Ajoneuvot | Uutinen | 17.7.2019

Taas se loppuu: Volkswagen Beetlen valmistus päättyy jälleen

Nyt se on taas loppu. Volkswagen Kuplaa tehtiin eri versioina peräti 81 vuotta. Monien lempinimien Kupla on tuttu näky ympäri maailmaa.

Jaa artikkeli

Alunperin vuonna 1938 esitellyn Kuplavolkkarin valmistus loppui keskiviikkona 10.7.2019. Natsi-Saksassa Adolf Hitlerin toimesta alkunsa saanut kansanauto on monen suomalaisen sydämen lähellä, myytiinhän alkuperäistäkin Kuplaa Suomeen yhteensä lähes 130 000 kappaletta. Alkuperäisen Kuplan valmistus loppui Meksikossa vuonna 2003, mutta vuodesta 1997 lähtien valmistettu New Beetle ja myöhempi pelkkä Beetle ovat jatkaneet muotoilun perinnettä tähän vuoteen asti.

Ikonisen ja myöhemmin hippienkin suosioon noussut Kupla, Typ 1, oli Volkswagenin tärkein tuote vuosikymmenien ajan. Tärkein vientimaa autolle oli Yhdysvallat, jonne kuplaa vietiin eniten vuonna 563 522 kappaletta vuonna 1968. Lopun perinteikkään auton suosiolle teki ensimmäisen sukupolven Golf, jonka myötä Kuplan valmistus Saksassa lopetettiin vuonna 1978. Valmistus Meksikossa oli kuitenkin alkanut jo 1967, jossa se jatkui lähes 40 vuoden ajan. Alkuperäinen Kupla  oli erityisesti loppuvuosinaan ainutlaatuinen, sillä auto oli takamoottorinen ja ilmajäähdytteinen.

Volkswagen Golfin alustalle pohjautuvaa New Beetleä valmistettiin vuoteen 2011 asti Meksikossa ja Saksassa, jonka jälkeen uuden sukupolven myötä nimikin muutettiin simppelimmäksi Volkswagen Beetleksi. Beetleä valmistettiin ainoastaan Meksikossa. Vaikka New Beetle ja Beetle ulkoisesti toivat mieleen niiden esikuvan, ne olivat modernin mallin mukaisesti etumoottorisia ja nestejäähdytteisiä, käytännössä tekniikaltaan samanlaisia kuin aikansa Golfit.

Beetlen valmistus päättyy

Kuplan viimeisenkin version valmistuksen loputtua kunnioitettavien 81 vuoden jälkeen, Volkswagen povaa pienestä sähköauto ID.3:sta seuraavaa suuruutta. Valmistajan mukaan uuden sähkömallin vaikutus tulee olemaan sama kuin Kuplalla ja Golfilla omalla aikakaudellaan. Tavoitteeseen ID.3 pyrkii tuomalla sähköisen liikkumisen saataville suurelle kuluttajakunnalle. Aika näyttää, käykö tehtaan ennustukset toteen, mutta ainakin uutuuden mallinimi ei jää yhtä helposti mieleen.

Volkswagenilla on arveltu, että MEB-alustan tuoma sähkövallankumous voisi olla oikea hetki tuoda Typ 2, Kleinbus, takaisin uutena retroversiona. Budd-e-konseptin lisäksi VW onkin leikkinyt ajatuksella ID. Buzz -pakukonseptin muodossa. Tuolloin VW:ltä kommentoitiin, että Kuplan on aika palata aikakapseliin jäähylle, eikä ”uusi uusi uusi Kupla” kuulosta järkevältä.

Lähde: Autoblog Kuvat: Volkswagen

Jaa artikkeli

Keskustelu