7.12.2016 Ajoneuvot Koeajo: Audi Q5 – tunnistatko uudeksi? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi Q5 versio 2.0 Uusi Audi Q5 on kuin tämän aikakauden versio edeltäjästään. Tutut tunnusmerkit ovat tallella: keulaa hallitsee vakavailmeisten ajovalojen reunustama suuri maski, perässä loistaa Q5:lle tyypilliset suippenevat valot.Jos auton kylkeen ei olisi piirretty A4:stä tuttua terävyydellään valmistustekniikan rajoja uhmaavaa pokkausta, joutuisi auton tuoreuden todistamaan naapurille rekisteriotteesta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKehitystä pinnan allaVaikka muotoilun riehakkuus muistuttaa enemmän saksalaista virkakoneistoa kuin Oktoberfestiä, on lopputulos kieltämättä komea ja moderni katumaasturi. Se miellyttänee 1,6 miljoonaa edellisen Q5:n asiakasta.Eheää muotoa rikkoo vain pokkailusta innostuneiden audilaisten konepeltiin prässäämät linjat, joiden seikkailu keskellä laajaa pintaa vaikuttaa viimeistelemättömältä.Atleettisuus ei jää särmikkääseen ilmeeseen. Alumiinin ja teräksen sekakäytön ansiosta paino on pudonnut parhaimmillaan 90 kilogrammaa. Silti auto on venynyt neljällä sentillä ja kasvanut korkeutta kuudella senttimetrillä. Tavaratilaa on 10 litraa aiempaa enemmän.Dieselin yksinoikeusAinakin toistaiseksi Suomeen saapuvat Q5:t liikkuvat dieselvoimalla. Peruspuurtaja on kaksilitrainen nelosmoottori, jota tarjotaan 163 ja 190 hevosvoimaisena. Moottoriromantiikkaa arvostavat voivat valita silkinpehmeän 286 hevosvoimaisen 3.0 V6 TDI:n.252 hevosvoimainen 2.0 TFSI -bensiinimoottori ei kuulu Suomen tuontiohjelmaan.Sylinterimäärällä on aiempaa suurempi vaikutus voimalinjaan. Kuutoskoneen jylhä vääntö vaatii huippusulavasti toimivaa 8-portaista automaattia, ja voima viedään tiehen perinteisen quattro-nelivedon kautta.Varsinainen uutuus on nelosmoottoristen S tronic -kaksoiskytkinvaihteiston perästä löytyvä quattro with ultra technology -neliveto. A4 Allroadista tuttu järjestelmä leikkaa voimansiirtohäviöitä katkaisemalla takavedon ja pysäyttämällä kardaaniakselin pyörinnän.Ennakoidusti kytkeytyvä neliveto selviytyy mallikkaasti ensikoeajojen hiekkateistä, mutta tarkempi tuomio saa odottaa autojen siirtymistä Meksikon erämailta Suomen talveen.Kaktusten keskeltäMeksiko on osuva paikka esitellä uutuutta, sillä Q5 saa kunnian olla ensimmäinen Audin huippumodernissa Meksikon tehtaassa valmistettu ajoneuvo. Ensikoeajon perusteella laatuvaikutelmaan valmistusmaa ei näytä vaikuttaneen, mutta totuus selviää vasta asiakasautojen saapuessa Suomeen.Toisen sukupolven Q5:n sisätilat ovat kuin suora kopio Audi A4:stä virtuaalimittaristoineen ja jylhän pelkistettyine muotoineen. Maasturikorin korkeuden ansiosta takaistuimella viihtyy hyvin, sillä istumakorkeus mahdollistaa kunnollisen reisituen.Sukulaissuhde jatkuu tienpäällä. Jämäkäksi säädetty ohjaus siivittää auton vaivatta mutkiin, eikä korin korkeus kostaudu kallisteluna.Suurin tekninen ero Q5:n ja A4:n välillä on maasturiin lisävarusteena saatava ilmajousitus, jollainen löytyi kaikista koeajoautoista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIlmakuoppiaRöykkyisellä koeajoreitillä ilmajousitus selvittää hienosti suuret heitot ja jopa tahattoman ilmalennon.Valitettavasti arkisemmilla teillä toiminnassa on moitittavaa. Tienpinnan epätasaisuudet tärisyttävät takapuolta. Silti moottoritien pehmeissä heitoissa kori jää heijaamaan epämiellyttävästi.Ensikoeajon perusteella ilmajousituksen huono toiminta jää Audi Q5:n ainoaksi merkittäväksi puutteeksi. Objektiivisesti sukupolvenvaihdos on onnistunut päivitys, jossa niin moottorit kuin viihde- ja avustinjärjestelmät ovat siirtyneet kerralla nykyaikaan.Silti Q5:n koeajoa ei voi lopettaa ihmettelemättä ylivarovaista sukupolvenvaihdosta. Koska mallistossa on jo A4 Allroad, miksi Q5 ei voisi tarjota lisärahojen vastineeksi selkeästi erilaista Audi-kokemusta, eikä vain korkeammalle nostettua kylkipokkausta?Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Audi Q5 2.0 TDI S tronic quattro 120 kW Hinta alkaen 51 494 € Moottori Dieselmoottori, 1 968 cm³ 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 120 kW (163 hv), 3 800–4 200 r/min Vääntö 400 Nm (1 750–2 750 r/min) Vääntö 400 Nm (1750–2750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,9 s Huippunopeus 211 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,9–5,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 129–136 g/km Mitat pituus 4663 mm, leveys 1893 mm, korkeus 1659 mm, akseliväli 2819 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 13.12.2024 Ajoneuvot Toyota Urban Cruiser tekee paluun sähköcrossoverina – Intiassa valmistettava Suzuki-yhteistyömalli on omalla tavallaan historiallinen 11.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: entistä ehompi Mitsubishi Outlander PHEV 11.12.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq – onko tässä kansan uusi suosikkisähkis? 11.12.2024 Koeajo Koeajo: Opel Astra Hybrid Tourer – järkifarkku suomalaiseen makuun 10.12.2024 Ajoneuvot Mercedes-AMG Purespeed tuo tunnelmavalaistuksen formuloiden halo-turvakaareen 250 kappaleen tuotantoerässä 9.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Transit Custom PHEV – onpas ripeä pakettiauto 8.12.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen Passat eHybrid – piuhasta pitkälle 8.12.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce Cameo on Rollssiksi halpa, mutta sisustusesineeksi melko kallis 7.12.2024 Ajoneuvot Citroën e-C3:n hinnat vahvistettiin – vielä ei päästä alle 20 000 euron Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 11.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: entistä ehompi Mitsubishi Outlander PHEV 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 12.12.2024 Sähköautot EU:n rangaistustullit astuivat pysyvästi voimaan kiinalaisautoille: ”Hinnat tulevat muuttumaan” 11.12.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq – onko tässä kansan uusi suosikkisähkis? 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 8.12.2024 Ajatuksia autoista Aerodynamiikan vastaisku saa crossoverit näyttämään hölmöiltä – Ajatuksia autoista 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä