6.8.2021 Ajoneuvot We Predict: Sähköautojen ylläpito on kalliimpaa kuin polttomoottoriautojen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tilastoista löytyy yllättävä tieto. Tuoreen tutkimuksen mukaan sähköautojen ylläpito on kalliimpaa kuin vastaavien polttomoottoriautojen. Tuoreimman tutkimuksen mukaan sähköautojen ylläpito on kalliimpaa kuin polttomoottoriautojen. Isossa-Britanniassa ja Yhdysvalloissa toimistot omaava datatieteeseen keskittynyt We Predict tutki noin 19 miljoonan vuosien 2016 ja 2021 välillä valmistetun auton huoltoja ja korjauksia. Aiheesta uutisoi Automotive News Europe.Tämä on osin ristiriidassa Moottorin kokemuksien kanssa. Moottorin Vuosi sähköautolla -juttusarjassa ehdittiin todeta, että sähköauton huolto on nopeaa ja yllättävän halpaa. Miljooniin autoihin pohjautuva tilastotieto on tosin yksittäistä kokemusta selvästi arvokkaampaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähköautojen ylläpito on kalliimpaaTämän tutkimuksen pohjalta saatu tulos oli varsin selvä. Sähköautojen huollattaminen on kalliimpaa kuin vastaavien polttomoottoriautojen. Tuo selvä ero tosin kaventuu hieman jo auton ensimmäisen vuoden kohdalla, mutta jää silti lompakolle kovin tuntuvaksi.Ensimmäisen kolmen kuukauden omistuksen ajalta sähköautojen ylläpito oli kalliimpaa peräti 2,3 kertaisesti polttomoottoriautoihin verrattuna. Ensimmäisen vuoden kohdallakin tuo ero on vielä merkittävä, sillä tuossa kohti sähköauto on 1,6 kertaa kalliimpi huollettava.Tuo eron suuri kaventuminen kolmesta kuukaudesta vuoden omistukseen johtuu peräti 77 prosentin laskusta ylläpitokuluissa sekä pienestä huoltokulujen alentumisesta. Tästä huolimatta tilastot osoittavat huoltohenkilöiden käyttävän kaksi kertaa enemmän aikaa sähköautojen kuin polttomoottoriautojen ongelmien diagnosointiin. Ehkä tämä voi johtua osin vielä sähköautojen uutuudesta.Kaikesta huolimatta, huoltohenkilöt käyttivät myös 1,5 kertaa enemmän aikaa sähköautojen ongelmien ja vikojen korjaamiseen. Tämän lisäksi sähköautojen parissa työskentelevän huoltohenkilön keskipalkkakin oli 1,3 kertaa keskimääräistä polttomoottoriautoa huoltavaa henkilöä korkeampi. Näistä kertautuu suuri ero.Tutkimuksen takana olevan We Predictin varajohtaja Renee Stephens sanoo, että taustalla lienee osin se kuinka sähköautojen ongelmat ovat vielä uusia ja tuntemattomia monille ammattilaisille. Tällä hetkellä kuitenkin yhä luodaan ikään kuin uutta alaa ja se vaikuttaa aina asioihin.Suurin osa näistä korjauskohteista keskittyi vain ja ainoastaan sähköautoista löytyvien komponenttien ympärille, kuten latausongelmiin. Tämän lisäksi We Predict havaitsi, että sähköautoissa oli enemmän ongelmia pyörien kanssa. Tämän yhtiö tulkitsi johtuvan suurista akuista seuraavan merkittävän lisämassan aiheuttamasta lisärasituksesta ja nopeammasta kulumisesta.Hyvin lyhyen aikavälin, ja pääosin takuun alaisia autoja koskeva, tutkimus ei ehkä oikeuta vielä erityisen pitkälle vieviin johtopäätöksiin. We Predict aikoo kyllä aikanaan julkaista vastaavan tutkimuksen myös sähköautojen ylläpitokustannuksista omistuksen ensimmäisen kolmen vuoden osalta.Kuvituskuva: Antti Hentinen/Moottorin arkisto, Lähteet: Automotive News Europe ja We Predict Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen