18.8.2018 Ajoneuvot Valtteri Bottas: ”Suomen Grand Prix olisi älyttömän hieno juttu” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tämän hetken nopeimmassa F1-tallissa ajava suomalaiskuski nauttii kesälomasta kotimaisemissaan. Valtteri Bottas Duathlon -kisan jälkeen katse kääntyy kohti syksyn GP-ratoja – fanien ohella myös mies itse janoaa voittoa enemmän kuin koskaan. Maailmantähdillä on eronsa. Samaan aikaan kun Kimi Räikkönen esiintyy elämänkertakirjansa julkistamistilaisuudessa Helsingin keskustassa ja lööpit huutavat teoksen ympärillä hulluna, Suomen toinen formula 1 -kuljettaja valmistautuu Nastolan Pajulahdessa sunnuntaina järjestettävään Valtteri Bottas Duathlon -urheilutapahtumaansa. Siinä missä Kimi oli edellispäivänä tyypillinen oma itsensä, etäisen harvapuheinen mutta silti hyvin kuuluisuudestaan tietoinen, Valtteri Bottas antaa heti median eteen saapuessaan huomattavasti helpommin lähestyttävän vaikutelman. Vaikka F1-kuskin kalenteri on ladattu täyteen tapahtumia, olemus on kiireettömän kohtelias, ilme ystävällinen ja hymy herkässä. Nyt on kyseessä hänen oma tilaisuutensa, joten Mercedeksen F1-tiimin vetimetkin on voitu jättää vaatekaappiin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Duathloniinkin tosissaan Ei Bottaskaan silti mikään tavallinen tallaaja ole, kaukana siitä. Tänä viikonloppuna hänen – ja samaan duathlon-kisaan osallistuvan Mika Häkkisen – perässä Nastolaan saapuvat suomalaismedioiden ohella muun muassa CNN, BBC ja F1 Racing -lehti. Jälleen kerran: meikäläisiltä tuntuu helposti unohtuvan, miten kuuluisista urheilijoista onkaan kyse. Duathloniin, joka koostuu viiden kilometrin juoksusta, 20 kilometrin maastopyöräilystä ja vielä siihen päälle kolmen kilometrin juoksusta, Bottas lähtee yllättävänkin tosissaan. Viime vuonna hän ylsi sijalle 11, ja nyt olisi tarkoitus petrata. – Oma valmistautuminen on mennyt kyllä hyvin. Aina kun on ollut mahdollista, olen harjoitellut duathlonia silmällä pitäen ja koettanut panostaa pyöräilyyn vähän enemmän, kun se oli viime vuonna heikompi osuus, Bottas juttelee avoimesti. Varsinainen ammatti asettuu kuitenkin aina paalupaikalle. – Totta kai tämän vuoden F1-kisakalenteri on ollut kiireisin ikinä, ja kun siihen lisätään kaikki edustuskeikat päälle, niin treenaaminen on välillä jäänyt vähän vähemmälle. Asiat pitää kuitenkin priorisoida ja varmistaa, että olen F1-kisoissa terveenä. Loma tehnyt hyvää F1-sirkus on heinä–elokuussa viettänyt kuukauden taukoa hektisen alkukauden jälkeen. Bottakselle kesäloma kotikonnuilla Nastolassa on ollut tervetullut. – Tänään tulee täyteen kaksi viikkoa, kun ei ole ollut yhtään ohjelmaa mihinkään suuntaan. Olen ollut Suomessa ja 90 prosenttia ajasta mökillä, ja kisaputken on pystynyt hyvin katkaisemaan, Bottas iloitsee. Ennen kesätaukoa formula ykkösissä vedettiin Euroopan-turnee varsinaisella pikakelauksella: kuuden viikon aikana viisi kilpailua. – Se oli aika kova setti. Kun on sellainen vauhti päällä, ei välttämättä huomaa, että tarvitsee taukoa. Kun sitten pääsee lepäämään, niin se tekee kyllä hyvää. Syksyllä uusi kausi Bottas ajaa nyt toista kauttaan Mercedes-tallissa, joka on voittanut sekä kuljettajien että valmistajien maailmanmestaruudet neljänä edellisvuonna peräkkäin. Suomalaisen suorituskyky on viime kaudesta kehittynyt selvästi. Taival on silti ollut takkuinen – kirvelevimpänä on jäänyt mieleen Azerbaizanissa ajetun Bakun GP:n rengasrikko kaksi kierrosta ennen maalia, mikä varasti johtoasemassa olleen Bottaksen varmalta näyttäneen kauden avausvoiton. Niinpä Bottas on tällä hetkellä MM-pisteissä neljäntenä, reilun matkan päässä sarjaa johtavasta tallikaveri Lewis Hamiltonista. Väliin mahtuvat vielä molemmat Ferrari-kuljettajat, Sebastian Vettel sekä maanmies Räikkönen. – Nyt on takana tuloksellisesti rankka ensimmäinen puolisko, ja aika paljon oli vastoinkäymisiä. Odotan innolla toista puoliskoa, johon lähdetään avoimin mielin ja turhia miettimättä. Jatketaan sitä työtä mitä on tähänkin asti tehty, ja uskon, että kyllä sieltä vielä hyvä tulee. Eli tästä alkaa ikään kuin henkisesti uusi kausi? – Kyllä, näin voisi ajatella. Myöskään Räikkönen ei ole vielä tällä kaudella saavuttanut yhtään ykköstilaa. Kun Bottakselle heittää, että nyt tarvitaan sitä suomalaisvoittoa ihan oikeasti, vastaus tulee viiveettä. – Olen siitä ihan samaa mieltä, hän huikkaa – edelleen hymyn siivittämänä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Suomen GP mielessä Haastattelujen lomassa Bottas siirtyy ulos aurinkoiseen ilmaan valokuvien ottamista varten. Olemme siis Valtterin kotipaikassa Nastolassa, kauniin järvimaiseman äärellä. Tästä on vain reilut 30 kilometriä parhaillaan rakenteilla olevaan Kymiring-moottoriurheilukeskukseen. Kymiring täyttää valmistuessaan paitsi MotoGP-, myös F1-standardit muun muassa turvallisuusluokitusten osalta, ja esimerkiksi takasuoralla on enemmän mittaa kuin monilla maailmanluokan radoilla nykyään. Julkisuudessa onkin väläytelty, että formula ykköset nykyään omistava Liberty Media olisi halukas järjestämään F1-kisan Suomessa. Esimerkiksi rahoituksen osalta asia olisi nyt aiempaa mutkattomampi. Huipputiimissä ajava Valtteri Bottas on luonnollisesti yksi vaikutusvaltaisimmista suomalaisen moottoriurheilun lähettiläistä maailmalla. Kun asia tulee puheeksi, aiotko ajaa Suomen GP:tä omalta osaltasi eteenpäin, vaikka et olekaan tuossa bisneksessä varsinaisesti mukana? Saattaisit kuitenkin itsekin ehtiä ajourasi aikana osallistumaan kotikilpailuun… – Aika usein kysytään mikä olisi sellainen maa, missä haluaisin kisata. Minulle se on totta kai Suomi. Olen ihan varma, että täällä olisi katsomot aivan täynnä, onhan Suomessa niin paljon moottoriurheilufaneja. Olisihan se tietysti ihan älyttömän hienoa. Bottas toki tiedostaa, että ihan tuosta vain ei Suomen Grand Prix toteudu, vaikka kaikki prosessissa sujuisi kuten pitääkin. – Totta kai se on vielä aika kaukana. Siihen on kuitenkin nyt mahdollisuudet ja jos jotenkin pystyn siinä auttamaan, niin totta kai teen niin. Päättäjillekin voin mielelläni mennä sanomaan, että hei, miten olisi Suomen GP? Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Roman Razinkov Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku