Ajoneuvot Uutinen 2.9.2015

Volvo XC90:n ja kahdeksan muun törmäystulokset julki

Arvokkaat autot suoriutuivat törmäyskokeista erinomaisesti.

Syksyn ensimmäiset Euro NCAP -törmäystestit keskittyivät suurempiin henkilö-, tila-, ja maastoautoihin. Keskivertoa arvokkaampien autojen vuoksi myös tulokset olivat hyviä: valtaosa autoista sai täydet viisi tähteä, ja muutama neljä tähteä.

Audi Q7

euroncap-audiq72

Audin suuri katumaasturi saavutti täydet viisi tähteä. Täysikokoisten matkustajien suoja oli kokonaisuudessaan hyvä. Törmäysraporttiin kirjattiin vain muutamia merkintöjä kohonneesta rintakehän kuormituksesta.

Kolmevuotiasta lasta vastanneen testinuken suoja ylsi täysiin pisteisiin. Puolitoistavuotiaan testinuken rintakehään kohdistui hieman kohonnutta kuormitusta. Molemmat testinuket matkasivat selkä menosuuntaan. Kaikki testatut lastenistuimet voitiin asentaa testiautoon. Testattu Audi Q7 oli viiden hengen versio, mutta testitulokset pätevät myös seitsemän hengen versioon.

Törmäyksessä ylös ponnahtavan konepellin ansiosta jalankulkijoiden suoja oli varsin hyvä. Ainoastaan lantion alueen suoja oli heikko.

Automaattinen hätäjarrutusavustin kuuluu Audi Q7:n vakiovarusteluun. Euro NCAP arvioi sen toiminnan hyväksi. Järjestelmä toimii nopeusalueella 5–85 kilometriä tunnissa. Kaistavahti on tarjolla lisävarusteena, joten sen toimintaa ei arvioitu tai huomioitu pisteytyksessä.

Ford S-MAX ja Galaxy

ford_galaxy_2

Fordin suuret tila-autot S-MAX ja Galaxy saivat viisi tähteä. Autot jakavat yhteisen perustan, joten Euro NCAP testasi ainoastaan suuremman Galaxyn. Arvioin mukaan kaksikosta kevyempi S-MAX suoriutuisi törmäystestistä vähintään Galaxyn kaltaisesti.

Täysikokoiset matkustajat saivat Fordeissa hyvän suojan. Ainoat moitteet autot saivat törmäyksestä koko keulan leveydellä, joka johti  kuljettajan ja matkustajan rintakehän kohonneeseen kuormitukseen. Arvioiden mukaan auton kolmas istuinrivi antaa huonon suojan peräänajojen piiskaniskuvammaa kohtaan.

Puolitoistavuotiaan lapsen kokoinen testinukke sai täydet pisteet. Kasvot menosuuntaan istunut kolmevuotiaan kokoinen testinukke sai lieviä moitteita niskaan kohdistuneesta kuormasta. Kaikki testatut lastenistuimet sopivat S-MAXiin ja Galaxyyn – kolmas istuinrivi mukaan lukien.

S-MAXin ja Galaxyn tarjoamaa jalankulkijoiden suojaa moitittiin jäykkien A-pilarien osalta. S-MAXin lisävarusteena saatava automaattinen hätäjarrutusavustin tunnistaa autojen lisäksi jalankulkijat, mutta järjestelmä otetaan mukaan jalankulkijaturvallisuuden arviointiin vasta vuonna 2016. Järjestelmää ei myöskään arvioitu aktiivisen turvallisuuden osalta, sillä sen ei uskota muodostuvan riittävän yleiseksi lisävarusteeksi. Kaistallapitoavustin sen sijaan arvioitiin hyväksi.

Mazda CX-3

Mazdan pieni katumaasturi CX-3 sai neljä tähteä. Mazda tarjosi täysikokoisille matkustajille hyvän suojan. Ainoat moitteet kohdistuivat takamatkustajan rintakehän kohonneeseen kuormitukseen auton törmätessä seinään koko keulan leveydeltä. Takaistuimen arvioitiin antavan huonon suojan piiskaniskuvammaa kohtaan peräänajossa.

Puolitoistavuotiaan lapsen kokoinen testinukke sai testeissä moitteettoman suojan. Myös kolmevuotiaan kokoinen, kasvot menosuuntaan matkannut, testinukke sai riittävän suojan. Kaikki CX-3:n kanssa yhteensopivat lastenistuimet voitiin asentaa autoon.

Mazdan etupuskuri tarjosi hyvän suojan jalankulkijoille, mutta lantion seudulla suoja vaihteli hyvästä huonoon. Auton konepellin suoja vaihteli riittävästä hyvään.

Mazdan kaistavahdin arvioitiin muodostuvan yleiseksi lisävarusteeksi, joten se otettiin mukaan arvosteluun. CX-3:een on myös  saatavilla automaattinen hätäjarrutusavustin, mutta järjestelmää ei arvioitu sen oletetun harvinaisuuden takia.

Mitsubishi L200

Mitsubishin lava-auto L200 sai neljä tähteä. Auton korirakenne antoi periksi perinteisessä osakeulan törmäyksessä: pohjarakenteissa oli repeämiä, ja lisäksi C-pilarin pohjaan liittävän sauman pistehitsejä oli pettänyt. Polvien ja lantion suoja arvioitiin keskinkertaiseksi. Lisäksi kuljettajan turvatyynyn paine ei ollut riittävä, minkä seurauksena testinuken pää osui ohjauspyörään.

Hidastuvuuden suuruutta mittaavassa koko keulan törmäyksessä etupenkillä matkanneet testinuket saivat hyvän suojan, mutta takamatkustajan niskaan kohdistui kohonnutta kuormitusta ja rintakehän suoja arvioitiin keskinkertaiseksi. Sivu- ja tolppatörmäyksestä L200 selvisi täysin pistein.

L200 tarjosi hyvän suojan puolitoista- ja kolmevuotiaan lapsen kokoisille testinukeille. Ainoa moite kohdistui aavistuksen kohonneisiin rintakehän kuormituksiin. Kaikki autoon suunnitellut lastenistuimet voitiin asentaa Mitsubishiin.

Mitsubishi antoi hyvän suojan jalankulkijoiden jaloille, mutta lantion seudun suoja vaihteli hyvästä huonoon. Konepellin suoja vaihteli hyvästä keskinkertaiseen.

L200:n aktiivinen turvavarustelu kattaa ajonvakautusjärjestelmän lisäksi turvavyömuistuttimet ja nopeudenrajoittimet. Kaistavahdin arvioitiin muodostuvan yleisesti valituksi lisävarusteeksi. Automaattista hätäjarrutusavustinta ei ole saatavilla.

Renault Kadjar

euroncap-renault_kadjar

Renaultin katumaasturi Kadjar sai täydet viisi tähteä. Osakeulan törmäyksessä auto suojasi kuljettajan paikan testinukkea täysin pistein. Apukuljettajan aavistuksen kohonnut rintakehän suoja verotti tulosta pienimmällä mahdollisella erolla. Kokokeulan törmäyksessä takamatkustajan rintakehän suoja jäi keskinkertaiseksi.

Puolitoistavuotiaan lapsen kokoinen testinukke sai täyden suojan. Kolmevuotiaan suoja oli myös hyvä – tulosta verotti ainoastaan niskan kohonnut kuormitus. Kaikki autoon suunnittelut lastenistuimet saatiin asennettua Kadjariin.

Jalankulkijan jalat saivat hyvän suojan etupuskurista. Lantionkin suoja vaihteli kohtalaisesta hyvään. Suurin moite kohdistui jäykistä A-pilareista.

Ajonvakautusjärjestelmä ja turvavyömuistuttimet myös takaistuimilla kuuluvat Kadjarin vakiovarusteluun. Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä on saatavilla, mutta sitä ei arvioitu järjestelmän oletetun harvinaisuuden vuoksi. Lisävarusteinen kameraan pohjautuva nopeudenrajoitin sekä kaistavahti ovat lisävarusteita, mutta ne otettiin mukaan arvosteluun järjestelmien arvioidun yleisyyden vuoksi.

Toyota Avensis

euroncap_toyota_avensis

Äskettäin kasvojenkohotuksen saanut Avensis ansaitsi täydet viisi tähteä. Auto antoi täysikokoisille hyvän suojan, vaikka kuljettajan polvia suojaavan turvatyynyn laukeaminen osakeulan törmäyksessä aiheuttikin loukkaantumisriskin. Sen vuoksi lantion ja reisien suoja arvioitiin keskinkertaiseksi. Muissa törmäystesteissä Avensis pärjäsi hyvin, ainoastaan kokokeulan törmäyksessä takamatkustajan rintakehään kohdistui kohonnutta kuormitusta.

Puolitoistavuotiaan lapsen kokoinen testinukke sai Avensiksessa täysiin pisteisiin oikeuttavan suojan. Kolmevuotiaan kokoinen testinukke sai maininnan kohonneesta niskan kuormituksesta, mutta pärjäsi muilta osin hyvin. Lastenistuimet saatiin asennettua autoon hyvin takarivin keskipaikkaa lukuun ottamatta.

Jalankulkijat saivat hyvän suojan Avensiksen puskurista, ja lantioon kohdistui heikoimmillaankin kohtalainen suoja. Ainoat moitteet kohdistuivat jäykkiin A-pilareihin.

Ajonvakautusjärjestelmän lisäksi Avensiksen vakiovarustelu kattaa turvavyömuistuttimet sekä kaupungissa ja moottoritiellä toimivan automaattisen hätäjarrutusjärjestelmän. Sen toiminta arvioitiin hyväksi. Nopeudenrajoitin ja kaistavahti ovat lisävarusteita.

Volvo XC90

euroncap-volvo_x90

Volvo XC90 sai täydet viisi tähteä. Osa- ja kokokeulan törmäyksessä XC90 antoi hyvän suojan kuljettajalle ja apukuljettajalle. Kokokeulan törmäyksessä takamatkustajat saivat hyvän suojan muutoin, mutta rintakehän suoja oli vain kohtalainen. XC90 suojasi ensimmäisen ja toisen rivin matkustajia hyvin piiskaniskuvammaa vastaan.

XC90:n sivuturvatyynyn avautumisessa oli ongelma kolmannen istuinrivin kohdalla. Euro NCAP –törmäystestin jälkeen Volvo on muokannut rakennetta ja korjaa ongelman myös jo asiakkaille luovutettuihin autoihin.

XC90 on vakiovarusteltu automaattisella hätäjarrutusavustimella. Järjestelmä sai täydet pisteet, sillä se kykeni pysäyttämään auton ennen törmäystä kaikissa testitilanteissa.

Puolitoista- ja kolmevuotiaiden kokoiset testinuket matkasivat selkä menosuuntaan. XC90 tarjosi kaikissa törmäyskokeissa täysiin pisteisiin yltäneen suojan. Kaikki testatut lastenistuimet saatiin asennettua toiselle ja kolmannelle istuinriville. XC90:n toisen istuinrivin keskipaikalle on lisävarusteena saatavilla sisäänrakennettu lastenistuin.

XC90:n etupuskuri suojasi jalankulkijoita hyvin, mutta lantioon kohdistui pääosin huono suoja. Konepellin suoja vaihteli kohtalaisesta hyvänä, eikä edes jäykkien tuulilasin pilareiden ympärillä mitattu huonoa arvosanaa.

XC90:n vakiovarusteinen hätäjarrutusavustin tunnistaa jalankulkijat ja pyöräilijät, mutta järjestelmän kevyenliikenteen suorituskyvyn arviointi otetaan mukaan Euro NCAP-ohjelmaan vasta vuonna 2016.

Kaikki Euro NCAPin arvioimat aktiiviset turvavarusteet ovat Volvo XC90:ssä vakiovarusteita: ajonvakautusjärjestelmä, turvavyömuistuttimet, kaistallapitoavustin, kamera- ja karttapohjainen nopeudenrajoitin ja edellä mainittu automaattinen hätäjarrutusavustin. XC90 sai aktiivisesta turvallisuudesta täydet pisteet.

Volkswagen Touran

euroncap-volkswagen_touran

Volkswagen Touranin toinen sukupolvi sai täydet viisi tähteä. Tila-auto antoi hyvän suojan kuljettajalle ja apukuljettajalle osa- ja kokokeulan törmäyksessä. Auto suoriutui täysin pistein myös sivu- ja tolppatörmäyksestä.

Kolmevuotiaan kokoinen testinukke suoriutui törmäyskokeista täysien pisteiden arvoisesti. Myös puolivuotiaan kokoisen testinuken suoja oli hyvä, vaikka rintakehään kohdistui hieman kohonnutta kuormitusta. Lastenistuimien asennuksessa ei ollut ongelmia.

Touranin etupuskuri antoi jalankulkijan jaloille hyvän suojan, mutta lantion seutu sai lähes kauttaaltaan huonon suojan. Touran konepelti ponnahtaa törmäyksessä ylös, mikä suojaa jalankulkijan päätä hyvin. Ainoastaan jäykät A-pilarit aiheuttivat kohonnutta kuormitusta.

Volkswagen Touranin vakiovarustelu kattaa ajonvakautusjärjestelmän lisäksi turvavyövaroittimet. Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä arvioitiin riittävän yleiseksi lisävarusteeksi, joten se otettiin mukaan arvosteluun. Kaistavahdin arveltiin jäävän harvinaiseksi, joten sitä ei arvioitu.

Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Euro NCAP

 

Jaa artikkeli

Kaikki koeajot

Uusimmat