6.11.2021 Ajoneuvot Koeajo: Citroën C3 Aircross, se kypsynyt pikkusämpylä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Citroën C3 Aircross kävi kasvopesulla ja aikuistui, ainakin osittain. Hyvää: tilat, tyyli, tavallisuus. Huonoa: vaihteiston toiminta. Citroën C3 Aircross karisti Picassojen haamut kannoiltaan muutama vuosi sitten. Katumaasturimausteista huolimatta Aircrossin sukujuuret näyttävät juontavan tila-autojen suuntaan, ja hyvä niin.Korkea katto ja matala kynnyskorkeus tekevät autosta helpon liikuttavan esimerkiksi iäkkäille. Mittoihin nähden tilaa on mainiosti, ja takaistuimet saa myös siirreltävänä versiona.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyErinomaiset istuimetPerinteisyys hurmaa muutenkin. Uusi keulailme on hiukan väsyneempi viiruvalojen takia, mutta C3 Aircross saa silti helpot sympatiapisteet. Ulkonäköä voi muokata yli 70 version verran, kun uusittu värikartta, kattovärit ja väripaketit lasketaan kertolaskulla. Matkustamosta käy ilmi Citroënin viehtymys mukavuuteen, sillä ainakin varustelun kautta saatavat sisätilamateriaalit ja Advanced Comfort -istuimet ovat hintaluokassaan erinomaiset. Perinteistä kertoo auton käynnistäminen jonkinlaisella metallitikulla, ja mittaristossa osa tiedoista kerrotaan viisareilla. Niiden rinnalla päivitetty tietoviihdejärjestelmä tuntuu positiivisesti nykyaikaiselta. Sähköä on luvassa konepellin alle vasta seuraavassa painoksessa. Uudistetun C3 Aircrossin hinnat alkavat Puretech 110 Feelin 21 390 eurosta, ja automaattivaihteistoon pääsee käsiksi Puretech 130 Feel Packin muodossa 25 238 eurolla.Parhaimmillaan taajamassaC3 Aircross liikkuu mainiosti malliston huipulla olevan 130-hevosvoimaisen bensiiniturbon avulla. Kolmisylinterinen voimanlähde tosin kuulostaa välillä dieseliltä, ja kuusipykäläinen automaattivaihteisto suorittaa vaihdot turhan arkaillen. Kolminumeroisissa nopeuksissa pehmeäksi viritetty alusta tuntuu hermostuneelta, ja myös sivutuuli kiusaa pientä tila-autoa. C3 Aircross lieneekin parhaiten kotonaan taajamaympäristössä, missä se pystyy hyödyntämään yhtä aikaa kompakteja mittojaan ja joustavaa tilankäyttöään. Quelle fromage!Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Citroën C3 Aircross PureTech 130 Shine Launch Edition Automaatti Hinta alkaen 25 390 € Koeajetun auton hinta varusteineen 26 370 € Moottori Bensiinimoottori 1 199 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 96 kW (131 hv), 5500 r/min Vääntö 230 Nm (1750 r/min) Vääntö 230 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,2 s Huippunopeus 197 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,2 (yhd.) CO2-päästöt 140 g/km Mitat pituus 4160 mm, leveys 1756 mm, korkeus 1637 mm, akseliväli 2604 mm Tavaratila: 410–1289 l Omamassa: 1205 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 840 / 620 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?