6.11.2021 Ajoneuvot Koeajo: Citroën C3 Aircross, se kypsynyt pikkusämpylä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Citroën C3 Aircross kävi kasvopesulla ja aikuistui, ainakin osittain. Hyvää: tilat, tyyli, tavallisuus. Huonoa: vaihteiston toiminta. Citroën C3 Aircross karisti Picassojen haamut kannoiltaan muutama vuosi sitten. Katumaasturimausteista huolimatta Aircrossin sukujuuret näyttävät juontavan tila-autojen suuntaan, ja hyvä niin. Korkea katto ja matala kynnyskorkeus tekevät autosta helpon liikuttavan esimerkiksi iäkkäille. Mittoihin nähden tilaa on mainiosti, ja takaistuimet saa myös siirreltävänä versiona. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Erinomaiset istuimet Perinteisyys hurmaa muutenkin. Uusi keulailme on hiukan väsyneempi viiruvalojen takia, mutta C3 Aircross saa silti helpot sympatiapisteet. Ulkonäköä voi muokata yli 70 version verran, kun uusittu värikartta, kattovärit ja väripaketit lasketaan kertolaskulla. Matkustamosta käy ilmi Citroënin viehtymys mukavuuteen, sillä ainakin varustelun kautta saatavat sisätilamateriaalit ja Advanced Comfort -istuimet ovat hintaluokassaan erinomaiset. Perinteistä kertoo auton käynnistäminen jonkinlaisella metallitikulla, ja mittaristossa osa tiedoista kerrotaan viisareilla. Niiden rinnalla päivitetty tietoviihdejärjestelmä tuntuu positiivisesti nykyaikaiselta. Sähköä on luvassa konepellin alle vasta seuraavassa painoksessa. Uudistetun C3 Aircrossin hinnat alkavat Puretech 110 Feelin 21 390 eurosta, ja automaattivaihteistoon pääsee käsiksi Puretech 130 Feel Packin muodossa 25 238 eurolla. Parhaimmillaan taajamassa C3 Aircross liikkuu mainiosti malliston huipulla olevan 130-hevosvoimaisen bensiiniturbon avulla. Kolmisylinterinen voimanlähde tosin kuulostaa välillä dieseliltä, ja kuusipykäläinen automaattivaihteisto suorittaa vaihdot turhan arkaillen. Kolminumeroisissa nopeuksissa pehmeäksi viritetty alusta tuntuu hermostuneelta, ja myös sivutuuli kiusaa pientä tila-autoa. C3 Aircross lieneekin parhaiten kotonaan taajamaympäristössä, missä se pystyy hyödyntämään yhtä aikaa kompakteja mittojaan ja joustavaa tilankäyttöään. Quelle fromage! Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Citroën C3 Aircross PureTech 130 Shine Launch Edition Automaatti Hinta alkaen 25 390 € Koeajetun auton hinta varusteineen 26 370 € Moottori Bensiinimoottori 1 199 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 96 kW (131 hv), 5500 r/min Vääntö 230 Nm (1750 r/min) Vääntö 230 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,2 s Huippunopeus 197 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,2 (yhd.) CO2-päästöt 140 g/km Mitat pituus 4160 mm, leveys 1756 mm, korkeus 1637 mm, akseliväli 2604 mm Tavaratila: 410–1289 l Omamassa: 1205 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 840 / 620 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan