23.3.2020 Ajoneuvot Koeajo: Helpommin korkealle – Audi A4 Allroad Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Myös Audi A4 Allroad pistettiin matalamman sisarensa tapaan uusiksi. Hyvää: ajettavuus, ergonomia, tavaratilan ratkaisut. Huonoa: alustan tutinat. Audi A4 Allroad -resepti on ollut tuttu jo kymmenen vuoden ajan – henkilöauton edut yhdistettynä katumaasturin maavaraan. Korkeamman alustan ja suurempien pyörien tuoma lisämatka maasta auton pohjaan on 35 millimetrin suuruinen. Asiaan liittyy myös raideleveyden kasvattaminen: edessä 6 mm, takana 11 mm. Lisäksi ajotiloista löytyy huonon tien offroad-moodi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kahdella malliversiolla Malliversion valinta on hyvin helppoa: A4 Allroadia myydään ainoastaan farmarina, nelivetoisena ja automaattina. Siinä missä perus-A4:ssä saa pähkäillä laajan moottorivalikoiman parissa, Allroad-ostajan valittavaksi jää vain se, haluaako ajaa bensiinillä (2.0 TFSI, 245 hv) vai dieselillä (nyt koeajettu 2.0 TDI, 190 hv). Näiden erona on sekin, että bensaversiossa neliveto on osa-aikainen, dieselmallissa jatkuva. Audi A4 on periaatteessa sekä hyvätasoinen että tasapainoinen auto, josta on vaikea keksiä moitittavaa. Allroadissa asiat ovatkin korin osalta kunnossa: ajoasento on erinomainen, tilaa riittävästi, kontin ratkaisut fiksuja ja vaikka kojelaudan nappulat siivottiin kasvojenkohennuksessa kosketusnäyttöön, senkin käyttö sujuu isoveli A6:een verrattuna mutkattomammin. Ja toisin kuin A6:ssa, digiloikka on vain kasvattanut säilytyslokeroiden määrää. Moottorista uupuu A6 Allroad -koeajoyksilöön verrattuna kaksi sylinteriä, mutta pikkuveli lähtee liikkeelle selvästi vikkelämmin. Osoitus siitä, ettei pelkkiä numeroarvoja kannata tuijottaa sokeasti. Myös ajettavuuden kannalta A4 on etevämpi – ainakin mitä tulee luonnollisempaan ohjaustuntumaan. Epämukavuustekijöitä Ne moitteet sisältyvätkin sitten juuri Allroad-korotuslisään. Jostain syystä alustan virityksessä ei ole aivan onnistuttu, sillä menossa on tuntuvaa tutinaa. Asia tulee erityisen selvästi esiin taajamassa, muttei täysin poistu moottoritielläkään. Meno ei mukavoitunut edes tarkastamalla massiivisten 245/45 R18 -renkaiden paineet. Lieneekö jäykkyydellä varmistettu ajoturvallisuutta vai kalastellaanko sillä dynaamisia asiakkaita? Joka tapauksessa lievään ylilyöntiin on sorruttu. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Audi A4 Allroad Business 40 TDI 140 kW Quattro S tronic Hinta alkaen 53 897 € Koeajetun auton hinta varusteineen 62 651 € Moottori Dieselmoottori 1 968 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, neliveto. Teho 140 kW (190 hv), 3800–4200 r/min Vääntö 400 Nm (1750–3000 r/min) Vääntö 400 Nm (1750–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,9 s Huippunopeus 220 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,5 (yhd.) CO2-päästöt 170 g/km Mitat pituus 4762 mm, leveys 1847 mm, korkeus 1493 mm, akseliväli 2818 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1800 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 12.5.2024 Ajoneuvot Suomen autokanta – millä Suomi oikeasti ajaa? 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä – sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 11.5.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Speed 400 – Vanha kikka suorituskyvyn parantamiseksi 10.5.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Bionicon Wyatt 2 – lupaa vauhtia ja menohaluja 10.5.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior vihdoin pressikuvissa – ei ollut muuten ensimmäinen kerta kun auton mallinimi vaihdettiin viime tipassa 10.5.2024 Koeajo Koeajo: Porsche 911 Dakar – unelmien hiekkalinna 8.5.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce päivitti pyydetyimmän mallinsa – tällainen on Cullinan Series II Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä - sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 10.5.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Mikä tämä kulmikas ilmestys on? 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 10.5.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Mikä tämä kulmikas ilmestys on? 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille