6.8.2021

We Predict: Sähköautojen ylläpito on kalliimpaa kuin polttomoottoriautojen

Tilastoista löytyy yllättävä tieto. Tuoreen tutkimuksen mukaan sähköautojen ylläpito on kalliimpaa kuin vastaavien polttomoottoriautojen.

Tuoreimman tutkimuksen mukaan sähköautojen ylläpito on kalliimpaa kuin polttomoottoriautojen. Isossa-Britanniassa ja Yhdysvalloissa toimistot omaava datatieteeseen keskittynyt We Predict tutki noin 19 miljoonan vuosien 2016 ja 2021 välillä valmistetun auton huoltoja ja korjauksia. Aiheesta uutisoi Automotive News Europe.

Tämä on osin ristiriidassa Moottorin kokemuksien kanssa. Moottorin Vuosi sähköautolla -juttusarjassa ehdittiin todeta, että sähköauton huolto on nopeaa ja yllättävän halpaa. Miljooniin autoihin pohjautuva tilastotieto on tosin yksittäistä kokemusta selvästi arvokkaampaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sähköautojen ylläpito on kalliimpaa

Tämän tutkimuksen pohjalta saatu tulos oli varsin selvä. Sähköautojen huollattaminen on kalliimpaa kuin vastaavien polttomoottoriautojen. Tuo selvä ero tosin kaventuu hieman jo auton ensimmäisen vuoden kohdalla, mutta jää silti lompakolle kovin tuntuvaksi.

Ensimmäisen kolmen kuukauden omistuksen ajalta sähköautojen ylläpito oli kalliimpaa peräti 2,3 kertaisesti polttomoottoriautoihin verrattuna. Ensimmäisen vuoden kohdallakin tuo ero on vielä merkittävä, sillä tuossa kohti sähköauto on 1,6 kertaa kalliimpi huollettava.

Tuo eron suuri kaventuminen kolmesta kuukaudesta vuoden omistukseen johtuu peräti 77 prosentin laskusta ylläpitokuluissa sekä pienestä huoltokulujen alentumisesta. Tästä huolimatta tilastot osoittavat huoltohenkilöiden käyttävän kaksi kertaa enemmän aikaa sähköautojen kuin polttomoottoriautojen ongelmien diagnosointiin. Ehkä tämä voi johtua osin vielä sähköautojen uutuudesta.

Kaikesta huolimatta, huoltohenkilöt käyttivät myös 1,5 kertaa enemmän aikaa sähköautojen ongelmien ja vikojen korjaamiseen. Tämän lisäksi sähköautojen parissa työskentelevän huoltohenkilön keskipalkkakin oli 1,3 kertaa keskimääräistä polttomoottoriautoa huoltavaa henkilöä korkeampi. Näistä kertautuu suuri ero.

Tutkimuksen takana olevan We Predictin varajohtaja Renee Stephens sanoo, että taustalla lienee osin se kuinka sähköautojen ongelmat ovat vielä uusia ja tuntemattomia monille ammattilaisille. Tällä hetkellä kuitenkin yhä luodaan ikään kuin uutta alaa ja se vaikuttaa aina asioihin.

Suurin osa näistä korjauskohteista keskittyi vain ja ainoastaan sähköautoista löytyvien komponenttien ympärille, kuten latausongelmiin. Tämän lisäksi We Predict havaitsi, että sähköautoissa oli enemmän ongelmia pyörien kanssa. Tämän yhtiö tulkitsi johtuvan suurista akuista seuraavan merkittävän lisämassan aiheuttamasta lisärasituksesta ja nopeammasta kulumisesta.

Hyvin lyhyen aikavälin, ja pääosin takuun alaisia autoja koskeva, tutkimus ei ehkä oikeuta vielä erityisen pitkälle vieviin johtopäätöksiin. We Predict aikoo kyllä aikanaan julkaista vastaavan tutkimuksen myös sähköautojen ylläpitokustannuksista omistuksen ensimmäisen kolmen vuoden osalta.

Kuvituskuva: Antti Hentinen/Moottorin arkisto, Lähteet: Automotive News Europe ja We Predict

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat