28.5.2021

Volkswagenin vihaisempi sähkösisar – Cupra Born

Cupra Born

Cupra Born tarjoaa täyssähköisten MEB-perusrakennesisarten joukkoon sporttisemmaksi lupaillun vaihtoehdon. Volkswageniin nähden saadaan myös lisätehoa.

Varsin tuoreen automerkin ensimmäinen täyssähköauto on nyt virallisesti julki. Cupra Born on tuttu konsernituote MEB-perusrakenteelle. Se on suunniteltu brändin pääkonttorissa Martorellissa Barcelonan lähellä ja auton tuotanto alkaa syyskuussa Zwickaun tehtaalla Saksassa.

Suurimpana uutisena Volkswagen ID.3 -sähköauton sisar tarjoaa lisää suorituskykyä, sillä Bornin tehokkaimmaksi versioksi on tulossa e-Boost-paketilla varusteltu 170 kilowattinen (231hv) vaihtoehto. Muuten kyse onkin suurimmaksi osaksi tyylillisistä valinnoista.

Cupra Born

Moottori uutisoi mallista ensimmäisten tietojen pohjalta jo silloin, kun nimenä oli vielä Cupra el-Born. Hieman lyhyempään muotoon muutettu nimi tosin vahvistettiin jo talvitestien paljastelujen yhteydessä.

– Sähköistymisen lisäksi Cupra Born merkitsee myös laajempaa muutosta markkinoilla ja yrityksen liiketoimintamallissa. Aistikkaasti muotoiltu ja viiveettömän suorituskykyinen Cupra Born auttaa maailmanlaajuisesti hiilidioksidipäästöjen vähentämisessä ja Euroopan tavoitteiden saavuttamisessa. Lisäksi haluamme sen tunteita herättävän urheilullisuuden kautta saada seuraavan sukupolven nuoret haastajat mukaan muutokseen. Cupra käyttääkin poikkeuksellisia myyntitapoja tavoittaakseen uusia ihmisiä ja viedäkseen Cupra-brändiä perinteisen mallin ulkopuolelle, kertoo Cupran ja Seatin toimitusjohtaja Wayne Griffiths.

Cupra Born

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Cupra Born e-Boost

Sisätilojen puolella Cupra tahtoo erottua Bornin kanssa vastaavasti kuin muiden mallien saralla. Tummanpuhuvassa ympäristössä korostuu tehosteväriksi valittu himmeä kupari. Heijastusnäyttö tarjoaa lisätyn todellisuuden (AR).

Vakiovarusteena saa integroidulla niskatuella varustetut sportti-istuimet, jotka on valmistettu kierrätetyistä valtamerien muovijätteistä. Ohjauspyörän pinnaksi tosin tarjotaan edelleen nahkapintaa.

Born yhdistää mukautuvan alustansäädön, jäykemmän jousituksen ja ESC Sport -tilan progressiiviseen ohjaukseen, suurempiin jarruihin ja 20-tuumaisille kevytmetallivanteille pyöräytettyihin leveämpiin renkaisiin.

Cupra Born

Auton teholukemat osuvat välille 110 kilowattia (150 hv) ja 170 kilowattia (231 hv). Sähköinen WLTP-mittaustavan mukainen toimintamatka tulee olemaan pienimmällä akkuvaihtoehdolla noin 340 kilometriä ja suurimmalla noin 540 kilometriä. Tarkemmat arvot odottavat vielä virallistamista.

Kyseessä on brändin ensimmäinen malli, joka toimitetaan asiakkaalle hiilineutraaliuteen pyrkivällä konseptilla. Toimitusketjussa ja raaka-aineiden tuotannossa käytetään uusiutuvia energialähteitä ja loput päästöt kompensoidaan sertifioiduilla ympäristö- ja projekti-investoinneilla. Todelliseen nollapäästöisyyteen on vielä ymmärrettävästi runsaasti matkaa.

Suomessa Cupra Bornin myynti alkaa lanseerausvaiheessa 58 kilowattitunnin (bruttokapasiteetti 62 kWh) akulla varustetulla versiolla, huipputeholla 150 kW (204 hv). Myöhemmin saataville tulevat edullisempi 45 kWh:n akulla varustettu versio, jonka teho on 110 kW (150 hv) sekä huippumalleiksi kohoavat 58 ja 77 kWh:n akulla varustetut versiot, joissa on e-Boost-paketti ja tehoa 170 kW (231 hv). Suomessa Bornin ennakkovaraus käynnistyy viikolla 21/2021.

Kuvat ja lähde: Seat

Luetuimmat