15.3.2018 Ajoneuvot Vuosi sähköllä: laturit kartalle vai kännykkään? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun sähköautolla seikkailee vierailla mailla, on latausasema paras ystävä. Sähköauto on kätevimmillään arkirutiinissa, jossa latailu tapahtuu tutussa kotilatauspisteessä tai muissa vakiintuneissa paikoissa. Pidemmätkin matkat onnistuvat, kiitos useimpien sähköautojen vaivattoman nopeiden pikalatausten. Vaan miten pikalaturin löytää helpoiten? Esimerkiksi Tesla on ratkaissut ongelman jatkuvalla nettiyhteydellä, jonka kautta ylläpidetään auton kartalla näkyviä latauspisteitä. Laturien määrä kasvaa sähköautojen yleistyessä, joten tiuhasta päivitystahdista on etua. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Verkottomuuden vanki Hyundai Ioniq Electricistä ei toistaiseksi nettiyhteyttä löydy, joten auto ei pysty ylläpitämään ajantasaista tietokantaa latausasemista. Itse asiassa auton navigaattorin tietokannasta ei löydy lainkaan latausasemia Suomessa, joten myöskään navigaattorin lähimmälle latausasemalle vievä toiminto ei johda kuin virheilmoitukseen. Virheellistä väittämää korjattu jutun lopussa. Auto ei myöskään saa tietokantaansa Suomessa toimivaksi wi-fi -yhteyden yli, vaikka järjestelmä yrittääkin päivittää laturilistaansa. Tähän kaipaisi nopeasti korjausta – silloin lista voisi päivittyä aina, kun auto käväisee kotiverkon ulottuvissa, tai sitten suoraan kännykällä jaetun verkon yli. Kuten sanottua, rutiiniajossa laturitietokannan puutteesta ei ole suurta haittaa. Latausasemia tuleekin ikävä vasta, kun matka vie tuntemattomille teille. Vaikka toimintamatka riittäisikin, tuo tieto töpselien sijainnista turvaa. Ongelma vai ei? Ongelman vakavuus on jakanut mielipiteitä Moottorin toimituksessa. Osa koeajajista haluaisi ehdottomasti navigaattorin näytölle listan latausasemista, vaikka se ei niin ajankohtaisesti päivittyvä olisikaan. Osa taas vähät välittää ikuiseen nettilakkoon jääneestä järjestelmästä, ja kaivaa pikaisella pysähdyksellä reaaliaikaiset tiedot latausasemista suoraan kännykän ruudulle eri appeja käyttäen. Puuduttavat POIt Silti Moottoria kiinnosti selvittää, saisiko Hyundain muuten näppärään navigaattoriin lisättyä laturitietokannan. Navigaattori sallii POI-pisteiden eli ”kiinnostava paikka” -kohteiden tuomisen USB-tikulta. Netistä löytyy useita latauspisteiden tietokantoja Ioniqin tukemina GPX- tai KML-tiedostoina, mutta ajantasaisuuden ja paikkaansa pitävyyden todentaminen jää tienpäällä tehtäväksi. Seikalla ei sinänsä ole väliä, sillä itse tuotu laturitietokanta ei auton navigaatiojärjestelmässä näy latausasemien alla, vaan syvemmältä valikoista löytyvien omien POI-pisteiden alta. Tämän listan auto näyttää ajon kannalta satunnaisessa järjestyksessä, eikä paikkoja voi selata karttanäkymässä. Toisin sanoen ratkaisu ei ole kovin kätevä. Lähde tästä sitten navigoimaan... Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Applikaation paikka Sinänsä ongelmaa ei tarvitsisi olla. Hyundai tukee älypuhelinpeilausta CarPlayn yli, ja Anroid Auto -tukikin on valmiina odottamassa hetkeä, jolloin Google sallii palvelunsa Suomessa. Älypuhelinpeilauksen ansiosta tiettyjä puhelimen applikaatiota voi käyttää ajon aikana auton omalta kosketusnäytöltä laillisesti ja turvallisesti. Esimerkiksi Virran latausapista saa käynnistettyä CarPlayn yli toimivan Apple Maps -navigoinnin valitulle asemalle, mutta toiminnon käynnistys vaatii vielä puhelimen käyttöä. Vaan löytyykö markkinoilta latauspaikat listaavaa applikaatiota, joka toimisi täysin CarPlayn yli? Jos sellainen on tullut vastaan, kertokaa ihmeessä meillekin. Korjaus 23.3. klo 10.00: Lukijapalautteen ansiosta saimme Ioniqin navigaattorin näyttämään latausasemat. Asemien paikat piti kytkeä päälle tietoviihdejärjestelmän asetuksista. Harhaanjohtava ratkaisu, mutta ei ongelma, kun sitä tietää etsiä. Edelleenkään nettiyhteydettömänä Ioniq ei tiedä latausasemien tämänhetkistä tilaa, mutta ainakin se osaa ajaa valtaosalle asemista. Palaamme myöhemmässä jutussa laturitietokannan toimivuuteen verrattuna älypuhelinsovelluksiin. Moottori pahoittelee virhettä. Vuosi Sähköllä on Moottori.fi:n juttusarja, jossa seuraamme täyssähköisen Hyundai Ioniqin matkaa neljän vuodenajan läpi. Koeajajina ja kirjoittajina on monta eri toimittajaa, jotka tarvitsevat ja arvostavat autoissa erilaisia ominaisuuksia. Jutut matkan varrelta kirjoitetaan aina kirjoittajan omasta näkökulmasta, joten pitkään juttusarjaan mahtuu paljonkin toisistaan poikkeavia näkemyksiä. Jokainen niistä toivottavasti kuitenkin auttaa lukijaa pohtimaan asioiden merkitystä oman autotarpeensa näkökulmasta, sillä se lopulta ratkaisee, kenelle sähköauto tai nimenomaan Hyundai Ioniq voisi olla oikea valinta. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus 10.4.2024 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-Partner XL eTrek – korkealta, muttei kovaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?