1.12.2019 Ajoneuvot EU:n rengasmerkintäuudistus auttaa autoilijoita Pohjoismaissa: jää- ja lumipito näkyviin Continental Conti Viking Contact 7 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Aiemmin rengasmerkinnöistä puuttuneet jää- ja lumipitoa kuvaavat arvot tulevat rengasmerkintöihin toukokuussa 2021. Merkintöjen puuttumisen katsotaan rokottaneen liikenneturvallisuutta pohjoisissa maissa. EU-rengasmerkintä on kertonut renkaiden taloudellisuuden, vesipidon ja äänekkyyden selkeillä kirjain- tai desibelimerkinnöillä. Nyt Euroopan unioni on laajentamassa käytäntöä ottamalla käyttöön lumi- ja jääpidosta kertovat merkinnät kitkarenkaille. Uudistuksen kerrotan astuvan voimaan vuoden 2021 toukokuussa. Nastarenkaille uusia merkintöjä ei tuoda.Kasvava renkaiden verkkokauppa ja käytettyjen autojen maahantuonti ovat lisänneet Keski-Euroopan olosuhteisiin tarkoitettujen talvirenkaiden käyttöä Pohjoismaissa, minkä näkynee myös turvallisuudessa. Testasimme eri tyyppisten renkaiden eroja Moottorissa 10/2019.Uudet merkinnät renkaissa helpottavat kuluttajien mahdollisuuksia vertailla keskenään eri renkaiden turvallisuutta talviolosuhteissa, joka helpottaa muun muassa renkaiden verkko-ostamista.– Aiemmin rengastarran tiedot johtivat pohjoismaista talvirenkaan ostajaa harhaan. Nyt mukaan saatava jääpitomerkintä erottelee pohjoisiin olosuhteisiin soveltuvan renkaan muista talvirenkaista. Käytännössä pohjoismaisten renkaiden EU-tarroihin lisätään sekä lumi- että jääpitoa koskevat merkinnät kansainvälisten standardien mukaisesti. Uusi tarra korjaa EU:n aiemmin tekemän virheen, Nokian Renkaiden kansainvälisistä standardeista vastaava johtaja Jarmo Sunnari kertoo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEri alueilla vaaditaan erilaisia ominaisuuksiaPohjoismaiden kitkarenkaat suunnitellaan nimenomaan jäälle ja lumelle, kun puolestaan Keski-Euroopan talvien märät olosuhteet vaativat enemmän märkäpitoa. Näiden ominaisuudet eivät ole riittävät Pohjoismaissa.– Ainoastaan märkäpito-ominaisuuksista kertova turvallisuusinformaatio ei huomioinut Pohjoismaille tyypillisiä talviolosuhteita. Renkaan märkäpitoluokitus ei kerro talvirenkaan soveltuvuudesta pohjoisen talveen, mutta kuluttajien turvallisuuden kannalta on oleellista hankkia oikeanlaiset renkaat oikeisiin olosuhteisiin, Sunnari toteaa. Mistä on kyse? Henkilö- ja pakettiauton renkaissa on EU-merkintä, jolla ilmaistaan renkaan märkäpitoa, melua ja vaikutusta polttoaineenkulutukseen. Nykyisten merkintöjen rinnalle lisätään tieto jää- ja lumipidosta. Uusilla merkinnöillä renkaiden vertailuvuus paranee ja verkko-ostaminen helpottuu. Merkintä lisätään kaikkiin pohjoisiin olosuhteisiin suunnattuihin kitkarenkaisiin, asetus ei koske nastarenkaita. Uudet merkinnät ovat käytössä 1.5.2021 alkaen. Lisäksi Sunnari summaa nykyisen merkinnän suurimman ongelman olevan talvirankeina markkinoitavat renkaat, jotka eivät ominaisuuksiltaan sovellu kaikkiin talviolosuhteisiin. Tällaisia voi kuitenkin päätyä asiasta tietämättömälle kuluttajalle, joka katsoo vain tarrassa kerrottuja märkäpito-ominaisuuksia.Aluksi jääpitomerkintä tulee käyttöön ainoastaan henkilöautojen renkaissa. Merkintä tulee perustumaan jääpitotestiin, jota standardisoidaan paraikaa kansainvälisessä standardoimisjärjestössä. Vain pohjoisiin olosuhteisiin aidosti suunnattujen talvirenkaiden kerrotaan läpäisevän tulevat testit.Nokian Renkaat kertoo myös työskennelleensä aktiivisesti merkintöjen päivittämiseksi yhdessä pohjoismaisten viranomaisten ja päättäjien kanssa.– Suomalaisella ja yhteispohjoismaisella teollisuuden ja viranomaisten yhteistyöllä Brysselin suuntaan on tässä hankkeessa ollut valtava rooli. Suomen Traficom ja Liikenneministeriö ovat systemaattisesi pitäneet asiaa esillä. Useat suomalaiset ja ruotsalaiset mepit ovat toimineet asian hyväksi, kuten Henna Virkkunen, joka hakeutui asetuksen esittelijäksi Euroopan parlamentissa. Lisäksi neuvottelun etenemisestä huolehtivat suomalaiset virkamiehet meneillään olevan Suomen EU-puheenjohtajakauden aikana, Sunnari kiittelee.Lähde: Nokian Renkaat Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Lue lisää: Osaatko vaihtaa renkaat itse? Yli kolmannes tekee renkaanvaihdossa saman virheen, 2019 Moottorin suuri kitkarengastesti: ne hiljaisemmat vaihtoehdot, 2019 Moottorin suuri nastarengastesti: Nokian Hakkapeliitta 9 on edelleen yksi kärkirenkaista, 2019 Moottorin suuri nastarengastesti: uutuusrengas Continental Conti Ice Contact 3 on edeltäjänsä tapaan tasapainoinen, 2019 Moottorin suuri nastarengastesti: 250-nastainen Michelin X-Ice North 4 voittoon, 2019 Moottorin suuri nastarengastesti: merkkirenkaat vastaan edulliset, 2019 Moottorin suuri nastarengastesti: miten nastarengas pitää eri olosuhteissa?, 2019 Moottorin suuri talvirengastesti: pohjoismaiset talvirenkaat petollisia välikelillä, 2019 Moottorin suuri talvirengastesti: talvirengaspakko poistuu – mitkä renkaat alle liukkaalla?, 2019 Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Ajatuksia autoista Aika entinen ei koskaan enää palaa: Dieselgate rikkoi autoalan viattomuuden 10 vuotta sitten – Ajatuksia autoista 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 7.6.2025 Yleinen Volvo keksii turvavyön uudelleen – nyt tekoälyllä ja ohjelmistopäivityksillä 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 6.6.2025 Uutinen Kiinan kuristusote: nousevatko harvinaiset maametallit ja magneetit seuraaviksi piisiruiksi? 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 5.6.2025 Ajoneuvot Lähes joka kolmas auto hylättiin katsastuksessa – myös sähköautojen viat kasvussa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 9.6.2025 Kuluttajat Uuden matkailuauton omistajalta yli 14 000 euron vaatimus myyjälle – kuluttajariitalautakunta ei voinutkaan ottaa kantaa asiaan 10.6.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 – kookas ja kulmikas perhecrossover lataa salamana 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster