14.3.2021

Uusien moottoripyörien rekisteröintitilasto – KTM ja Yamaha kärkikaksikkona

moottoripyörien rekisteröintitilasto

Uusien moottoripyörien vuoden 2020 rekisteröintitilaston kärjessä on oranssia ja sinistä väriä, kun itävaltalaisvalmistaja KTM ja japanilainen Yamaha kamppailivat ykköspaikasta.

Uusia moottoripyöriä rekisteröitiin Suomessa viime vuonna 3717 kappaletta. Koronavuosi ei kurittanut moottoripyöräkauppaa, vaan uusien pyörien myynti nousi 9,5 prosenttia verrattuna edelliseen vuoteen.

Vuoteen 2019 verrattuna kärjessä on tapahtunut merkkien keskinäisissä markkinaosuuksissa suuria muutoksia, mikä selittyy edellisen vuoden Honda Monkey -buumilla. Silloin Monkey 125:n suuri suosio nosti Hondan ykkösmerkiksi yli 20 prosentin markkinaosuudella. Nyt on palattu ”normaaliin” päiväjärjestykseen, ja kisa ykköspaikasta käydään taas KTM:n ja Yamahan välillä.

moottoripyörien rekisteröintitilasto
Honda löytyy nyt sijalta 3.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Nakuilemalla kärkeen

Vaikka KTM tunnetaan parhaiten ”kurapyöristään”, on itävaltalaismerkki laajentanut mallistoaan pitkäjänteisesti myös katupyörien puolelle. Erityisesti laaja Duke-nakumallisto, joka kattaa koko kirjon 125-kuutioisista 1300-kuutioiseen ja 180-hevosvoimaiseen powernakuun asti, on siivittänyt KTM:n rekisteröintitilastoissa voimakkaasti ylöspäin. Toinen selittävä tekijä merkin nousulle rekisteröintitilastoissa on enduropyörien vakuutushinnoittelu, mikä on johtanut siihen, että uudet pyörät rekisteröidään nykyään käytännössä kaikki valkokilpisiksi, jolloin niille saadaan edullisemmat vakuutukset.

Ténéré 700 Yamahan suosituin malli

Myös Yamahan menestyksen takeena on laaja nakumallisto, joka kantaa MT-nimeä. Paitsi kuutiotilavuuden ja tehon, myös moottorityyppien suhteen se on laaja kattaen 1-, 2-, 3- ja 4-sylinterisiä malleja.

Yamahan kovin yksittäinen syömähammas tulee kuitenkin MT-malliston ulkopuolelta, kun seikkailupyörä Ténéré 700 nousi Yamahan myydyimmäksi malliksi. Mallin vahvuuksia ovat edullisen hinnan ja monipuolisten ominaisuuksien suhde, ja lisäksi siinä on keskitytty perusominaisuuksien hiomiseen ja jätetty kaikki ylimääräiset elektroniset ajoavustimet pois.

moottoripyörien rekisteröintitilasto
Kawasaki on noussut tilastossa neljänneksi.

Kawasaki on noussut BMW:n ohi nelossijalle ja hätyyttelee jo Hondan podiumpaikkaa. Harley-Davidson on vakiinnuttanut kuudennen sijansa ja Triumph on ottanut pienen etumatkan Suzukista kilpailussa seitsemännestä sijasta. Husqvarnan asema enduropyörissä on vakaa, ja merkin nousu on pitkälti katupyörämallien eli Vitpilenin ja Svartpilenin suosion ansiota. Indian nousi ensimmäistä kertaa kymmenen kärkimerkin joukkoon kaudella 2020.

Sijoitus/Merkki/Markkinaosuus 2020/(Markkinaosuus 2019)

1. KTM 17,3 % (16,5 %)
2. Yamaha 16,4 (14,6)
3. Honda 12,6 (22,9)
4. Kawasaki 10,9 (8,7)
5. BMW 9,1 (9,0)
6. Harley-Davidson 5,6 (5,7)
7. Triumph 4,4 (3,1)
8. Suzuki 3,7 (2,7)
9. Husqvarna 3,2 (2,5)
10. Indian 2,6 (1,4)
11. Piaggio 2,3 (2,1)
12. Beta 2,2 (2,7)
13. Ducati 1,6 (1,3)
14. Aprilia 1,5 (1,2)
15. Moto Guzzi 0,8 (0,8)
16. SkyTeam 0,6 (0,6)
17. Sherco 0,6 (0,4)
18. Drac 0,6 (0,3)
19. Fantic 0,5 (0,6)
20. Benelli 0,5 (-)

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: valmistajat

Luetuimmat