15.7.2020 Ajoneuvot Vihje kerrallaan: Lexus UX 300e -sähköautosta 8 paljastusta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lexus UX 300e tulee olemaan japanilaismerkin ensimmäinen täyssähköauto. Nyt saimme autosta 8 paljastusta pienistä yksityiskohdista, joihin on nähty erityisesti vaivaa. Vielä tämän vuoden puolella markkinoille lupailtu Lexus UX 300e on mielenkiintoinen uutuus, sillä minkä tahansa merkin ensimmäinen täyssähköauto on aina suuri askel. Tämä siitäkin huolimatta, että Lexuksen tapauksessa taustalla on 15 vuotta kokemusta sähköisistä hybridivoimalinjoista. Merkki ehtikin jo luvata tulevan autonsa akustolle 10 vuotta ja miljoona kilometriä kattavan takuun ja samassa artikkelissa on runsaasti muutakin tietoa tuosta ajoakusta.Tällä kertaa paljastukset koskevat pieniä auton yksityiskohtia. Näillä japanilaismerkki tahtoo painottaa pikkutarkkaa luonnettaan, josta heijastuu edistyksellinen ajattelu, hienomekaniikan taitaminen sekä valmistuksen laatu. Tässä kohti tämä tarjoaa tirkistysväylän tulevan auton ominaisuuksiin ja ulkonäköön pieni pala kerrallaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOvenkahvatKuljettajan ensimmäinen kosketus autoon tapahtuu ovenkahvan kautta. Tästä syystä Lexus teki töitä sen akustiikan suhteen yhteistyössä neurotieteilijöiden kanssa tutkiakseen ihmisen aivojen luomia sähkökäyriä auton oven sulkeutuessa. Tämän perusteella autonvalmistajan akustiikkatiimi valitsi oikeat materiaalit ja sääti oven muotoa millimetrien kymmenyksien tarkkuudella, kunnes sopiva ääni löytyi. Laatua myös valvotaan, sillä jokainen Lexus UX 300e testataan hiljaisessa tilassa ja jokainen ovi säädetään kohdalleen ennen kuin auto päästetään ulos Kyushun tehtaan ovista.TuulilasinpyyhkijätJapanilaiselle tarkkuudella tahdotaan esitellä myös auton tuulilasinpyyhkijät, jotka kuuluvat kuulemma markkinoiden edistyksellisimpien joukkoon. Tutun automaattisen toiminnan mahdollistavan anturin lisäksi pyyhkijöiden nopeutta voidaan hidastaa asteittain kuljettajan kiinnittämättä huomiota asiaan, jotta keskittyminen liikenteeseen ei herpaannu. Ehkä merkittävämpänä seikkana pyyhkijät lopettavat pyyhkimisen välittömästi, jos auton ovi aukeaa. Tällä halutaan välttää pyyhkijöitä roiskimasta tuulilasin vettä autosta poistuvien tai autoon nousevien matkustajien päälle.TakaluukkuJos toisilla autonvalmistajilla on joskus ollut haasteita paneeleiden tyylikkään istumisen kanssa, niin Lexus UX 300e tahtoo välttää nämä ainakin takaluukun osalta. Sen takaluukku mitataan noin 200 mittauspisteestä ennen kiinnitystä autoon, jotta täydellinen asennus varmistetaan. Järjestelmän kerrotaan havaitsevan pienetkin lämpötilan tai kosteuden aiheuttamat muutokset.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIlmastoinnin suuttimetSisätilojen puolelta mainitaan myös korkeimpien varustetasojen langattomasti valaistut ilmastoinnin suuttimet. Tämä on toteuttu esimerkiksi puhelimen langattoman latauksen tapaan induktioon perustuen ja valonlähde perustuu led-teknologiaan. Ajatuksena on auttaa löytämään ilmastoinnin suutin myös hämärässä ja toteutus sattuu luomaan myös mielenkiintoisen syvyysvaikutelman. Ominaisuus toki löytyy jo muusta UX-mallistosta, joten mistään täysin uudesta ja mullistavasta asiasta ei suinkaan ole enää kyse.PaketointiSähköautojen tapauksessa kompromissit sisätiloissa ja tavaratilassa ovat arkipäivää, sillä suuri ajoakusto on sijoitettava jonnekin. Tästä asiasta ei pääse yli eikä ympäri. Lexus mainostaa kuitenkin tässä tapauksessa onnistunutta tilaratkaisua, jossa täyssähköisen tavaratila on jopa isompi kuin UX 250h -hybridiversiossa. Tämä on onnistunut sijoittamalla litiumioniakku takaistuimien alle, joka verottaa vain hienoisesti takana matkaavien pääntilaa.Istuinlämmitys takanaTakamatkustajista puheen ollen, takaistuimilta löytyy penkinlämmittimet. Lexus kehuu tämän olevan kokonaistaloudellinen ratkaisu energiankulutuksen kannalta, sillä se sallii suuremman säästön ilman lämmittämisen tarpeen vähentyessä. Suomessa varuste otettaneen innolla vastaan yksinkertaisesti mukavuustekijänä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNahkaverhoiluIstuimista Lexus mainitsee myös nahkapinnalla verhoiltujen sportti-istuimien koristetikkauksen ja kuvioinnin, joka on saanut vaikutteensa japanilaisesta perinnetaidosta nimeltään "sashiko". Tätä pistotekniikkaa on käytetty esimerkiksi judo- ja kendo-asuissa. Nahkaan tehty perforointi on toteutettu huomioimalla istuimen ilmanvaihdon toiminta ja toisaalta myöskin ulkonäkö.AerodynamiikkaEräs erityistä tarkkuutta vaatinut osa-alue on auton aerodynamiikka, jolla on haettu samaan aikaan sekä suorituskykyä, taloudellisuutta että hiljaisuutta. Keulan alareunan ilmanottoaukot sulkeutuvat ja avautuvat automaattisesti jäähdytystarpeen mukaan mahdollisimman alhaisen ilmanvastuksen mahdollistamiseksi. Takavalojen erikoiselta näyttävä muoto auttaa pienentämään perän alueen ilmanpaineen muutoksia noin 16 prosenttia, joka auttaa myös perän vakautta kaarreajotilanteissa ja sivutuulessa. Muoviset pyöränkaaret tekevät nekin muutakin kuin suojaavat autoa hiekkasuihkulta, sillä niiden yläpinnan tasainen osio auttaa ajettavuutta korkeissa nopeuksissa.Lähde ja kuvat: Lexus Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”