15.6.2020

Vielä kerran kasvopesulle: Peugeot 308 saa joukon uutta ja komeaa

Peugeot 308

Ikääntyvä C-segmentin leijona saa vielä viimeisen silauksen ennen seuraajan paljastamista. Peugeot 308 ottaa varovaisesti oppia niin ikään Vuoden Autoksi Euroopassa valitulta 208:lta.

Vaikka tuntuu siltä, että Peugeot 308 esiteltiin vasta hiljattain, on vuodesta 2013 jo kunnioitettava määrä aikaa. Toisen polven 308 pokkasi kuitenkin ensimmäisenä vuotenaan Vuoden Auto Euroopassa -palkinnon, joten lähtökohdat olivat kohdillaan. 2017 nähdyn faceliftin jälkeen vuorossa on vielä viimeinen piristysruiske ennen seuraavaa 308:aa.

Nyt tyylikirjaan on lisätty uusi Vertigo Blue -helmiäisväri ja kaksi uutta vannevaihtoehtoa. Korkeimmassa varusteluversiossa tarjolle tulee puolestaan Black Pack, joka korvaa kromiosat hiljaisella mustalla. Tumma tyyli ulottuu tuolloin jopa keulan leijonamerkkiin.

Peugeot 308
Myös Peugeot 308 SW -farkkuversio päivittyy samalla.

Sisällä merkittävin uudistus on Peugeot i-Cockpit-ohjaamokonseptin päivittyminen, joten jatkossa myös 308 nauttii mittaristonäytön tuomista eduista. Myös tietoviihdejärjestelmän näytön ilmettä on päivitetty 308:n ottaessa oppia 208:sta ja 2008:sta. Varusteversiosta riippuen tarjolla on Mirror Screen -älypuhelinpeilaus. TomTom Trafficin tietoihin perustuvaa navigointia voi puolestaan ohjata ääniohjauksen avulla.

Lisäksi tarjolla on kattava joukko varusteita, kuten mukautuva vakionopeudensäädin, joka on varustettu automaattivaihteiston yhteydessä Stop & Go -ruuhkatoiminnolla. Automaattinen hätäjarrutustoiminto puolestaan kykenee tunnistamaan autojen lisäksi myös jalankulkijat ja pyöräilijät, myös yöaikaan. Peugeot on uudistanut myös varustetasojen ja -pakettien sisältöä.

Peugeot 308
Päivitetty i-Cockpit ottaa mallia nuoremmilta Peugeoteilta.

Moottorivalikoimassa pysyvät 1,2-litraiset kolmesylinteriset PureTech-bensiinimoottorit (110 hv ja 130 hv) ja 1,5-litraiset nelisylinteriset BlueHDi-dieselmoottorit (100 hv ja 130 hv). Vaihteistona on kuusivaihteinen käsivaihteisto, mutta molempien 130 hv mallien yhteyteen on saatavilla kahdeksanvaihteinen automaatti.

Kansainvälisesti malliston huipulla säilyy näin WLTP-aikanakin Peugeot 308 GTi, jonka 1,6-litrainen bensiinimoottori piristää päivää 263 hevosvoiman ja 340 newtonmetrin turvin.

Suomeen uudistuneet Peugeot 308 ja Peugeot 308 SW saapuvat loppuvuodesta.

Lähde ja kuvat: Peugeot

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat