15.7.2020 Ajoneuvot Vihje kerrallaan: Lexus UX 300e -sähköautosta 8 paljastusta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lexus UX 300e tulee olemaan japanilaismerkin ensimmäinen täyssähköauto. Nyt saimme autosta 8 paljastusta pienistä yksityiskohdista, joihin on nähty erityisesti vaivaa. Vielä tämän vuoden puolella markkinoille lupailtu Lexus UX 300e on mielenkiintoinen uutuus, sillä minkä tahansa merkin ensimmäinen täyssähköauto on aina suuri askel. Tämä siitäkin huolimatta, että Lexuksen tapauksessa taustalla on 15 vuotta kokemusta sähköisistä hybridivoimalinjoista. Merkki ehtikin jo luvata tulevan autonsa akustolle 10 vuotta ja miljoona kilometriä kattavan takuun ja samassa artikkelissa on runsaasti muutakin tietoa tuosta ajoakusta.Tällä kertaa paljastukset koskevat pieniä auton yksityiskohtia. Näillä japanilaismerkki tahtoo painottaa pikkutarkkaa luonnettaan, josta heijastuu edistyksellinen ajattelu, hienomekaniikan taitaminen sekä valmistuksen laatu. Tässä kohti tämä tarjoaa tirkistysväylän tulevan auton ominaisuuksiin ja ulkonäköön pieni pala kerrallaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOvenkahvatKuljettajan ensimmäinen kosketus autoon tapahtuu ovenkahvan kautta. Tästä syystä Lexus teki töitä sen akustiikan suhteen yhteistyössä neurotieteilijöiden kanssa tutkiakseen ihmisen aivojen luomia sähkökäyriä auton oven sulkeutuessa. Tämän perusteella autonvalmistajan akustiikkatiimi valitsi oikeat materiaalit ja sääti oven muotoa millimetrien kymmenyksien tarkkuudella, kunnes sopiva ääni löytyi. Laatua myös valvotaan, sillä jokainen Lexus UX 300e testataan hiljaisessa tilassa ja jokainen ovi säädetään kohdalleen ennen kuin auto päästetään ulos Kyushun tehtaan ovista.TuulilasinpyyhkijätJapanilaiselle tarkkuudella tahdotaan esitellä myös auton tuulilasinpyyhkijät, jotka kuuluvat kuulemma markkinoiden edistyksellisimpien joukkoon. Tutun automaattisen toiminnan mahdollistavan anturin lisäksi pyyhkijöiden nopeutta voidaan hidastaa asteittain kuljettajan kiinnittämättä huomiota asiaan, jotta keskittyminen liikenteeseen ei herpaannu. Ehkä merkittävämpänä seikkana pyyhkijät lopettavat pyyhkimisen välittömästi, jos auton ovi aukeaa. Tällä halutaan välttää pyyhkijöitä roiskimasta tuulilasin vettä autosta poistuvien tai autoon nousevien matkustajien päälle.TakaluukkuJos toisilla autonvalmistajilla on joskus ollut haasteita paneeleiden tyylikkään istumisen kanssa, niin Lexus UX 300e tahtoo välttää nämä ainakin takaluukun osalta. Sen takaluukku mitataan noin 200 mittauspisteestä ennen kiinnitystä autoon, jotta täydellinen asennus varmistetaan. Järjestelmän kerrotaan havaitsevan pienetkin lämpötilan tai kosteuden aiheuttamat muutokset.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIlmastoinnin suuttimetSisätilojen puolelta mainitaan myös korkeimpien varustetasojen langattomasti valaistut ilmastoinnin suuttimet. Tämä on toteuttu esimerkiksi puhelimen langattoman latauksen tapaan induktioon perustuen ja valonlähde perustuu led-teknologiaan. Ajatuksena on auttaa löytämään ilmastoinnin suutin myös hämärässä ja toteutus sattuu luomaan myös mielenkiintoisen syvyysvaikutelman. Ominaisuus toki löytyy jo muusta UX-mallistosta, joten mistään täysin uudesta ja mullistavasta asiasta ei suinkaan ole enää kyse.PaketointiSähköautojen tapauksessa kompromissit sisätiloissa ja tavaratilassa ovat arkipäivää, sillä suuri ajoakusto on sijoitettava jonnekin. Tästä asiasta ei pääse yli eikä ympäri. Lexus mainostaa kuitenkin tässä tapauksessa onnistunutta tilaratkaisua, jossa täyssähköisen tavaratila on jopa isompi kuin UX 250h -hybridiversiossa. Tämä on onnistunut sijoittamalla litiumioniakku takaistuimien alle, joka verottaa vain hienoisesti takana matkaavien pääntilaa.Istuinlämmitys takanaTakamatkustajista puheen ollen, takaistuimilta löytyy penkinlämmittimet. Lexus kehuu tämän olevan kokonaistaloudellinen ratkaisu energiankulutuksen kannalta, sillä se sallii suuremman säästön ilman lämmittämisen tarpeen vähentyessä. Suomessa varuste otettaneen innolla vastaan yksinkertaisesti mukavuustekijänä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNahkaverhoiluIstuimista Lexus mainitsee myös nahkapinnalla verhoiltujen sportti-istuimien koristetikkauksen ja kuvioinnin, joka on saanut vaikutteensa japanilaisesta perinnetaidosta nimeltään "sashiko". Tätä pistotekniikkaa on käytetty esimerkiksi judo- ja kendo-asuissa. Nahkaan tehty perforointi on toteutettu huomioimalla istuimen ilmanvaihdon toiminta ja toisaalta myöskin ulkonäkö.AerodynamiikkaEräs erityistä tarkkuutta vaatinut osa-alue on auton aerodynamiikka, jolla on haettu samaan aikaan sekä suorituskykyä, taloudellisuutta että hiljaisuutta. Keulan alareunan ilmanottoaukot sulkeutuvat ja avautuvat automaattisesti jäähdytystarpeen mukaan mahdollisimman alhaisen ilmanvastuksen mahdollistamiseksi. Takavalojen erikoiselta näyttävä muoto auttaa pienentämään perän alueen ilmanpaineen muutoksia noin 16 prosenttia, joka auttaa myös perän vakautta kaarreajotilanteissa ja sivutuulessa. Muoviset pyöränkaaret tekevät nekin muutakin kuin suojaavat autoa hiekkasuihkulta, sillä niiden yläpinnan tasainen osio auttaa ajettavuutta korkeissa nopeuksissa.Lähde ja kuvat: Lexus Lue lisää Kaikki artikkelit 6.12.2024 Uutinen Talvirenkaiden määritelmä muuttui – Autoliitto: ”väärinymmärryksiltä ei ole vältytty” 6.12.2024 Uutinen Iäkkäiden henkilövahingot yleistyivät 6.12.2024 Uutinen Eurooppalainen mobiiliajokortti kehitteillä, käyttöönotto vielä hämärän peitossa 6.12.2024 Ajoneuvot Jaguar Type 00 -konsepti on erinomainen alku autonvalmistajalle, joka ei valmista tällä hetkellä käytännössä lainkaan autoja 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 4.12.2024 Yleinen Vuoden viimeinen Euro NCAP – iso joukko uutuusmalleja syynissä 4.12.2024 Historia Mercedes-Benz W124-mallisto täyttää 40 vuotta 3.12.2024 Yleinen Renault 5 ennakkomyynti käynnistyi – hinnat alkaen 27390 euroa 3.12.2024 Autoilu Autojen ensirekisteröinnit jäämässä tänä vuonna viime vuotta selvästi alhaisemmaksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 5.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: navigaattori vie, Volkswagen Tiguan -lataushybridi vikisee 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 6.12.2024 Uutinen Talvirenkaiden määritelmä muuttui – Autoliitto: "väärinymmärryksiltä ei ole vältytty" 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 2.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW i4 M50 xDrive – suosiolle on syynsä 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan