8.1.2023 Ajoneuvot TÜV-katsastusraportti kertoo: Mersu, Audi ja Porsche kärjessä, Toyota pudonnut Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mitkä automallit ovat nyt kärjessä, mitkä hännillä? Ja miten oma kulkuneuvosi sijoittuu? Automallien ja automerkkien keskinäinen kilvoittelu laadun ja vikaherkkyyden näkökulmista ei ole aivan yksiselitteisen helppo asia todeta ja selvittää. Arvostetun saksalaisen TÜV -katsastusraportin pitkäaikainen ykkönen Toyota on menettänyt valta-asemansa, nyt kärjessä jyräävät saksalaismerkit Mercedes-Benzin johdolla Audin ja Porschen ollessa tiukassa tuntumassa. Mitkä automallit ovat nyt kärjessä, mitkä hännillä? Mitkä automallit ja -merkit loistavat vähävikaisuudellaan ja mitkä automallit ovat ongelmakimppuja? Ja miten oma kulkuneuvosi sijoittuu? Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mukana 226 automallia Automallien ja automerkkien keskinäinen kilvoittelu laadun ja vikaherkkyyden näkökulmista ei ole aivan yksiselitteisen helppo asia todeta ja selvittää. Kattavatkaan katsastustilastot eivät kerro kaikkea eri automallien laadun välisistä eroista, mutta kun tietopohja on vankka, paljastaa huolellisesti tehty katsastustilasto kuitenkin paljon kiinnostavaa eri automalleista. Saksalaisen katsastusorganisaatio TÜVin vuotuisen uusimman vikaraportin tiedot pohjautuvat 9,6 miljoonaan määräaikaiskatsastukseen Saksassa. Mukana on 134 eri automallia, kun lisäksi lasketaan niiden mallimuutokset, on tilastossa kaikkiaan 226 automallia, joista valtaosa on tuttuja myös Suomen teiltä. Raportissa ovat mukana vain sellaiset automallit, joista on saatavana vähintään tuhannen katsastuksen tiedot kussakin ikäryhmässä. Jyvät erotetaan akanoista TÜV-katsastusraportti jyvittää eri automallit isojen vikojen hylkäysmäärien perusteella. Katsastusraportin tulokset on esitetty viidessä eri ikäryhmässä aina 10–11-vuotta vanhoihin autoihin asti. Eri automallien keskinäinen tuloslista on koottu määräaikaiskatsastuksessa havaittujen isojen vikojen perusteella. Isot viat aiheuttavat hylkäyksen katsastuksessa ja auto on tuotava jälkitarkastukseen. Raportissa tärkeimmät autoista tarkistettavat kohteet ovat korirakenne ja alusta, jarrut, pyöräntuenta, ohjauslaitteet, valot sekä ympäristötekijät (pakoputkisto, pakokaasupäästöt ja öljyvuodot). TÜVin vuotuinen vikaraportti on yksi arvostetuimmista ja vakiintuneimmista henkilöautojen vikaraporteista, joka julkaistiin nyt jo 51. kerran. Aineisto on kerätty lähes 9,6 miljoonasta määräaikaiskatsastuksesta Saksassa aikavälillä heinäkuu 2021 – kesäkuu 2022. Merkittäviä laatueroja Tuoreimmassa katsastusraportissa saksalaisten lisäksi kaksi japanilaista, yksi ruotsalainen ja yksi eteläkorealainen malli sijoittui 10 -kärkeen nuorimmassa 2–3-vuotiaiden autojen ryhmässä. Kaikkia viittä ikäryhmää tarkastellessa japanilaisista parhaaksi nousivat Honda ja Mazda, jotka ansaitsivat kolme 10 kärjessä sijoitusta, lisäksi Mitsubishi ja Suzuki napsivat kaksi 10-kärjessä -sijoitusta. Toyota ei yltänyt 10-kärkeen missään ikäryhmässä. Japanilaisten laatuvaltikka on nyt siirtynyt Hondan, Mazdan, Mitsubishin ja Suzukin haltuun. Automallien 10 kärjessä ja 10 hännillä -listaus erottaa jyvät akanoista. Laatuerot eri automallien ja vuosimallien välillä ovat suuria. Merkkikohtainen tuloslista sisältää viisi ikäryhmää, joten jaossa on 50 kymmenen kärjessä -sijaa ja 50 kymmenen hännillä -sijaa kun kaikki viisi ikäryhmää ovat mukana. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Valtikka vaihtui seitsemän vuotta sitten Katsastusraportin pitkäaikainen ykkönen Toyota menetti valta-aseman kärjessä jo seitsemän vuotta sitten. Ero parhaiden saksalaisten hyväksi on kasvanut vuosien saatossa merkittäväksi. Mercedes-Benz porskutti taas ja uudisti ykköstilansa seitsemännen kerran. Mercedes-Benzillä, Audilla, Porschella ja Volkswagenilla on kymmenen kärjessä sijoituksia kaikissa viidessä ikäryhmässä. Mersulle kultaa, Audi ja Porsche hopealle tasapistein, Volkkari nappasi neljännen tilan. TOP 10 -tuloslista näyttää tältä: ykkönen Mercedes-Benz (12 TOP 10 -sijoitusta), jaettu kakkostila Audi ja Porsche (8 TOP 10 -sijoitusta), Volkswagen neljäntenä (7), jaetulla 5. sijalla Honda ja Mazda (3), jaetulla 7. sijalla Hyundai, Mini, Mitsubishi ja Suzuki (2 TOP 10 -sijoitusta). Lisäksi BMW, Opel ja Volvo saivat yhden TOP 10 -sijoituksen. Hännillä on Dacia Raporttien häntäpäästä löytyi useaa eri Dacian tuotetta, kuten Sandero, Dokker, Logan ja Duster. FLOP 10 -tuloslista näyttää tältä: Dacia sijoittui useimmin häntäpään 10 heikoimman (FLOP 10) joukkoon, (15 FLOP 10 -sijoitusta), BMW toisena (7), Fiat ja Renault jakoivat kolmannen sijan (6), seuraavina Ford (5), Nissan (4), Volkswagen ja Seat (2). Lisäksi Citroën, Opel ja Peugeot saivat yhden FLOP 10 -sijoituksen. Sama automerkki hännillä ja kärkikahinoissa Saman autonvalmistajan eri malleissa ja niiden vuosimalleissa voi olla suuria laatueroja. Lisäksi eroja voi olla myös käyttäjien huolellisuudessa ja/tai vuosittaisessa ajomäärässä. Siksi muutama automerkki löytyy sekä TOP 10- että FLOP 10 -listoilta. Tällaisia merkkejä ovat BMW, Opel ja Volkswagen. Esimerkiksi ison BMW X5/X6-sarjan katumaasturin ja kookkaan Volkswagen Sharan -tila-auton suurta vikamäärää selittää osaltaan kyseisten mallien poikkeuksellisen suuri ajomäärä keskivertoautoon verrattuna, jolloin automallille tyypilliset viat tulevat nopeammin esille: Kookas BMW X5/X6 kärsii akselistojen/pyöräntuennan vioista sekä öljyvuodoista, Volkswagen Sharanin ongelmat keskittyvät akselistoihin, katkenneisiin jousiin sekä kuluneisiin jarrulevyihin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Joka viides heikossa kunnossa Joka viides auto heikossa kunnossa – hylkäysten määrä nousussa koronapandemiaa edeltäviin lukemiin. Uusimmassa raportissa hylkäysten määrä on noussut 20,2 prosenttiin, viime vuoden raportissa hylkäyksiä oli vain 17,9 %. Autokannan keski-ikä Saksassa on nousussa, nyt ensimmäisen kerran yli 10 vuoteen: Vuonna 2000 keski-ikä oli 6,9 vuotta, vuonna 2014 oli 8,8 vuotta ja vuoden 2022 alussa 10,1 vuotta. Saksan valtavasta 48,5 miljoonan henkilöauton kannasta 9,8 miljoonaa henkilöautoa on niin huonossa kunnossa, että ne hylätään määräaikaiskatsastuksessa. Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto, valmistajat, Lähde: AutoBild TÜV-Report 2023 Lisää aiheesta TÜV-katsastusraportti: Mercedes-Benz B-sarja vähävikaisin 2–3-vuotias automalli TÜV-katsastusraportti: Porsche 911, Mercedes-Benz SLC ja Audi Q2 4–5-vuotiaiden kärjessä TÜV-katsastusraportti: 6-7 vuotiaiden kärjessä Porsche 911, Suzuki Vitara ja Volkswagen Golf Sportsvan TÜV-katsastusraportti: 8–9-vuotiaissa Porsche 911, Audi TT ja Mercedes-Benz SLK parhaita TÜV-katsastusraportti: Porsche, Audi ja Mercedes-Benz kärjessä vanhimmissa autoissa Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku