Ajoneuvot Uutinen 22.3.2021

Toyota viisivuotiaiden autojen vähävikaisin – Traficom-katsastus

Toyota Corolla on paras automalli Traficomin tuoreimman katsastustilaston viisivuotiaista henkilöautomalleista.

Viisivuotiaiden autojen ryhmä on Toyotan juhlaa: voitto Traficomin katsastustilastoissa heltisi sekä malli- että merkkitilastoissa.

Mallitilaston 10 kärjessä -listalla on viisi japanilaista mallia, kaksi Toyotaa ja yksi Honda, Nissan ja Mitsubishi. Lisäksi löytyy yksi malli viideltä eurooppalaiselta merkiltä, Volkswagen, Mini, Mercedes-Benz, Škoda ja Volvo.

Volkswagen Golf Sportsvan lunasti katsastusraportin kakkossijan.

Merkkitilaston 10 kärjessä -listan neljä ensimmäistä sijaa menivät japanilaisille (Toyota, Honda, Suzuki ja Mitsubishi) Audin ollessa paras eurooppalainen 5. sijalla. Häntäpäässä Dacia oli ylivoimaisesti runsasvikaisin sekä malli- että merkkitilastossa.

Honda Jazz

Japanilaisvalmistajat valtasivat listauksen neljä ykkössijaa. Toyotan jälkeen parhaiten pärjäsi Honda.

Traficomin katsastusraportin malli- ja merkkikohtaisessa tuloslistassa ovat mukana ne automallit ja automerkit, joita on katsastettu vuonna 2020 vähintään 100 kappaletta kussakin ikäluokassa.

 

5-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2015 TOP 10

10 vähävikaisinta mallia, ajokilometrit, hylkäyskeskiarvo %

  • Toyota Corolla (63 000) (0,7)
  • Volkswagen Golf Sportsvan (71 000) (1,3)
  • Mini Cooper (68 000) (1,5)
  • Mercedes-Benz GLA (77 000) (1,7)
  • Toyota Avensis (91 000) (1,8)
  • Honda CR-V (96 000) (1,9)
  • Nissan Juke (72 000) (1,9)
  • Škoda Yeti (91 000) (2,0)
  • Volvo XC70 (135 000) (2,0)
  • Mitsubishi Space Star (57 000) (2,0)

10 vähävikaisinta merkkiä (kaikki mallit yhteensä)

  • Toyota (78 000) (2,3)
  • Honda (88 000) (2,4)
  • Suzuki (76 000) (2,8)
  • Mitsubishi (92000) (2,9)
  • Audi (107 000) (3,4)
  • Škoda (106 000) (3,4)
  • Mini (69 000) (3,6)
  • Subaru (101 000) (3,7)
  • Seat (91 000) (3,8)
  • Mazda (81 000) (3,9)

5-vuotiaat henkilöautot,

keskimääräinen hylkäysprosentti 5,8 %

keskimääräiset ajokilometrit 95 000 km

Myös Mini Cooperin katsastustilastot kestivät hyvin tarkastelua.

5-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2015 FLOP 10

10 runsasvikaisinta mallia, ajokilometrit hylkäyskeskiarvo %

  • Dacia Sandero (74 000) (33,5)
  • Dacia Logan (90 000) (28,5)
  • Renault Clio (66 000) (24,9)
  • Dacia Duster (94 000) (22,4)
  • Citroën C4 Cactus (82 000) (22,2)
  • Citroën C4 (74 000) (19,8)
  • Peugeot 2008 (66 000) (19,7)
  • Mercedes-Benz Spinter (369 000) (19,2)
  • Mercedes-Benz Vito (260 000) (18,6)
  • Kia Sorento (123 000) (17,8)

10 runsasvikaisinta merkkiä (kaikki mallit yhteensä)

  • Dacia (90 000) (26,9)
  • Renault (70 000) (19,2)
  • Citroën (78 000) (15,2)
  • Fiat (57 000) (14,4)
  • Tesla Motors (137 000) (13,4)
  • Jeep (106 000) (12,8)
  • Peugeot (80 000) (9,4)
  • Mercedes-Benz (122 000) (9,4)
  • Kia (78 000) (8,2)
  • Porsche (91 000) (7,8)

 

Dacia Sandero listauksen heikoin

Dacia Sandero Stepway TCe 90 S&S

Dacia Sandero pärjäsi katsastustilastoissa huonoiten viiden vuoden ikäisistä autoista.

Mallitilaston heikoin oli Dacia Sandero ikäisekseen suurella hylkäysprosentilla 33,5. Joka kolmas Sandero hylättiin. Dacia Logan oli toiseksi huonoin hylkäysprosentilla 28,5. Renault Clio ja Dacia Duster olivat seuraavaksi runsasvikaisimmat.

Ammattikäytössä yleisten Mercedes-Benz Sprinter- ja Vito -mallien vikamäärää selittää osaltaan mallien tavallista suurempi ajomäärä, Sprinterillä keskimäärin jopa 369 000 kilometriä, mikä on suuri lukema viisivuotiaalle autolle.

Merkkitilaston runsasvikaisin oli ylivoimaisesti Dacia, jonka malliston hylkäysprosentti on 26,9 eli enemmän kun joka neljäs viisivuotias Dacia hylättiin. Saksalaiset katsastuslaitokset ovat kommentoineet, että halpa (auto) voi pidemmän päälle tulla käyttäjälle kalliiksi. Korjaustarve on tavallista suurempi, jotta halpa-auto pysyisi katsastuskunnossa ja turvallisena liikenteessä.  Merkkitilaston hännillä ovat Dacian lisäksi myös Renault, Citroën ja Fiat.

Mukana 3–15-vuotiaat henkilöautot

Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin henkilöautojen katsastuksen vikatilastoissa on mukana 3–15-vuotiaat henkilöautot. Traficomin katsastustilastossa on ansiokasta, että kunkin mallin keskimääräinen ajokilometrimäärä kussakin ikäryhmässä on mainittu, mikä auttaa suhteuttamaan mallin vikamäärän mallin ajomäärään.

Vuonna 2020 määräaikaiskatsastuksessa autoista hylättiin 19,5 %, mikä on 1,1 prosenttiyksikköä vähemmän kuin vuonna 2019. Ensimmäisen kerran katsastukseen tulleista kolmivuotiaista autoista hylättiin 2,9 %, kun edeltävänä vuonna luku oli 3,1 %.

Henkilöautojen yleisin hylkäyssyy on etuakseliston viat. Uudemmilla autoilla seuraavaksi yleisin hylkäyssyy on käyttöjarruun liittyvät viat, kun vanhemmilla autoilla hylkäykseen johtavia vikoja löytyy jousituksesta ja iskunvaimennuksesta sekä seisontajarrusta. Valaisimiin ja sähkölaitteeseen liittyvistä vioista taas annetaan selvästi eniten korjauskehotuksia.

Katsastustilastot eivät kerro kaikkea laatueroista

Katsastustilastojen julkistamista arvostellaan siitä, että ne eivät kerro kaikenlaisista vioista. Eivät kerrokaan, mutta katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien turvallisuuteen ja ympäristöön vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut merkittävimmät isot viat liittyvät yleensä akselistoihin, pyöräntuentaan ja niiden nivelten kulumiseen sekä jarruihin. Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuoltojen teettämisellä, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – automallin laadun ohella.

Tiepalveluraporteissa todetut tielle pysäyttäneet viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat. Tielle pysäyttävistä teknisistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin, erityisesti akun simahtamiseen. Akkuviat ovat yleisiä polttomoottoriautojen käynnistysakuissa.

Katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro ihan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä viat tulevat tiepalveluraporttiin vain silloin, kun ne keskeyttävät ajamisen yllättäen kesken matkan. Usein tällainen vika ilmaisee itsensä alkuvaiheessa esimerkiksi tehottomuudella, metelillä tai värinällä ja auto ajetaan tai hinautetaan korjaamoon. Vakava moottori- tai vaihteistovika korjautetaan ennen matkalle lähtöä tai määräaikaiskatsastukseen menoa.

Lisäksi tulevat korjauskehotukseen eli takaisinkutsuun johtaneet vikamahdollisuudet, joista tiedotetaan autojen omistajille. Lisäksi takaisinkutsuvikojen lista löytyy Traficomin verkkosivuilta.

Suosittujen automallien vikatietolista löytyy Moottorin verkkosivuilta. Vikatietolista sisältää sadan suositun mallin tyyppiviat. Siihen on katsastus- ja tiepalveluraporttien lisäksi koottu tietoja auton omistajien ilmoittamista vioista sekä takaisinkutsukampanjoista Suomessa ja Saksassa.

Jaa artikkeli

Kaikki koeajot

Uusimmat