15.7.2020 Ajoneuvot Vihje kerrallaan: Lexus UX 300e -sähköautosta 8 paljastusta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lexus UX 300e tulee olemaan japanilaismerkin ensimmäinen täyssähköauto. Nyt saimme autosta 8 paljastusta pienistä yksityiskohdista, joihin on nähty erityisesti vaivaa. Vielä tämän vuoden puolella markkinoille lupailtu Lexus UX 300e on mielenkiintoinen uutuus, sillä minkä tahansa merkin ensimmäinen täyssähköauto on aina suuri askel. Tämä siitäkin huolimatta, että Lexuksen tapauksessa taustalla on 15 vuotta kokemusta sähköisistä hybridivoimalinjoista. Merkki ehtikin jo luvata tulevan autonsa akustolle 10 vuotta ja miljoona kilometriä kattavan takuun ja samassa artikkelissa on runsaasti muutakin tietoa tuosta ajoakusta. Tällä kertaa paljastukset koskevat pieniä auton yksityiskohtia. Näillä japanilaismerkki tahtoo painottaa pikkutarkkaa luonnettaan, josta heijastuu edistyksellinen ajattelu, hienomekaniikan taitaminen sekä valmistuksen laatu. Tässä kohti tämä tarjoaa tirkistysväylän tulevan auton ominaisuuksiin ja ulkonäköön pieni pala kerrallaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ovenkahvat Kuljettajan ensimmäinen kosketus autoon tapahtuu ovenkahvan kautta. Tästä syystä Lexus teki töitä sen akustiikan suhteen yhteistyössä neurotieteilijöiden kanssa tutkiakseen ihmisen aivojen luomia sähkökäyriä auton oven sulkeutuessa. Tämän perusteella autonvalmistajan akustiikkatiimi valitsi oikeat materiaalit ja sääti oven muotoa millimetrien kymmenyksien tarkkuudella, kunnes sopiva ääni löytyi. Laatua myös valvotaan, sillä jokainen Lexus UX 300e testataan hiljaisessa tilassa ja jokainen ovi säädetään kohdalleen ennen kuin auto päästetään ulos Kyushun tehtaan ovista. Tuulilasinpyyhkijät Japanilaiselle tarkkuudella tahdotaan esitellä myös auton tuulilasinpyyhkijät, jotka kuuluvat kuulemma markkinoiden edistyksellisimpien joukkoon. Tutun automaattisen toiminnan mahdollistavan anturin lisäksi pyyhkijöiden nopeutta voidaan hidastaa asteittain kuljettajan kiinnittämättä huomiota asiaan, jotta keskittyminen liikenteeseen ei herpaannu. Ehkä merkittävämpänä seikkana pyyhkijät lopettavat pyyhkimisen välittömästi, jos auton ovi aukeaa. Tällä halutaan välttää pyyhkijöitä roiskimasta tuulilasin vettä autosta poistuvien tai autoon nousevien matkustajien päälle. Takaluukku Jos toisilla autonvalmistajilla on joskus ollut haasteita paneeleiden tyylikkään istumisen kanssa, niin Lexus UX 300e tahtoo välttää nämä ainakin takaluukun osalta. Sen takaluukku mitataan noin 200 mittauspisteestä ennen kiinnitystä autoon, jotta täydellinen asennus varmistetaan. Järjestelmän kerrotaan havaitsevan pienetkin lämpötilan tai kosteuden aiheuttamat muutokset. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ilmastoinnin suuttimet Sisätilojen puolelta mainitaan myös korkeimpien varustetasojen langattomasti valaistut ilmastoinnin suuttimet. Tämä on toteuttu esimerkiksi puhelimen langattoman latauksen tapaan induktioon perustuen ja valonlähde perustuu led-teknologiaan. Ajatuksena on auttaa löytämään ilmastoinnin suutin myös hämärässä ja toteutus sattuu luomaan myös mielenkiintoisen syvyysvaikutelman. Ominaisuus toki löytyy jo muusta UX-mallistosta, joten mistään täysin uudesta ja mullistavasta asiasta ei suinkaan ole enää kyse. Paketointi Sähköautojen tapauksessa kompromissit sisätiloissa ja tavaratilassa ovat arkipäivää, sillä suuri ajoakusto on sijoitettava jonnekin. Tästä asiasta ei pääse yli eikä ympäri. Lexus mainostaa kuitenkin tässä tapauksessa onnistunutta tilaratkaisua, jossa täyssähköisen tavaratila on jopa isompi kuin UX 250h -hybridiversiossa. Tämä on onnistunut sijoittamalla litiumioniakku takaistuimien alle, joka verottaa vain hienoisesti takana matkaavien pääntilaa. Istuinlämmitys takana Takamatkustajista puheen ollen, takaistuimilta löytyy penkinlämmittimet. Lexus kehuu tämän olevan kokonaistaloudellinen ratkaisu energiankulutuksen kannalta, sillä se sallii suuremman säästön ilman lämmittämisen tarpeen vähentyessä. Suomessa varuste otettaneen innolla vastaan yksinkertaisesti mukavuustekijänä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Nahkaverhoilu Istuimista Lexus mainitsee myös nahkapinnalla verhoiltujen sportti-istuimien koristetikkauksen ja kuvioinnin, joka on saanut vaikutteensa japanilaisesta perinnetaidosta nimeltään "sashiko". Tätä pistotekniikkaa on käytetty esimerkiksi judo- ja kendo-asuissa. Nahkaan tehty perforointi on toteutettu huomioimalla istuimen ilmanvaihdon toiminta ja toisaalta myöskin ulkonäkö. Aerodynamiikka Eräs erityistä tarkkuutta vaatinut osa-alue on auton aerodynamiikka, jolla on haettu samaan aikaan sekä suorituskykyä, taloudellisuutta että hiljaisuutta. Keulan alareunan ilmanottoaukot sulkeutuvat ja avautuvat automaattisesti jäähdytystarpeen mukaan mahdollisimman alhaisen ilmanvastuksen mahdollistamiseksi. Takavalojen erikoiselta näyttävä muoto auttaa pienentämään perän alueen ilmanpaineen muutoksia noin 16 prosenttia, joka auttaa myös perän vakautta kaarreajotilanteissa ja sivutuulessa. Muoviset pyöränkaaret tekevät nekin muutakin kuin suojaavat autoa hiekkasuihkulta, sillä niiden yläpinnan tasainen osio auttaa ajettavuutta korkeissa nopeuksissa. Lähde ja kuvat: Lexus Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?