23.3.2020 Ajoneuvot Koeajo: Helpommin korkealle – Audi A4 Allroad Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Myös Audi A4 Allroad pistettiin matalamman sisarensa tapaan uusiksi. Hyvää: ajettavuus, ergonomia, tavaratilan ratkaisut. Huonoa: alustan tutinat. Audi A4 Allroad -resepti on ollut tuttu jo kymmenen vuoden ajan – henkilöauton edut yhdistettynä katumaasturin maavaraan. Korkeamman alustan ja suurempien pyörien tuoma lisämatka maasta auton pohjaan on 35 millimetrin suuruinen. Asiaan liittyy myös raideleveyden kasvattaminen: edessä 6 mm, takana 11 mm. Lisäksi ajotiloista löytyy huonon tien offroad-moodi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKahdella malliversiollaMalliversion valinta on hyvin helppoa: A4 Allroadia myydään ainoastaan farmarina, nelivetoisena ja automaattina. Siinä missä perus-A4:ssä saa pähkäillä laajan moottorivalikoiman parissa, Allroad-ostajan valittavaksi jää vain se, haluaako ajaa bensiinillä (2.0 TFSI, 245 hv) vai dieselillä (nyt koeajettu 2.0 TDI, 190 hv). Näiden erona on sekin, että bensaversiossa neliveto on osa-aikainen, dieselmallissa jatkuva.Audi A4 on periaatteessa sekä hyvätasoinen että tasapainoinen auto, josta on vaikea keksiä moitittavaa. Allroadissa asiat ovatkin korin osalta kunnossa: ajoasento on erinomainen, tilaa riittävästi, kontin ratkaisut fiksuja ja vaikka kojelaudan nappulat siivottiin kasvojenkohennuksessa kosketusnäyttöön, senkin käyttö sujuu isoveli A6:een verrattuna mutkattomammin. Ja toisin kuin A6:ssa, digiloikka on vain kasvattanut säilytyslokeroiden määrää. Moottorista uupuu A6 Allroad -koeajoyksilöön verrattuna kaksi sylinteriä, mutta pikkuveli lähtee liikkeelle selvästi vikkelämmin. Osoitus siitä, ettei pelkkiä numeroarvoja kannata tuijottaa sokeasti. Myös ajettavuuden kannalta A4 on etevämpi – ainakin mitä tulee luonnollisempaan ohjaustuntumaan.EpämukavuustekijöitäNe moitteet sisältyvätkin sitten juuri Allroad-korotuslisään. Jostain syystä alustan virityksessä ei ole aivan onnistuttu, sillä menossa on tuntuvaa tutinaa. Asia tulee erityisen selvästi esiin taajamassa, muttei täysin poistu moottoritielläkään.Meno ei mukavoitunut edes tarkastamalla massiivisten 245/45 R18 -renkaiden paineet. Lieneekö jäykkyydellä varmistettu ajoturvallisuutta vai kalastellaanko sillä dynaamisia asiakkaita? Joka tapauksessa lievään ylilyöntiin on sorruttu.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Audi A4 Allroad Business 40 TDI 140 kW Quattro S tronic Hinta alkaen 53 897 € Koeajetun auton hinta varusteineen 62 651 € Moottori Dieselmoottori 1 968 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, neliveto. Teho 140 kW (190 hv), 3800–4200 r/min Vääntö 400 Nm (1750–3000 r/min) Vääntö 400 Nm (1750–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,9 s Huippunopeus 220 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,5 (yhd.) CO2-päästöt 170 g/km Mitat pituus 4762 mm, leveys 1847 mm, korkeus 1493 mm, akseliväli 2818 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1800 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 6.12.2024 Ajoneuvot Jaguar Type 00 -konsepti on erinomainen alku autonvalmistajalle, joka ei valmista tällä hetkellä käytännössä lainkaan autoja 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 4.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Mustang Mach-E Rally – kuuletko rallipolkujen kutsun? 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Ajoneuvot Jollain tuli mitta täyteen – Carlos Tavares eroaa välittömästi Stellantiksen toimitusjohtajan paikalta 2.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW i4 M50 xDrive – suosiolle on syynsä 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 1.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Capri – ei nimi autoa pahenna tai paranna 1.12.2024 Ajoneuvot Maserati GranTurismo 110 Anniversario juhlii atrainmerkkiä jatkuvista tuotantotauoista huolimatta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 4.12.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Seat, tässä teille ilmainen vinkki tulevaisuuden varalle, saa käyttää 5.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: navigaattori vie, Volkswagen Tiguan -lataushybridi vikisee 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 29.11.2024 Uutinen Nissan kriisin kourissa: "meillä on 12-14 kuukautta aikaa" 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan