23.3.2020

Koeajo: Helpommin korkealle – Audi A4 Allroad

Audi A4 allroad

Myös Audi A4 Allroad pistettiin matalamman sisarensa tapaan uusiksi. Hyvää: ajettavuus, ergonomia, tavaratilan ratkaisut. Huonoa: alustan tutinat.

Audi A4 Allroad -resepti on ollut tuttu jo kymmenen vuoden ajan – henkilöauton edut yhdistettynä katumaasturin maavaraan. Korkeamman alustan ja suurempien pyörien tuoma lisämatka maasta auton pohjaan on 35 millimetrin suuruinen. Asiaan liittyy myös raideleveyden kasvattaminen: edessä 6 mm, takana 11 mm. Lisäksi ajotiloista löytyy huonon tien offroad-moodi.

Audi A4 allroad

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kahdella malliversiolla

Malliversion valinta on hyvin helppoa: A4 Allroadia myydään ainoastaan farmarina, nelivetoisena ja automaattina. Siinä missä perus-A4:ssä saa pähkäillä laajan moottorivalikoiman parissa, Allroad-ostajan valittavaksi jää vain se, haluaako ajaa bensiinillä (2.0 TFSI, 245 hv) vai dieselillä (nyt koeajettu 2.0 TDI, 190 hv). Näiden erona on sekin, että bensaversiossa neliveto on osa-aikainen, dieselmallissa jatkuva.

Audi A4 on periaatteessa sekä hyvätasoinen että tasapainoinen auto, josta on vaikea keksiä moitittavaa. Allroadissa asiat ovatkin korin osalta kunnossa: ajoasento on erinomainen, tilaa riittävästi, kontin ratkaisut fiksuja ja vaikka kojelaudan nappulat siivottiin kasvojenkohennuksessa kosketusnäyttöön, senkin käyttö sujuu isoveli A6:een verrattuna mutkattomammin. Ja toisin kuin A6:ssa, digiloikka on vain kasvattanut säilytyslokeroiden määrää.

Moottorista uupuu A6 Allroad -koeajoyksilöön verrattuna kaksi sylinteriä, mutta pikkuveli lähtee liikkeelle selvästi vikkelämmin. Osoitus siitä, ettei pelkkiä numeroarvoja kannata tuijottaa sokeasti. Myös ajettavuuden kannalta A4 on etevämpi – ainakin mitä tulee luonnollisempaan ohjaustuntumaan.

Epämukavuustekijöitä

Ne moitteet sisältyvätkin sitten juuri Allroad-korotuslisään. Jostain syystä alustan virityksessä ei ole aivan onnistuttu, sillä menossa on tuntuvaa tutinaa. Asia tulee erityisen selvästi esiin taajamassa, muttei täysin poistu moottoritielläkään.

Meno ei mukavoitunut edes tarkastamalla massiivisten 245/45 R18 -renkaiden paineet. Lieneekö jäykkyydellä varmistettu ajoturvallisuutta vai kalastellaanko sillä dynaamisia asiakkaita? Joka tapauksessa lievään ylilyöntiin on sorruttu.

Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus

Audi A4 Allroad Business 40 TDI 140 kW Quattro S tronic

Hinta alkaen

53 897 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

62 651 €

Moottori

Dieselmoottori 1 968 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, neliveto.

Teho

140 kW (190 hv), 3800–4200 r/min

Vääntö

400 Nm (1750–3000 r/min)

Vääntö

400 Nm (1750–3000 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

7,9 s

Huippunopeus

220 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 6,5 (yhd.)

CO2-päästöt

170 g/km

Mitat

pituus 4762 mm, leveys 1847 mm, korkeus 1493 mm, akseliväli 2818 mm

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

1800 / 750 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

2 vuotta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat