12.9.2021 Ajoneuvot Koeajo: BMW 545e xDrive -lataushybridissä on kuusi pyttyä, mutta parempaankin olisi ainekset Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Upea kuusisylinterinen voimanlähde ja sulavasti toimiva nelivetoinen lataushybridivoimalinja eivät pysty piilottamaan BMW 545e xDriven tiettyjä ongelmia. Hyvää: kuusisylinterinen rivimoottori. Huonoa: ohjaus. BMW 5-sarja päivitettiin vuonna 2020 niiden asioiden osalta, jotka eivät oikeastaan tarvinneet päivittämistä. Näihin lukeutuvat alati kasvavat munuaiset sekä automaailman huippua edustava seitsemännen sukupolven iDrive. Tavaratilaan kuhmun lisäävä lataushybridi 545e xDrive liittyi seuraan juuri ennen vuodenvaihdetta.Tuo voimalinja onkin sinällään upea. Potkua on tarjolla ilahduttavasti ja se ohjataan neljälle pyörälle pito-ongelmien hallitsemiseksi. Hybridipuoli toimii sulavasti eikä siirtyminen sähköltä polttomoottorille häiritse silkinpehmeän kuusisylinterisen kehrätessä pellin alla.Hybridin toinen puoli ei pärjää yhtä hyvin. Ongelma on lyhyehkö sähköinen toimintamatka ja hidas lataus. Kilpailijat ovat molempien suhteen edellä.Auto valmiiksi esilämmitettynä ja akku täyteen ladattuna pääsimme sähköllä talviviileässä 33 kilometriä. Eikä akkua saa takaisin täyteen tohinassa, sillä latausteho on korkeintaan 3,7 kilowattia. Asiointilataus onkin syytä suosiolla unohtaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTutut ongelmatValitettavasti tutut ongelmat jäivät vaivaamaan myös päivityksen jälkeen. Näistä suurimpana korostuu onneton ohjaus, joka vie halun nauttia auton tehoreserveistä ja hienosta nelivetojärjestelmästä. BMW on ollut joskus vuosia takaperin tunnettu ajajan autona, mutta tämä tahmainen ja tunnoton ohjaus ei ansaitse sellaisia kehuja. Tämän lisäksi ainakin koeajoyksilö nypytti moottoritiellä kitkarenkaista huolimatta, joten jousitusmukavuuskaan ei yllä Mercedes-Benzin E-sarjan tasolle. Äänieristys on kyllä hyvällä mallilla.BMW on osoittanut uuden 3-sarjan kanssa, että suunta on jälleen ylöspäin. Nyt sitä ryhtiliikettä todella kaivattaisiin myös 5-sarjan luokse. Toivottavasti tulevaisuus tuo parempia hetkiä, sillä alla muhii myös paljon hyvää.Teksti ja kuvat: Henri Posa BMW 545e xDrive Sedan Charged Edition Hinta alkaen 69 391 € Koeajetun auton hinta varusteineen 85 920 € Moottori Ladattava hybridi, bensiini 2 998 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Sähkömoottori 80 kW (109 hv). Teho 210 kW (286 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 450 Nm (1600–3500 r/min) Vääntö 450 Nm (1600–3500 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen: 12 kWh. Lataus: Type 2 3,7 kW (1 x 16 A). Toimintamatka 49 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 290 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,6 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 2,3 (yhd.) CO2-päästöt 53 g/km Mitat pituus 4963 mm, leveys 1868 mm, korkeus 1483 mm, akseliväli 2975 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2000 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 6.12.2024 Ajoneuvot Jaguar Type 00 -konsepti on erinomainen alku autonvalmistajalle, joka ei valmista tällä hetkellä käytännössä lainkaan autoja 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 4.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Mustang Mach-E Rally – kuuletko rallipolkujen kutsun? 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Ajoneuvot Jollain tuli mitta täyteen – Carlos Tavares eroaa välittömästi Stellantiksen toimitusjohtajan paikalta 2.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW i4 M50 xDrive – suosiolle on syynsä 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 1.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Capri – ei nimi autoa pahenna tai paranna 1.12.2024 Ajoneuvot Maserati GranTurismo 110 Anniversario juhlii atrainmerkkiä jatkuvista tuotantotauoista huolimatta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 5.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: navigaattori vie, Volkswagen Tiguan -lataushybridi vikisee 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 6.12.2024 Uutinen Talvirenkaiden määritelmä muuttui – Autoliitto: "väärinymmärryksiltä ei ole vältytty" 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 2.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW i4 M50 xDrive – suosiolle on syynsä 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan