7.12.2016 Ajoneuvot Koeajo: Audi Q5 – tunnistatko uudeksi? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi Q5 versio 2.0 Uusi Audi Q5 on kuin tämän aikakauden versio edeltäjästään. Tutut tunnusmerkit ovat tallella: keulaa hallitsee vakavailmeisten ajovalojen reunustama suuri maski, perässä loistaa Q5:lle tyypilliset suippenevat valot. Jos auton kylkeen ei olisi piirretty A4:stä tuttua terävyydellään valmistustekniikan rajoja uhmaavaa pokkausta, joutuisi auton tuoreuden todistamaan naapurille rekisteriotteesta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kehitystä pinnan alla Vaikka muotoilun riehakkuus muistuttaa enemmän saksalaista virkakoneistoa kuin Oktoberfestiä, on lopputulos kieltämättä komea ja moderni katumaasturi. Se miellyttänee 1,6 miljoonaa edellisen Q5:n asiakasta. Eheää muotoa rikkoo vain pokkailusta innostuneiden audilaisten konepeltiin prässäämät linjat, joiden seikkailu keskellä laajaa pintaa vaikuttaa viimeistelemättömältä. Atleettisuus ei jää särmikkääseen ilmeeseen. Alumiinin ja teräksen sekakäytön ansiosta paino on pudonnut parhaimmillaan 90 kilogrammaa. Silti auto on venynyt neljällä sentillä ja kasvanut korkeutta kuudella senttimetrillä. Tavaratilaa on 10 litraa aiempaa enemmän. Dieselin yksinoikeus Ainakin toistaiseksi Suomeen saapuvat Q5:t liikkuvat dieselvoimalla. Peruspuurtaja on kaksilitrainen nelosmoottori, jota tarjotaan 163 ja 190 hevosvoimaisena. Moottoriromantiikkaa arvostavat voivat valita silkinpehmeän 286 hevosvoimaisen 3.0 V6 TDI:n. 252 hevosvoimainen 2.0 TFSI -bensiinimoottori ei kuulu Suomen tuontiohjelmaan. Sylinterimäärällä on aiempaa suurempi vaikutus voimalinjaan. Kuutoskoneen jylhä vääntö vaatii huippusulavasti toimivaa 8-portaista automaattia, ja voima viedään tiehen perinteisen quattro-nelivedon kautta. Varsinainen uutuus on nelosmoottoristen S tronic -kaksoiskytkinvaihteiston perästä löytyvä quattro with ultra technology -neliveto. A4 Allroadista tuttu järjestelmä leikkaa voimansiirtohäviöitä katkaisemalla takavedon ja pysäyttämällä kardaaniakselin pyörinnän. Ennakoidusti kytkeytyvä neliveto selviytyy mallikkaasti ensikoeajojen hiekkateistä, mutta tarkempi tuomio saa odottaa autojen siirtymistä Meksikon erämailta Suomen talveen. Kaktusten keskeltä Meksiko on osuva paikka esitellä uutuutta, sillä Q5 saa kunnian olla ensimmäinen Audin huippumodernissa Meksikon tehtaassa valmistettu ajoneuvo. Ensikoeajon perusteella laatuvaikutelmaan valmistusmaa ei näytä vaikuttaneen, mutta totuus selviää vasta asiakasautojen saapuessa Suomeen. Toisen sukupolven Q5:n sisätilat ovat kuin suora kopio Audi A4:stä virtuaalimittaristoineen ja jylhän pelkistettyine muotoineen. Maasturikorin korkeuden ansiosta takaistuimella viihtyy hyvin, sillä istumakorkeus mahdollistaa kunnollisen reisituen. Sukulaissuhde jatkuu tienpäällä. Jämäkäksi säädetty ohjaus siivittää auton vaivatta mutkiin, eikä korin korkeus kostaudu kallisteluna. Suurin tekninen ero Q5:n ja A4:n välillä on maasturiin lisävarusteena saatava ilmajousitus, jollainen löytyi kaikista koeajoautoista. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ilmakuoppia Röykkyisellä koeajoreitillä ilmajousitus selvittää hienosti suuret heitot ja jopa tahattoman ilmalennon. Valitettavasti arkisemmilla teillä toiminnassa on moitittavaa. Tienpinnan epätasaisuudet tärisyttävät takapuolta. Silti moottoritien pehmeissä heitoissa kori jää heijaamaan epämiellyttävästi. Ensikoeajon perusteella ilmajousituksen huono toiminta jää Audi Q5:n ainoaksi merkittäväksi puutteeksi. Objektiivisesti sukupolvenvaihdos on onnistunut päivitys, jossa niin moottorit kuin viihde- ja avustinjärjestelmät ovat siirtyneet kerralla nykyaikaan. Silti Q5:n koeajoa ei voi lopettaa ihmettelemättä ylivarovaista sukupolvenvaihdosta. Koska mallistossa on jo A4 Allroad, miksi Q5 ei voisi tarjota lisärahojen vastineeksi selkeästi erilaista Audi-kokemusta, eikä vain korkeammalle nostettua kylkipokkausta? Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Audi Q5 2.0 TDI S tronic quattro 120 kW Hinta alkaen 51 494 € Moottori Dieselmoottori, 1 968 cm³ 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 120 kW (163 hv), 3 800–4 200 r/min Vääntö 400 Nm (1 750–2 750 r/min) Vääntö 400 Nm (1750–2750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,9 s Huippunopeus 211 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,9–5,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 129–136 g/km Mitat pituus 4663 mm, leveys 1893 mm, korkeus 1659 mm, akseliväli 2819 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri - nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe