7.12.2016

Koeajo: Audi Q5 – tunnistatko uudeksi?

Audi Q5

Audi Q5 versio 2.0

Uusi Audi Q5 on kuin tämän aikakauden versio edeltäjästään. Tutut tunnusmerkit ovat tallella: keulaa hallitsee vakavailmeisten ajovalojen reunustama suuri maski, perässä loistaa Q5:lle tyypilliset suippenevat valot.

Jos auton kylkeen ei olisi piirretty A4:stä tuttua terävyydellään valmistustekniikan rajoja uhmaavaa pokkausta, joutuisi auton tuoreuden todistamaan naapurille rekisteriotteesta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kehitystä pinnan alla

Vaikka muotoilun riehakkuus muistuttaa enemmän saksalaista virkakoneistoa kuin Oktoberfestiä, on lopputulos kieltämättä komea ja moderni katumaasturi. Se miellyttänee 1,6 miljoonaa edellisen Q5:n asiakasta.

Audi Q5

Eheää muotoa rikkoo vain pokkailusta innostuneiden audilaisten konepeltiin prässäämät linjat, joiden seikkailu keskellä laajaa pintaa vaikuttaa viimeistelemättömältä.

Atleettisuus ei jää särmikkääseen ilmeeseen. Alumiinin ja teräksen sekakäytön ansiosta paino on pudonnut parhaimmillaan 90 kilogrammaa. Silti auto on venynyt neljällä sentillä ja kasvanut korkeutta kuudella senttimetrillä. Tavaratilaa on 10 litraa aiempaa enemmän.

Dieselin yksinoikeus

Ainakin toistaiseksi Suomeen saapuvat Q5:t liikkuvat dieselvoimalla. Peruspuurtaja on kaksilitrainen nelosmoottori, jota tarjotaan 163 ja 190 hevosvoimaisena. Moottoriromantiikkaa arvostavat voivat valita silkinpehmeän 286 hevosvoimaisen 3.0 V6 TDI:n.

Audi Q5
252 hevosvoimainen 2.0 TFSI -bensiinimoottori ei kuulu Suomen tuontiohjelmaan.

Sylinterimäärällä on aiempaa suurempi vaikutus voimalinjaan. Kuutoskoneen jylhä vääntö vaatii huippusulavasti toimivaa 8-portaista automaattia, ja voima viedään tiehen perinteisen quattro-nelivedon kautta.

Varsinainen uutuus on nelosmoottoristen S tronic -kaksoiskytkinvaihteiston perästä löytyvä quattro with ultra technology -neliveto. A4 Allroadista tuttu järjestelmä leikkaa voimansiirtohäviöitä katkaisemalla takavedon ja pysäyttämällä kardaaniakselin pyörinnän.

Ennakoidusti kytkeytyvä neliveto selviytyy mallikkaasti ensikoeajojen hiekkateistä, mutta tarkempi tuomio saa odottaa autojen siirtymistä Meksikon erämailta Suomen talveen.

Kaktusten keskeltä

Audi Q5

Meksiko on osuva paikka esitellä uutuutta, sillä Q5 saa kunnian olla ensimmäinen Audin huippumodernissa Meksikon tehtaassa valmistettu ajoneuvo. Ensikoeajon perusteella laatuvaikutelmaan valmistusmaa ei näytä vaikuttaneen, mutta totuus selviää vasta asiakasautojen saapuessa Suomeen.

Toisen sukupolven Q5:n sisätilat ovat kuin suora kopio Audi A4:stä virtuaalimittaristoineen ja jylhän pelkistettyine muotoineen. Maasturikorin korkeuden ansiosta takaistuimella viihtyy hyvin, sillä istumakorkeus mahdollistaa kunnollisen reisituen.

Sukulaissuhde jatkuu tienpäällä. Jämäkäksi säädetty ohjaus siivittää auton vaivatta mutkiin, eikä korin korkeus kostaudu kallisteluna.

Audi Q5

Suurin tekninen ero Q5:n ja A4:n välillä on maasturiin lisävarusteena saatava ilmajousitus, jollainen löytyi kaikista koeajoautoista.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ilmakuoppia

Röykkyisellä koeajoreitillä ilmajousitus selvittää hienosti suuret heitot ja jopa tahattoman ilmalennon.

Valitettavasti arkisemmilla teillä toiminnassa on moitittavaa. Tienpinnan epätasaisuudet tärisyttävät takapuolta. Silti moottoritien pehmeissä heitoissa kori jää heijaamaan epämiellyttävästi.

Audi Q5

Ensikoeajon perusteella ilmajousituksen huono toiminta jää Audi Q5:n ainoaksi merkittäväksi puutteeksi. Objektiivisesti sukupolvenvaihdos on onnistunut päivitys, jossa niin moottorit kuin viihde- ja avustinjärjestelmät ovat siirtyneet kerralla nykyaikaan.

Silti Q5:n koeajoa ei voi lopettaa ihmettelemättä ylivarovaista sukupolvenvaihdosta. Koska mallistossa on jo A4 Allroad, miksi Q5 ei voisi tarjota lisärahojen vastineeksi selkeästi erilaista Audi-kokemusta, eikä vain korkeammalle nostettua kylkipokkausta?

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Audi Q5 2.0 TDI S tronic quattro 120 kW

Hinta alkaen

51 494 €

Moottori

Dieselmoottori, 1 968 cm³ 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto

Teho

120 kW (163 hv), 3 800–4 200 r/min

Vääntö

400 Nm (1 750–2 750 r/min)

Vääntö

400 Nm (1750–2750 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

8,9 s

Huippunopeus

211 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 4,9–5,2 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

129–136 g/km

Mitat

pituus 4663 mm, leveys 1893 mm, korkeus 1659 mm, akseliväli 2819 mm

Euro NCAP

Ei testattu

Takuu

2 vuotta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat