BMW 520d xDrive G30 facelift

Ajoneuvot Koeajo 30.1.2021

Koeajo: BMW 520d sai piristetyn maskin, mutta yksi asia jäi korjaamatta

BMW 5-sarjan nykyinen seitsemäs sukupolvi on saapunut kasvojenkohotukseen. Hyvää: voimalinja, ergonomia. Huonoa: ohjaus.

BMW 5-sarjan kasvojenkohennus on otettu kirjaimellisesti, sillä paras tunnusmerkki on kookkaampi keulamaski. Viitosen kohdalla muutos on 7-sarjaa hillitympi, joten lopputulos on yhä tasapainoisen tyylikäs. Munuaisten jatkeena ovat aiempaa solakammat ajovalot. Niihin tarjotaan nyt lisärahasta laserkaukovaloja.

BMW 520d xDrive G30 facelift

Kevythybridipainotteinen mallisto

Sisätiloissa on hiottu yksityiskohtia. Kokonaisuus on edelleen toimiva, mutta ikäero tuoreimpiin baijerilaisiin paljastuu jo käynnistyksessä: 5-sarjan käynnistyspainike on edelleen ohjauspyörän vieressä, kun tuoreimmat baijerilaiset herätetään vaihdekepin luota.

BMW 520d xDrive G30 facelift

Mittaristo ja iDrive-käyttöjärjestelmä on tuotu nykypäivään. Seitsemännen sukupolven iDrive on käytettävyydeltään luokkansa paras, mutta BMW:n nykymittaristo ansaitsee yhä moitteita.

BMW 520d xDrive G30 facelift

Kasvojenkohotuksen myötä kaikki tavalliset 4- ja 6-sylinteriset viitossarjalaiset saivat kevythybriditekniikan, joka esiteltiin suosikkimalli 520d:hen jo syksyllä 2019. Järjestelmä koostuu 48 voltin sähkömoottorista, joka tarjoaa kiihdytyksissä 8 kilowattia (11 hv) lisävoimaa ja lataa akkua hidastuksissa.

BMW 520d xDrive G30 facelift

Ladattava hybridi on nyt tarjolla nelisylinterisen 530e:n lisäksi kuusisylinterisenä 545e xDrivenä. Mainittu neliveto onkin nyt saatavilla kaikkiin paitsi edullisimpaan 520i-bensiinimalliin.

Erinomainen voimalinja, mutta…

Koeajettu 520d xDrive -voimalinja ansaitsee yhä suuret kehut: se on sivistynyt, riittävän suorituskykyinen ja erittäin pihi.

Koeajoauton perusalusta sopii autoon varsin hyvin – ainakin kitkarenkain se tarjoaa asiallisen yhdistelmän ajettavuutta ja autoluokan vaatimaa mukavuutta.

BMW 520d xDrive G30 facelift

Valitettavasti 5-sarja saapui koeajoon suoraan M440i-mallin jälkeen: hyppy alleviivaa kehitystyön, jonka BMW teki nelosenkin pohjana olevaa 3-sarjaa varten. 520d xDriven ohjaus tuntuu etäiseksi vaimennetulta ja aivan tarpeettoman jäykältä. Nopeuden kasvaessa maantievauhtiin ohjaus onneksi vähän ryhdistäytyy, ja vaikka viikon koeajon aikana siihen vähän tottuukin, kalvaa mielessä koko ajan kysymys: 3-sarjallaan BMW todisti pystyvänsä tekemään hyvän ohjauksen, joten miksei viitosen vastaavaa piirrettä korjattu kasvojenkohotuksessa?

Jaa artikkeli

Keskustelu

Valmistajalta: BMW

Kaikki koeajot

Uusimmat