6.8.2021 Ajoneuvot We Predict: Sähköautojen ylläpito on kalliimpaa kuin polttomoottoriautojen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tilastoista löytyy yllättävä tieto. Tuoreen tutkimuksen mukaan sähköautojen ylläpito on kalliimpaa kuin vastaavien polttomoottoriautojen. Tuoreimman tutkimuksen mukaan sähköautojen ylläpito on kalliimpaa kuin polttomoottoriautojen. Isossa-Britanniassa ja Yhdysvalloissa toimistot omaava datatieteeseen keskittynyt We Predict tutki noin 19 miljoonan vuosien 2016 ja 2021 välillä valmistetun auton huoltoja ja korjauksia. Aiheesta uutisoi Automotive News Europe. Tämä on osin ristiriidassa Moottorin kokemuksien kanssa. Moottorin Vuosi sähköautolla -juttusarjassa ehdittiin todeta, että sähköauton huolto on nopeaa ja yllättävän halpaa. Miljooniin autoihin pohjautuva tilastotieto on tosin yksittäistä kokemusta selvästi arvokkaampaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sähköautojen ylläpito on kalliimpaa Tämän tutkimuksen pohjalta saatu tulos oli varsin selvä. Sähköautojen huollattaminen on kalliimpaa kuin vastaavien polttomoottoriautojen. Tuo selvä ero tosin kaventuu hieman jo auton ensimmäisen vuoden kohdalla, mutta jää silti lompakolle kovin tuntuvaksi. Ensimmäisen kolmen kuukauden omistuksen ajalta sähköautojen ylläpito oli kalliimpaa peräti 2,3 kertaisesti polttomoottoriautoihin verrattuna. Ensimmäisen vuoden kohdallakin tuo ero on vielä merkittävä, sillä tuossa kohti sähköauto on 1,6 kertaa kalliimpi huollettava. Tuo eron suuri kaventuminen kolmesta kuukaudesta vuoden omistukseen johtuu peräti 77 prosentin laskusta ylläpitokuluissa sekä pienestä huoltokulujen alentumisesta. Tästä huolimatta tilastot osoittavat huoltohenkilöiden käyttävän kaksi kertaa enemmän aikaa sähköautojen kuin polttomoottoriautojen ongelmien diagnosointiin. Ehkä tämä voi johtua osin vielä sähköautojen uutuudesta. Kaikesta huolimatta, huoltohenkilöt käyttivät myös 1,5 kertaa enemmän aikaa sähköautojen ongelmien ja vikojen korjaamiseen. Tämän lisäksi sähköautojen parissa työskentelevän huoltohenkilön keskipalkkakin oli 1,3 kertaa keskimääräistä polttomoottoriautoa huoltavaa henkilöä korkeampi. Näistä kertautuu suuri ero. Tutkimuksen takana olevan We Predictin varajohtaja Renee Stephens sanoo, että taustalla lienee osin se kuinka sähköautojen ongelmat ovat vielä uusia ja tuntemattomia monille ammattilaisille. Tällä hetkellä kuitenkin yhä luodaan ikään kuin uutta alaa ja se vaikuttaa aina asioihin. Suurin osa näistä korjauskohteista keskittyi vain ja ainoastaan sähköautoista löytyvien komponenttien ympärille, kuten latausongelmiin. Tämän lisäksi We Predict havaitsi, että sähköautoissa oli enemmän ongelmia pyörien kanssa. Tämän yhtiö tulkitsi johtuvan suurista akuista seuraavan merkittävän lisämassan aiheuttamasta lisärasituksesta ja nopeammasta kulumisesta. Hyvin lyhyen aikavälin, ja pääosin takuun alaisia autoja koskeva, tutkimus ei ehkä oikeuta vielä erityisen pitkälle vieviin johtopäätöksiin. We Predict aikoo kyllä aikanaan julkaista vastaavan tutkimuksen myös sähköautojen ylläpitokustannuksista omistuksen ensimmäisen kolmen vuoden osalta. Kuvituskuva: Antti Hentinen/Moottorin arkisto, Lähteet: Automotive News Europe ja We Predict Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?