2.3.2016 Ajoneuvot DS E-Tense – 400 hevosvoimaa sekopäistä ranskalaisuutta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ranskalaisen luksusmerkin konseptiauto osoittaa, että DS on perinyt Citroënilta ainakin terveen hulluuden. Citroënin alta omaksi merkikseen ponnistanut DS on selvästi oppinut konseptiautojen tekemisen yhdeltä parhaista. DS E-Tense esittelee urheilullisen sähköauton, jonka suunnittelun yksityiskohdat vaihtelevat vitsikkäistä pähkähulluihin. Urheilullisista lähtökohdista mainittakoon alustarakenne, sillä alumiinisten apurunkojen välissä on hiilikuidusta valmistettu keskirunko. Pyöräntuenta on toteutettu niin ikään kunnianhimoisesti päällekkäisillä kolmiotukivarsilla. Voimaa autosta löytyy 402 hevosvoimaa, joka tuotetaan kahdella taka-akselille sijoitetulla Siemensin sähkömoottorilla. Moottorit pyörittävät yhteistä akselia, josta aktiivinen tasauspyörästö jakaa sen tilanteen mukaan takarenkaille. Logiikkana tässä on se, että kaksi pienempää sähkömoottoria on kuulemma helpompi paketoida kuin yksi iso. Lisäksi käytössä on kolmivaihteinen automaattivaihteisto. Painoa konseptiautolla on 1 800 kiloa, josta akuston osuus on noin 500 kilogrammaa. Yhdistetyn kulutuksen toimintasäteeksi luvataan noin 310 kilometriä. 0–100 km/h suoriutuu noin 4,5 sekunnissa. Hulluus kuitenkin ulottuu paljon, paljon pidemmälle. Takaikkunaa ei ole ollenkaan, peruutuskameran hoitaessa sen tehtäviä. Vaikka DS E-Tense on ulkoa hiukan tavallisen näköinen supercoupe, ovat sisätilat sulaa designia. Vinoneliöiden hallitsema sisusta on kokoelma vihreää nahkaa ja avaruusaluksen suunnittelua, unohtamatta ranskalaista designia. Suuret näytöt mittaristossa ja keskikonsolissa yhdistettynä erikoiseen ohjauspyörään tuovat enemmän mieleen lentämisen kuin ajamisen. Keskitunnelin kennomaisissa koloissa on oma pidike auton mukana tulevalle BRM Chronographesin rannekellolle. Sähköauton hiljaisuutta torjuu Focalin suunnittelema äänentoistojärjestelmä. Oma lukunsa on myös auton yhteyteen suuniteltu kypäräkotelo, josta on vastuussa perinteinen ranskalaisfirma Moynat. Käsityönä vasikannahasta valmistettu kotelo voidaan kiinnittää kuljettajan penkkiin ajon ajaksi tai sillä voi kantaa kypärää mukanaan laukkuna. Inspiraationa laukun suunnitteluun toimivat kuulemma Y-muotoiset hihnat, joilla kiinnitettiin tavaratilassa sijaitseva vararengas. Näillä näkymin E-Tense jää vain konseptiautoksi, mutta aggressiivisesti kasvua hakeva DS saattaa palata suunnitelmiin mikäli se huomaa kaipaavansa niin sanottua halo-mallia. Ainakin E-Tensessä olisi aineksia säväyttämiseen. Lähde ja kuvat: DS Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt