29.11.2023 Ajatuksia autoista Suomalaiset ajavat edelleen vanhoilla ja halvoilla autolla – hinnat ovat jopa laskussa Teksti Tuomas Rajala Kuva Moottorin Arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kotimaan autokanta jatkaa vanhenemistaan, vaikka sähköautojen hankintatuki yrittääkin antaa tekohengitystä hyytyneelle autokaupalle. Suomalaisten autojen keski-ikä on 12,6 vuotta. Koko EU:ssa henkilöautojen keski-ikä on 11,8 vuotta, josta Suomi jää jälkeen. Tämä ei toki ole yllätys, sillä korkea verotus on vuosikausia ohjannut maamme autokantaa iäkkäämpään suuntaan.12,6, vuotta ei välttämättä kuulosta pahalta, mutta reilussa vuosikymmenessä autojen kehitys on ollut huimaa niin turvallisuuden kuin ympäristöystävällisyyden näkökulmasta katsottuna. Etenkin CO2-päästöjen suhteen tilanne on merkittävä, ja siksi esimerkiksi ilmastotavoitteiden kannalta autokannan uusiutuminen olisi vain ja ainoastaan hyvä asia. Toki henkilöliikenne on kokonaispäästöjen kannalta pisara meressä.EU:n tuorein autokanta löytyy ainakin vuonna 2021 Itävallasta, jossa auton keski-ikä on 8,5 vuotta. Alle 10-vuotiaita autoja on seitsemässä maassa, eikä listalta löydy kovin suuria yllätyksiä: Irlanti, Tanska, Sveitsi, Belgia, Iso-Britannia, ja Saksa. Ainoa pieni yllätys on korkean autoveron Tanska.Autokannan uudistumisen eteen on toki tehty meikäläisittäin myös ponnisteluja, sillä esimerkiksi täyssähköautoilta poistettiin autovero 1.10.2021 alkaen. Lisäksi täyssähköautojen hankkimiseen on tarjottu 2000 euron suuruista hankintatukea. Nämä toimenpiteet ovat marginaalisia, sillä korkea autoverotus on kurittanut autokantaa jo vuosia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKeskihinta alle 7000 euroaEntä auton keskihinta sitten? Suomalainen ajaa keskimäärin 6800 euroa maksavalla autolla. Viimeisen kymmenen vuoden aikana keskimääräinen hinta on noussut muutamalla sadalla eurolla, mutta hinta on jälleen kääntymässä laskuun. Ainakin jos on uskomista käytettyjä autoja myyvää Rintajouppi-ketjua.Rintajoupin mukaan vuonna autoliikkeen kautta myytävien autojen keskihinta on laskenut 2000 eurolla viime vuoteen (2022) verrattuna. Vuonna 2023 keskihinta liikkeestä myydylle käytetylle autolle oli 11800 euroa. Se on toki reippaasti enemmän kuin keskiarvoinen suomalaisauto, mutta taaksepäin mateleva kehitys ei kuulosta hyvältä. Toisaalta myös viime vuonna räjähtänyt sähköautobuumi nosti viime vuoden keskihintoja.Syyksi keskihinnan alenemiselle on tarjottu epävakaata maailmantilannetta ja koronavirusta. Autonostajat ovat varovaisempia kuin aiemmin, ja kotitaloudet laskevat autoiluun käytettävät varat tarkemmin. Lisäksi tilanteeseen vaikuttaa inflaatio, korkojen nousu ja energian hinnan heilahtelut.Kuuntele myös Moottoripodin jakso käytetyistä autoista.Teksti: Tuomas Rajala Kuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”