8.5.2021 Ajoneuvot Koeajo: Cupra Leon kuulostaa kummalta, mutta vain sporttimoodissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Cupra Leon -lataushybridi yllättää ennakkoluuloisen positiivisesti, mutta sporttiäänistä on mahdotonta pitää. Hyvää: käyttökelpoisuus, luonnetta jonkin verran tallella. Huonoa: äänet urheilullisissa ajotiloissa. Cupra Leon -lataushybridin voimalinja on tuttu Škoda Octavia RS iV:stä ja Volkswagen Golf GTE:stä. Yhteistehoa on enimmillään 245 hv, mikä ei vaikuta kovin suurelta, etenkään edellisen sukupolven 300-hevosvoimaiseen Seat Leon Cupraan tottuneille. Kaiken päälle tulee tuntuvasti korkeampi massa: hybridivoimalinjan vuoksi Cupra Leon e-Hybrid painaa 1 717 kg, kun Seatin hybriditön versio painoi vain 1 395 kg. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ei liian suodatettu Jo ensimmäinen rajumpi kiihdytys kuitenkin paljastaa Cuprassa olevan luonnettakin. Ohjausta ei ole suodatettu liiaksi, joten ratin kautta tuntuu selvää vetelyä Ford Focus ST:n tapaan. Vauhtia kerääntyy ihan mukavaan tahtiin, mutta sporttisuudella ratsastavan tuoreen merkin tuote saisi olla vielä hieman väkevämpikin. Hybridimalli on aina etuvetoinen, joten talvella auton potentiaalista ei saa kaikkea irti – tämä toki koskee jokaista etuvetoista GTI-luokan autoa. Tässä suhteessa hybriditön, kaksilitrainen ja 310-hevosvoimainen Cupra Leon -neliveto nappaa pidemmän korren. Hieman yllättäen eteneminen on mukavaa myös lumisilla ja heikkokuntoisilla maanteillä. Auton käyttäytymistä ei tarvitse jättää arvailun varaan, mutta luonnollisesti alustan rajoille ei vielä näillä kitkoilla likimainkaan ylletä. Kauheaa mekkalaa Ajotiloja on neljä: Comfort, Sport, Cupra ja Individual. Näistä Sportilla ja etenkin Cupralla matkustamo täyttyy epäluonnollisesta ja matalasta parkumisesta – kaiuttimista pauhaava melu yrittää jäljitellä pikemminkin V8- kuin R4-moottorin ääniä. Individual-ajotilassa voi onneksi säätää moottorin, vaihteiston ja alustan osin urheilullisemmille asetuksille, mutta jättää äänet Comfortille – homma ratkaistu. Kulutus bensiinimoottorilla on tehojen mukaista, mutta ahkeran lataajan on helppo laskea arkiajojen kustannuksia sähkön avulla. Reilun kymmenen pakkasasteen tuntumassakin Cupra kulki pelkän sähkön voimin 35 kilometriä, ja lämpimällä kelillä matka luonnollisesti pitenee. Lataus tyhjästä täyteen ottaa 3,7 kilowatin teholla nelisen tuntia, joten kauppakäynneillä sähköä ei hirveästi kerry, mutta kotilataajalle ja lyhyitä matkoja pääsääntöisesti ajavalle tämä tuskin tuottaa ongelmia. Kaikkiaan Cupra Leon e-Hybrid sopii hyvin arkiautoksi, jolla voi pitää hauskaa – etenkin jos Octavia RS vaikuttaa pykälän verran liian tavalliselta. Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Cupra Leon Sportstourer 1.4 PHEV e-Hybrid DSG Hinta alkaen 40 992 € Koeajetun auton hinta varusteineen 47 516 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 395 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 250 Nm (1550–3500 r/min) Vääntö 250 Nm (1550–3500 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 13,0 / 10,0 kWh. Lataus: Type 2 3,6 kW (1 x 16 A). Toimintamatka 52 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 180 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,0 s Huippunopeus 225 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,5 (yhd.) CO2-päästöt 33 g/km Mitat pituus 4642 mm, leveys 1784 mm, korkeus 1448 mm, akseliväli 2686 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 15.5.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Cooper SE – sähkö-Mini katsoo menneeseen ja tulevaan 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 14.5.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen T-Cross – perheen pienin siirtyi digiaikaan 13.5.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric 48 kWh – vähemmälläkin pärjää 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 12.5.2024 Ajoneuvot Suomen autokanta – millä Suomi oikeasti ajaa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 15.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Alfa Romeo 159 on perustaltaan ruotsalainen - Saab-sisarmalli oli jo tulossa 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 - muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä - sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe