6.2.2018 Ajoneuvot Koeajo: Dacia Duster todistaa yhä, ettei halvan tarvitse olla huono – tai tylsä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Dacian suosikkimalli tuntuu vain kasvattavan kiinnostavuuttaan, kun kompaktien katumaasturien markkinoille tunkeutuu ylitrendikkäitä ”coupeja”. Hyvää: rehellisyys, mukavuus, vaivattomuus, vastine rahalle. Huonoa: etuistuimen reisituki, melutaso ei ylitä hintaluokan odotuksia. Vilkaisulla Dacia Duster näyttää entiseltään: rehti maasturimainen ulkoasu, toimivat mittasuhteet, pullistetut lokasuojat ja ajovalot yhdistävä maski ovat kuin suoraa lainaa alkuperäisestä Dusterista.Tutun kuoren alla on kuitenkin uusittu auto, eikä oikeastaan yhdenkään korinosan kerrota olevan vaihtokelpoinen ensimmäisen sukupolven menestysmallin kanssa.Syy vahvaan sukunäköön on selvä: asiakkaat ovat hyvin mieltyneitä Dustereihinsa, eikä uudella sukupolvella ole mitään tarvetta vanhentaa edeltäjää. Päinvastoin, vahvalla sukunäöllä pyritään vain alleviivaamaan pidettyä dusterimaisuutta. Dusterin osuus Dacian myynnistä Suomessa onkin noin puolet.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYhä rehellinenDusterin rehellisyys on ”coupeja” vilisevässä katumaasturikentässä oikeastaan aika virkistävää.Ja kyllä ulkonäössä on eroa, jos sukupolvet pysäköi vierekkäin. Tunnistusta helpottava yksityiskohta on uutuuden musta alue etuoven ja etulokasuojan välissä. Uutuuden tuulilasia on siirretty 10 senttimetriä eteenpäin, valoja korotettu ja takaumpiot ovat vaihtuneet kapeista pystyistä suorakaiteista rehellisiin neliöihin. Ilme on tuttu ja turvallisen sympaattinen, mutta samalla entistä raikkaampi.Sisätilat on remontoitu perusteellisemmin. Kojelauta on täysin uusi. Ilme luottaa nyt selkeämpiin vaakasuuntaisiin muotoihin. Materiaalit ovat hintaluokkaan sopivia: muovi on kovaa, mutta sitä on käytetty asiallisesti ja sovitus on toimivaa. Hallitsevat yksityiskohdat ovat joukko pyöreitä ilmasuuttimia, kohtalaisen kokoinen ja helppokäyttöinen kosketusnäyttö ja sen alla lymyävä audimainen rivi katkaisimia. Lisävarusteisen automaatti-ilmastoinnin valitseva saa kolme hopeista pyöritettävää ja näytöin varustettua rullaa.Ajoasennon säädettävyyttä on parannettu ohjauspyörän etäisyyssäädöllä (pl. Edullisin Access-varustetaso). Istuimet ovat runkoa myöten uudet. Istuinosan etureunaa on pidennetty paremman reisituen tarjoamiseksi, mutta ainakin keskimittiasen allekirjoittaneen ajoasennolla etureuna jäi liian alas ja siten reisituki heikoksi. Siihenkin tuntui tottuvan, ja muuten ajoasento osoittautui toimivaksi. Pellin alla perustekniikkaaKoeajoyksilö edusti nelivetoista bensiinivaihtoehtoa, eli 1,2-litraista turboahdettua 125-hevosvoimaista TCe-moottoria (alkaen 20 399 eur). Toinen nelivetovaihtoehto on 110-hevosvoimainen dCi-diesel (alken 21 399). Molemmat saa myös etuvetoisena, kuten myös 115-hevosvoimaisen ahtamattoman hinnat alkaen -mallin.Bensiiniturbo sopii Dusteriin hienosti. Auto liikkuu vaivatta, ja kuusivaihteinen manuaali on herkkäkäyttöinen. Ainoa automaatti on etuvetodieseliin saatava 6-vaihteinen EDC-kaksoiskytkinlaatikko.Ilahduttavan mukavaDusterin ohjaus on entistä keveämpi ja hivenen nopeampi. Nahkaverhoiltu ohjauspyörä ei hyväile kämmeniä tienpinnan tekstuurilla, mutta tuntuma on luonnollinen ja välitys sopiva. Dusterin suuntavakavuudessakaan ei ole moitittavaa, joten autolla on mukava taittaa matkaa. Alusta on ilmeisesti sovitettu röykkyisille romanialaisteille, eli toisin sanoen Duster etenee suomalaisteitä ilahduttavan mukavasti. Ainoa mukavuusmoite koskee rengasmelua: matkustamon äänieristystä on parannettu, mutta 215/60 R17 -kokoisten Hakkapeliitta 8 SUV -nastarenkaiden rohina kantautuu etenkin taka-akselilta eturiviläisten korviin.Kotimaan ensikoeajolla Dusterilla päästiin myös kevyen maaston puolelle. Siellä Duster toimii hintaluokka huomioiden erinomaisesti: 210 millin maavara sekä lyhyt korin ylitykset pitävät maastonmuodot irti puskureista ja etu- ja taka-akselin välille lukittava neliveto välittää voiman tiehen.Maastoajossa, kuten myös pysäköinneissä, auttaa uusi neljällä kameralla toteutettu järjestelmä. Ympäristöä voi tarkkailla etu- ja takakameralla, sekä kumpaankin peiliin asennetulla kylkikameralla. Elämää voi helpottaa myös lisävarustelistalta löytyvällä avaimettomalla käytöllä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKallein 25 000 euroaMallisto alkaa 15 399 euroa maksavasta Duster SCe 115 4x2 Access-mallista. Valmistaja perustelee noin tuhannen euron hintanousua uuden mallin paremmalla varustelulla. Myydyimmiksi veikataan parempia Comfortia (korvaa Laureaten) ja Prestigeä.Maahantuojan hintaesimerkki kertoo Dusterin hinnoittelusta paljon: kaikilla lisävarusteilla ladattu Prestige jää bensiininelivetona hieman alle 25 000 euroon, kun dieselillä raja menee juuri ja juuri yli. Kovin moni automerkki ei uskalla kertoa uutuusmallinsa maksimihintaa. Dacia uskaltaa.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Dacia Duster TCe 125 4x4 Prestige Hinta alkaen 21 399 € Moottori Bensiinimoottori 1 197 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, neliveto Teho 92 kW (125 hv), 5300 r/min Vääntö 205 Nm (2300 r/min) Vääntö 205 Nm (2300 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11 s Huippunopeus 179 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 145 g/km Mitat pituus 4341 mm, leveys 1804 mm, korkeus 1682 mm, akseliväli 2674 mm Euro NCAP 3 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 16.3.2025 Koeajo Koeajo: Rivian RT1 – Amerikan sähkö-herkkua 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 15.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Transit Connect – vaivaton työkaveri 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Koeajo Koeajo: Opel Grandland GS – saksalais-ranskalainen yhteistyö voi onnistua 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 13.3.2025 Koeajo Koeajo: Tesla Model 3 RWD – selvästi aiempaa parempi, mutta jäätävä ajaa liukkaalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: laulaja Olli Lindholmille joskus kuulunut Volvo C70 Coupé 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 12.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota C-HR+ on japanilaisvalmistajan uusi aluevaltaus sähköautomaailmaan 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija