Ajoneuvot 6.7.2020
Yamaha Ténéré 700 Rally Edition – klassinen Dakar-väritys ja enemmän varusteita
Uuden Ténéré 700 Rally Editionin tunnistaa klassisesta värityksestä, joka on saanut vaikutteita historiallisista Dakar-tehdaspyöristä. Lisäksi varustetasoa on parannettu perusmalliin verrattuna.
Yamahan vuosi sitten markkinoille tullut keskikoon seikkailupyörä Ténéré 700 saa rinnalleen näyttävämmän ja paremmin varustellun Rally Edition -version. Sen vakiovarustukseen kuuluvat mm. nelimillisestä alumiinista valmistettu tukeva pohjapanssari, alumiininen jäähdyttimen suoja sekä laserleikattu alumiininen ketjusuojus ja kiinnityspaikat työkalulaatikolle. Näiden maastokelpoisuutta edistävien varusteiden lisäksi yksiosainen ja 20 milliä korkeampi Rally Seat -istuin nostaa istuinkorkeuden 895 millimetriin, jolloin polvikulma on loivempi ja siirtyminen istuvan ja seisovan ajoasennon välillä helpottuu. Painoa on pudotettu varustamalla Rally Edition -malli kevyellä Akrapovič -slip-on-äänenvaimentimella. Kokonaisuus on viimeistelty led-vilkuilla, polttoainesäiliön kylkiin tulevilla kumisuojuksilla sekä vaihtamalla ohjaustankoon off-road -tupit.
Maastoon ja matkalle
Ténéré 700 -mallia vauhdittaa 689-kuutioinen kaksisylinterinen ja 72-hevosvoimainen rivimoottori. Teräksisen kaksoiskehtorungon muotoilu on kapea. Pitkät joustomatkat yhdistettynä 21- ja 18-tuumaisiin pinnavanteisiin takaavat luokkansa parhaat maasto-ominaisuudet. ABS-järjestelmän voi halutessaan kytkeä pois käytöstä. Hyvä ergonomia ja kuljettajaa suojaava tuulilasi tarkoittavat, että maastoajon lisäksi Ténéré soveltuu myös pitkille matkoille. Ténéré 700 on luokkansa myydyin seikkailupyörä Euroopassa. Niitä on myyty vuodessa jo yli 8000 kappaletta.
Lähes 40 vuoden mallihistoria
Ténéré-legenda on kasvanut jo vuodesta 1983 lähtien, jolloin esiteltiin Yamahan ensimmäinen adventure-pyörä, XT600Z Ténéré. Uudella Ténéré 700 Rally Editionin sinikeltaisella värityksellä juhlistetaan Yamahan Dakar-erämaarallin sankareita ja heidän pyöriensä saavutuksia. Ténéré-nimi on peräisin Etelä-Saharan autiomaassa, Nigerin itäosasta Tšadin länsiosaan ulottuvasta hiekkatasangosta. Yamaha oli alusta – eli vuoden 1978 ensimmäisestä Pariisi–Dakar -rallista – lähtien mukana aavikkoralleissa, joiden suosio kasvoi nopeasti.
Historian ensimmäisessä Pariisi–Dakar -rallissa Yamaha-kuljettajat Cyril Neveu ja Gilles Comte tekivät historiaa nappaamalla 10 000 kilometrin pituisen kilpailun moottoripyöräluokan ensimmäisen ja toisen sijan.
Ténéré 700 Rally Edition on saatavilla Yamaha-jälleenmyyjiltä heinäkuusta 2020 alkaen. Hinta 14 716 euroa.
Lähde ja kuvat: Yamaha