7.12.2016 Ajoneuvot Koeajo: Audi Q5 – tunnistatko uudeksi? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi Q5 versio 2.0 Uusi Audi Q5 on kuin tämän aikakauden versio edeltäjästään. Tutut tunnusmerkit ovat tallella: keulaa hallitsee vakavailmeisten ajovalojen reunustama suuri maski, perässä loistaa Q5:lle tyypilliset suippenevat valot.Jos auton kylkeen ei olisi piirretty A4:stä tuttua terävyydellään valmistustekniikan rajoja uhmaavaa pokkausta, joutuisi auton tuoreuden todistamaan naapurille rekisteriotteesta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKehitystä pinnan allaVaikka muotoilun riehakkuus muistuttaa enemmän saksalaista virkakoneistoa kuin Oktoberfestiä, on lopputulos kieltämättä komea ja moderni katumaasturi. Se miellyttänee 1,6 miljoonaa edellisen Q5:n asiakasta.Eheää muotoa rikkoo vain pokkailusta innostuneiden audilaisten konepeltiin prässäämät linjat, joiden seikkailu keskellä laajaa pintaa vaikuttaa viimeistelemättömältä.Atleettisuus ei jää särmikkääseen ilmeeseen. Alumiinin ja teräksen sekakäytön ansiosta paino on pudonnut parhaimmillaan 90 kilogrammaa. Silti auto on venynyt neljällä sentillä ja kasvanut korkeutta kuudella senttimetrillä. Tavaratilaa on 10 litraa aiempaa enemmän.Dieselin yksinoikeusAinakin toistaiseksi Suomeen saapuvat Q5:t liikkuvat dieselvoimalla. Peruspuurtaja on kaksilitrainen nelosmoottori, jota tarjotaan 163 ja 190 hevosvoimaisena. Moottoriromantiikkaa arvostavat voivat valita silkinpehmeän 286 hevosvoimaisen 3.0 V6 TDI:n.252 hevosvoimainen 2.0 TFSI -bensiinimoottori ei kuulu Suomen tuontiohjelmaan.Sylinterimäärällä on aiempaa suurempi vaikutus voimalinjaan. Kuutoskoneen jylhä vääntö vaatii huippusulavasti toimivaa 8-portaista automaattia, ja voima viedään tiehen perinteisen quattro-nelivedon kautta.Varsinainen uutuus on nelosmoottoristen S tronic -kaksoiskytkinvaihteiston perästä löytyvä quattro with ultra technology -neliveto. A4 Allroadista tuttu järjestelmä leikkaa voimansiirtohäviöitä katkaisemalla takavedon ja pysäyttämällä kardaaniakselin pyörinnän.Ennakoidusti kytkeytyvä neliveto selviytyy mallikkaasti ensikoeajojen hiekkateistä, mutta tarkempi tuomio saa odottaa autojen siirtymistä Meksikon erämailta Suomen talveen.Kaktusten keskeltäMeksiko on osuva paikka esitellä uutuutta, sillä Q5 saa kunnian olla ensimmäinen Audin huippumodernissa Meksikon tehtaassa valmistettu ajoneuvo. Ensikoeajon perusteella laatuvaikutelmaan valmistusmaa ei näytä vaikuttaneen, mutta totuus selviää vasta asiakasautojen saapuessa Suomeen.Toisen sukupolven Q5:n sisätilat ovat kuin suora kopio Audi A4:stä virtuaalimittaristoineen ja jylhän pelkistettyine muotoineen. Maasturikorin korkeuden ansiosta takaistuimella viihtyy hyvin, sillä istumakorkeus mahdollistaa kunnollisen reisituen.Sukulaissuhde jatkuu tienpäällä. Jämäkäksi säädetty ohjaus siivittää auton vaivatta mutkiin, eikä korin korkeus kostaudu kallisteluna.Suurin tekninen ero Q5:n ja A4:n välillä on maasturiin lisävarusteena saatava ilmajousitus, jollainen löytyi kaikista koeajoautoista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIlmakuoppiaRöykkyisellä koeajoreitillä ilmajousitus selvittää hienosti suuret heitot ja jopa tahattoman ilmalennon.Valitettavasti arkisemmilla teillä toiminnassa on moitittavaa. Tienpinnan epätasaisuudet tärisyttävät takapuolta. Silti moottoritien pehmeissä heitoissa kori jää heijaamaan epämiellyttävästi.Ensikoeajon perusteella ilmajousituksen huono toiminta jää Audi Q5:n ainoaksi merkittäväksi puutteeksi. Objektiivisesti sukupolvenvaihdos on onnistunut päivitys, jossa niin moottorit kuin viihde- ja avustinjärjestelmät ovat siirtyneet kerralla nykyaikaan.Silti Q5:n koeajoa ei voi lopettaa ihmettelemättä ylivarovaista sukupolvenvaihdosta. Koska mallistossa on jo A4 Allroad, miksi Q5 ei voisi tarjota lisärahojen vastineeksi selkeästi erilaista Audi-kokemusta, eikä vain korkeammalle nostettua kylkipokkausta?Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Audi Q5 2.0 TDI S tronic quattro 120 kW Hinta alkaen 51 494 € Moottori Dieselmoottori, 1 968 cm³ 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 120 kW (163 hv), 3 800–4 200 r/min Vääntö 400 Nm (1 750–2 750 r/min) Vääntö 400 Nm (1750–2750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,9 s Huippunopeus 211 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,9–5,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 129–136 g/km Mitat pituus 4663 mm, leveys 1893 mm, korkeus 1659 mm, akseliväli 2819 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?