15.7.2020 Ajoneuvot Vihje kerrallaan: Lexus UX 300e -sähköautosta 8 paljastusta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lexus UX 300e tulee olemaan japanilaismerkin ensimmäinen täyssähköauto. Nyt saimme autosta 8 paljastusta pienistä yksityiskohdista, joihin on nähty erityisesti vaivaa. Vielä tämän vuoden puolella markkinoille lupailtu Lexus UX 300e on mielenkiintoinen uutuus, sillä minkä tahansa merkin ensimmäinen täyssähköauto on aina suuri askel. Tämä siitäkin huolimatta, että Lexuksen tapauksessa taustalla on 15 vuotta kokemusta sähköisistä hybridivoimalinjoista. Merkki ehtikin jo luvata tulevan autonsa akustolle 10 vuotta ja miljoona kilometriä kattavan takuun ja samassa artikkelissa on runsaasti muutakin tietoa tuosta ajoakusta.Tällä kertaa paljastukset koskevat pieniä auton yksityiskohtia. Näillä japanilaismerkki tahtoo painottaa pikkutarkkaa luonnettaan, josta heijastuu edistyksellinen ajattelu, hienomekaniikan taitaminen sekä valmistuksen laatu. Tässä kohti tämä tarjoaa tirkistysväylän tulevan auton ominaisuuksiin ja ulkonäköön pieni pala kerrallaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOvenkahvatKuljettajan ensimmäinen kosketus autoon tapahtuu ovenkahvan kautta. Tästä syystä Lexus teki töitä sen akustiikan suhteen yhteistyössä neurotieteilijöiden kanssa tutkiakseen ihmisen aivojen luomia sähkökäyriä auton oven sulkeutuessa. Tämän perusteella autonvalmistajan akustiikkatiimi valitsi oikeat materiaalit ja sääti oven muotoa millimetrien kymmenyksien tarkkuudella, kunnes sopiva ääni löytyi. Laatua myös valvotaan, sillä jokainen Lexus UX 300e testataan hiljaisessa tilassa ja jokainen ovi säädetään kohdalleen ennen kuin auto päästetään ulos Kyushun tehtaan ovista.TuulilasinpyyhkijätJapanilaiselle tarkkuudella tahdotaan esitellä myös auton tuulilasinpyyhkijät, jotka kuuluvat kuulemma markkinoiden edistyksellisimpien joukkoon. Tutun automaattisen toiminnan mahdollistavan anturin lisäksi pyyhkijöiden nopeutta voidaan hidastaa asteittain kuljettajan kiinnittämättä huomiota asiaan, jotta keskittyminen liikenteeseen ei herpaannu. Ehkä merkittävämpänä seikkana pyyhkijät lopettavat pyyhkimisen välittömästi, jos auton ovi aukeaa. Tällä halutaan välttää pyyhkijöitä roiskimasta tuulilasin vettä autosta poistuvien tai autoon nousevien matkustajien päälle.TakaluukkuJos toisilla autonvalmistajilla on joskus ollut haasteita paneeleiden tyylikkään istumisen kanssa, niin Lexus UX 300e tahtoo välttää nämä ainakin takaluukun osalta. Sen takaluukku mitataan noin 200 mittauspisteestä ennen kiinnitystä autoon, jotta täydellinen asennus varmistetaan. Järjestelmän kerrotaan havaitsevan pienetkin lämpötilan tai kosteuden aiheuttamat muutokset.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIlmastoinnin suuttimetSisätilojen puolelta mainitaan myös korkeimpien varustetasojen langattomasti valaistut ilmastoinnin suuttimet. Tämä on toteuttu esimerkiksi puhelimen langattoman latauksen tapaan induktioon perustuen ja valonlähde perustuu led-teknologiaan. Ajatuksena on auttaa löytämään ilmastoinnin suutin myös hämärässä ja toteutus sattuu luomaan myös mielenkiintoisen syvyysvaikutelman. Ominaisuus toki löytyy jo muusta UX-mallistosta, joten mistään täysin uudesta ja mullistavasta asiasta ei suinkaan ole enää kyse.PaketointiSähköautojen tapauksessa kompromissit sisätiloissa ja tavaratilassa ovat arkipäivää, sillä suuri ajoakusto on sijoitettava jonnekin. Tästä asiasta ei pääse yli eikä ympäri. Lexus mainostaa kuitenkin tässä tapauksessa onnistunutta tilaratkaisua, jossa täyssähköisen tavaratila on jopa isompi kuin UX 250h -hybridiversiossa. Tämä on onnistunut sijoittamalla litiumioniakku takaistuimien alle, joka verottaa vain hienoisesti takana matkaavien pääntilaa.Istuinlämmitys takanaTakamatkustajista puheen ollen, takaistuimilta löytyy penkinlämmittimet. Lexus kehuu tämän olevan kokonaistaloudellinen ratkaisu energiankulutuksen kannalta, sillä se sallii suuremman säästön ilman lämmittämisen tarpeen vähentyessä. Suomessa varuste otettaneen innolla vastaan yksinkertaisesti mukavuustekijänä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNahkaverhoiluIstuimista Lexus mainitsee myös nahkapinnalla verhoiltujen sportti-istuimien koristetikkauksen ja kuvioinnin, joka on saanut vaikutteensa japanilaisesta perinnetaidosta nimeltään "sashiko". Tätä pistotekniikkaa on käytetty esimerkiksi judo- ja kendo-asuissa. Nahkaan tehty perforointi on toteutettu huomioimalla istuimen ilmanvaihdon toiminta ja toisaalta myöskin ulkonäkö.AerodynamiikkaEräs erityistä tarkkuutta vaatinut osa-alue on auton aerodynamiikka, jolla on haettu samaan aikaan sekä suorituskykyä, taloudellisuutta että hiljaisuutta. Keulan alareunan ilmanottoaukot sulkeutuvat ja avautuvat automaattisesti jäähdytystarpeen mukaan mahdollisimman alhaisen ilmanvastuksen mahdollistamiseksi. Takavalojen erikoiselta näyttävä muoto auttaa pienentämään perän alueen ilmanpaineen muutoksia noin 16 prosenttia, joka auttaa myös perän vakautta kaarreajotilanteissa ja sivutuulessa. Muoviset pyöränkaaret tekevät nekin muutakin kuin suojaavat autoa hiekkasuihkulta, sillä niiden yläpinnan tasainen osio auttaa ajettavuutta korkeissa nopeuksissa.Lähde ja kuvat: Lexus Lue lisää Kaikki artikkelit 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Autoilu Autoliitto kummeksuu rikosuhrimaksun tarvetta tieliikennerikoksissa 20.1.2025 Autoilu Työsuhdeautot auraavat latua liikenteen sähköistymisessä 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa