7.12.2022 Ajoneuvot Koeajo: Ford Ranger Raptor – Lisää muskelia pick-upiin Teksti Tuomas Rajala Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Ranger Raptor ottaa maastokyvyillään kuskin luulot pois. Hyvää: maastokyky, V6-moottori, alusta, fiilis Huonoa: härski hinta Espanjalaisen haciendan pihamaalla seisoo pitkä rivistö lava-autoja. Aamun ensimmäiset valonsäteet siivilöityvät oranssin Fordin konepeltiin pilviharson läpi. Hämärän aamun hiljaisuuden rikkoo Ford Performancen virittämän V6-moottorin matala murina. Ääni on peräisin Fordin uudesta Rangerista, jonka tehoversio Raptor saa kunnian toimia malliston ensimmäisenä esiteltävänä versiona. Uudistunut Ranger-perhe saa myöhemmin muitakin jäseniä, mutta tällä kertaa koeajotilaisuus on pyhitetty offroad-jyrälle. Uusi Ranger Raptor on paljosta velkaa pykälää suuremmalle F150-mallille. Tätä nykyä Raptor näyttää siltä, että se olisi käynyt läpi ankaran saliohjelman ja napannut samalla reilun annoksen kasvuhormonia. Lopputulos on jykevä ja komea. Raptorin jämerää luonnetta korostetaan keulasta löytyvällä kookkaalla Ford-tekstillä. Karskin ulkokuoren sisältä löytyy Eurooppalaisittain harvinainen voimanlähde, eli kuusisylinterinen bensiinimoottori. Vastaavia myllyjä tapaa tätä nykyä harvoin, sillä autoteollisuuden tiukat päästönormit ovat lähes hävittäneet kookkaammat polttomoottorit. Tässä yhteydessä kuitenkin tuntuu, että Raptor saa keulalleen moottorin, jollaisen se on ansainnut. Kolmelitrainen tuplasti ahdettu V6 tuottaa 292 hevosvoimaa ja 491 Nm. Aiemman dieselin tilalle on tullut paremmin konseptiin sopiva vaihtoehto. Koska kyseessä on paivana lava-auto, ei hieman alle 300 hevosvoimaa kuulosta erityisen vaikuttavalta. Etenkään kun Rangerin isoveikka F-150 Raptor R pamauttaa tiskiin 700 hevosvoiman tehojärkäleen. Lukemat eivät ole kuitenkaan kaikki kaikessa. Moottorin kehitystyössä on nimittäin ollut mukana Ford Performance -tiimi, joka normaalisti operoi moottoriurheilun parissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Rallipoluilta Raptorin sisuksiin Yksi Motorsport-maailmasta tutuista tempuista on moottorin viiveenestojärjestelmässä, jota voisi verrata rallimaailman paukkuun. Sen ajatuksena on pitää turbot pyörimässä jopa kolme sekuntia sen jälkeen, kun kuski on nostanut jalan kaasulta. Tämä tapahtuu syöttämällä järjestelmään ilmaa, muttei polttoainetta. Järjestelmä on aiemmin tuttu Focus ST:stä. Istun Ford Raptorin ohjaimissa marraskuisena perjantaiaamuna tunnin matkan päässä Barcelonan sykkeestä. Matka majapaikasta kohti Raptorin testirataa mutkittelee syrjäisiä maaseututeitä, joiden varrella on lukuisia viihtyisiä pikkukyliä. Aikataulu on tiivis, joten churrot jäävät tällä kertaa syömättä. Vaikka Raptorin ensisijainen koti on maastossa, käy nopeasti selväksi, ettei kookkailla all terrain -renkailla varustettu lava-auto nikottele kestopinnoitteellakaan. Ranger kallistelee mutkissa, mutta matkavauhdin voi pitää reippaana, sillä auto on erinomaisesti kuskin hallussa. Asfaltille soveltuvat ajotilat ovat sivuroolissa, mutta sport-ajotila sopii erityisen hyvin mutkikkaalle tieosuudelle. 292 hevosvoimaa ei ole kookkaalle autolle paljon, minkä huoma erityisesti asfaltilla ajaessa. Raptor on ripeä, mutta auton luonne ei pääse oikeuksiinsa silloin, kun tien pinta tarjoaa optimaalista pitoa. Siirtymä suorituspaikalle tarjoaa mahdollisuuden kokeilla erilaisia ajotiloja elektroniikkaa muualla kuin maastossa. Yksi hauskimmista namiskoista vaikuttaa pakoputkiston äänimaailmaan. Baja-tila on tarkoitettu tiestön ulkopuolelle, mutta oikeasti äänet ovat kadullekin riittävän siveät. Mökää soisi irtoavan enemmänkin. ”Medium left, easy right and now brake hard” Ranger Raptorin juju löytyy silloin, kun auto viedään irtopäällysteelle ja mastoihin, joihin suurimmalla osalla henkilöautoista ei ole mitään asiaa. Homma kytkeytyy hienosti rakennettuun alustaan. Vaimennuksesta huolehtivat Fox Live Valve -iskunvaimentimet, jotka säätyvät sähköisesti. Säätöjä riittää erilaisiin ajotilanteisiin ja -suoritteisiin, vaikka pääkehitystyö onkin laitettu äärimmäisen offroad-ajon tukemiseen. Iskunvaimentimista löytyy mm. pohjaamista estävä Bottom Out Control -järjestelmä, joka antaa maksimaalisen vaimennusvoiman viimeisen 25 prosentin aikana. Sen ansiosta autolla voi ottaa mittavia ilmalentoja. Ajatuksena on suojella autoa pohjavaurioilta, mutta se tarjoaa myös lisäjäykkyyttä koviin kiihdytyksiin. Koeajopäivän hienoin tilanne on päästä käskyttämään Raptoria Baja-ajotilassa parin kilometrin mittaisella testiradalla. Lenkki voisi toimia ralliauton testipaikkana, sillä hiekkapäällysteisellä radalla on vauhdikkaita mutkia, epätasaisuuksia ja yksi hyppyri. Testirata osoittaa mihin käyttöön Ranger Raptor on luotu. Painan lapun lattiaan ensimmäisen harjoituskierroksen jälkeen. Vieressäni istuva tehtaan edustaja toimii lenkin aikana kartturina kertoen mitä seuraavan nyppylän takana odottaa: ”medium left, easy right and now brake hard”. Keskellä kahden kilometrin rataa on hyppyri, johon apukuski kehottaa minua ajamaan noin 80–90 km/h vauhtia. Haluan varmistaa ilmalennon, joten kelaan mittariin 100 km/h. Raptor ottaa reippaan metrin ilmaa alleen ja laskeutuu sukkasilleen vajaat kymmenen metriä myöhemmin. Ilmalento ei tunnu miltään, sillä alusta on tehty tällaista ajoa varten. Auto ei ole lennosta moksiskaan. Automaailmassa ei juuri ole malleja, jotka kykenisivät samaan. Uusi nelivetojärjestelmä on erityisen vakuuttava Raptorin alustaa on suojattu pohjaamisenestojärjestelmän lisäksi vahvistamalla moottorin alasuojaa ja etulevyä, sekä jakolaatikon suojaa. Pohjassa on 2,3 mm paksuinen teräslevy, jota ei ihan pienimpien risujen pitäisi lävistää. Teräsvahvike suojaa auton tärkeimpiä paikkoja, kuten öljypohjaa, jäähdytintä, ohjausjärjestelmää ja etutasauspyörästöä. Kyvykkään kokonaisuuden kruunaa uusi nelivetojärjestelmä. Jatkuvassa nelivetojärjestelmässä on elektronisesti ohjattu kaksinopeuksinen jakovaihteisto. Tätä nykyä myös etuakselilta löytyy lukko, mikä on tässä luokassa ainutlaatuinen ominaisuus. Etulukko vaikuttaa etenemiskykyyn merkittävästi, mikä tuli todettua käytännössä. Auto kiipeää paikoista, joiden pitäisi ehdottomasti olla kookkaan lava-auton ulottumattomissa. Ford on offroad-mielessä liikkeellä tosissaan, sillä auton seitsemästä ajotilasta neljä on tehty kestopäällysteen ulkopuolelle. Rock crawl, sand, mud/Rust ja Baja -tilat tarjoavat nimensä mukaisesti sopivaa säätöä erilaisiin tilanteisiin. Näistä äärimmäisin on Baja, joka pamauttaa peliin maksimitehot ja vapauttaa jousituksen potentiaalin nopeassa maastoajossa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sisusta ja näytöt menneet myös uusiksi Myös sisusta on pistetty uuteen uskoon. Etuistuimet ovat saanee inspiraationsa hävittäjämaailmasta ja ne tarjoavat hyvää sivuttaistukea reippaammassakin ajossa. Sisällä on Raptor-logoja, jotka näyttävät myös ohjaamossa mistä hommassa on kyse. Mittarista ja keskikonsolin näyttö ovat digitaalisia ja 12” kokoisia. SYNC 4A -tietoviihdejärjestelmä tukee Apple CarPlayta ja Android Autoa, joten liitettävyys on kohdallaan. Vaikka auto on Offroad-henkinen, ei mukavuudesta ja varustelusta tarvitse tinkiä. Raptor on kyvykäs automalli, joka saa äärimmäisen maastoajon vaikuttamaan lastenleikiltä ja tietokonepelimäisen helpolta. Trail Control -järjestelmä on maastoajoon kehitetty vakionopeudensäädin, jota käyttämällä kuski voi keskittyä kaasun ja jarrun sijaan pelkkään ohjaukseen. Järjestelmää esiteltiin paikallisen henkilökunnan toimesta mielenkiintoisella tavalla. Testikuski kytki järjestelmän päälle ja ohjasi auton sivuikkunasta käsin, seisoen Fordin astinlaudalla. Ilman tätä näytöstäkin kävi selväksi, että Trail Control on toimiva paketti. Ranger Raptor on pitkästä aikaa automalli, joka onnistuu tarjoamaan automaailmassa jotain uutta ja erilaista. Tai ehkei varsinaisesti uutta, vaan perinteisempää. Kun autoteollisuus sähköistyy vauhdilla, on välillä mukava päästä piipahtamaan maailmassa, jossa bensiiniä palaa ja V6 mylvii. Fossiilisella polttoaineella on toki myös kääntöpuoli. Koska maassamme autoverotusta ohjaavat mekanismit ovat päästöperusteisia, rankaistaan Raprotin ostajaa pahimmalla mahdollisella tavalla. Kun auton hintaan lisätään 60 000 euron autovero, saadaan lukemaksi reilut 135 000 euroa. Vaikka Raptor on kiistatta huikea auto, olisi ladattavan hybridin hinta melkein puolet pienempi. Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala Ford Ranger Raptor 3.0 EcoBoost V6 Hinta alkaen 135 823 € Moottori Bensiinimoottori, V6, kaksi turboahdinta, 10-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 218 kW (292 hv) Vääntö 491 Nm Vääntö 491 Nm Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 13,8 (yhd.) CO2-päästöt 315 g/km Mitat pituus 5360 mm, leveys 2208 mm, korkeus 1926 mm, akseliväli 3270 mm Omamassa: 2475 kg Takuu 5 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 15.11.2025 Ajoneuvot Bentleyn tuleva sähköauto saanee Bentaygan tuntumaan keijukaiselta, mutta uusi Continental GT Supersports on kevein Bentley 85 vuoteen 15.11.2025 Koeajo Koeajo: Kia EV4 on Eurooppaan suunnattu hatchback tutuilla kyvyillä 14.11.2025 Ajoneuvot Audin ensiesiintyminen autourheilun kuninkuusluokassa lähestyy – R26 Concept näyttää Audin tulevan F1-identiteetin 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 12.11.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 Van – noin 170 pizzalaatikon sähköpaku 10.11.2025 Ajoneuvot Tältä näyttää Toyotan Cyber Sumo – eli siis uusi Toyota Hilux, joka tulee ensi kertaa tarjolle myös täyssähköisenä 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 8.11.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Qashqai e-Power – ilman turhaa dramatiikkaa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.11.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 27-litrainen V12-Beast 14.11.2025 Moottori 100 vuotta Moottori 100 vuotta: keväällä 1949 oman auton sai valita näiden 24 sallitun mallin joukosta - jos vain sattui saamaan autolle ostoluvan 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 14.11.2025 Yleinen Koeajo: BYD Dolphin Surf – Suomen halvin sähköauto, mutta millä hinnalla? 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 13.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Vantaalta löytyi tiettävästi Suomen ensimmäinen "Rättisitikka" 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 20.10.2025 Kuluttajat Mitätön vika johti tuhansien eurojen moottorikorjaukseen – kuluttaja ja korjaamo väänsivät Škodaan tulleista korjauskustannuksista