Subarun koiramainos on kuitenkin jo yksistäänkin todella hienoa mainossuunnittelua. Pätkässä koira kipittää läpi kaikkien niiden tavaroiden, joita Foresterilla on kuljetettu vuosien varrella, aina bändikamoista lasten syntymäpäivätavaroihin.

Suomessa koiranpäivää on vietetty vuodesta 2007 ja tänä vuonna ihmisen parasta ystävää juhlistetaan jälleen 24. huhtikuuta, epidemiasta huolimatta.

Lähde ja kuvat: Subaru

Jaa artikkeli

Keskustelu