23.3.2020 Ajoneuvot Koeajo: Helpommin korkealle – Audi A4 Allroad Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Myös Audi A4 Allroad pistettiin matalamman sisarensa tapaan uusiksi. Hyvää: ajettavuus, ergonomia, tavaratilan ratkaisut. Huonoa: alustan tutinat. Audi A4 Allroad -resepti on ollut tuttu jo kymmenen vuoden ajan – henkilöauton edut yhdistettynä katumaasturin maavaraan. Korkeamman alustan ja suurempien pyörien tuoma lisämatka maasta auton pohjaan on 35 millimetrin suuruinen. Asiaan liittyy myös raideleveyden kasvattaminen: edessä 6 mm, takana 11 mm. Lisäksi ajotiloista löytyy huonon tien offroad-moodi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKahdella malliversiollaMalliversion valinta on hyvin helppoa: A4 Allroadia myydään ainoastaan farmarina, nelivetoisena ja automaattina. Siinä missä perus-A4:ssä saa pähkäillä laajan moottorivalikoiman parissa, Allroad-ostajan valittavaksi jää vain se, haluaako ajaa bensiinillä (2.0 TFSI, 245 hv) vai dieselillä (nyt koeajettu 2.0 TDI, 190 hv). Näiden erona on sekin, että bensaversiossa neliveto on osa-aikainen, dieselmallissa jatkuva.Audi A4 on periaatteessa sekä hyvätasoinen että tasapainoinen auto, josta on vaikea keksiä moitittavaa. Allroadissa asiat ovatkin korin osalta kunnossa: ajoasento on erinomainen, tilaa riittävästi, kontin ratkaisut fiksuja ja vaikka kojelaudan nappulat siivottiin kasvojenkohennuksessa kosketusnäyttöön, senkin käyttö sujuu isoveli A6:een verrattuna mutkattomammin. Ja toisin kuin A6:ssa, digiloikka on vain kasvattanut säilytyslokeroiden määrää. Moottorista uupuu A6 Allroad -koeajoyksilöön verrattuna kaksi sylinteriä, mutta pikkuveli lähtee liikkeelle selvästi vikkelämmin. Osoitus siitä, ettei pelkkiä numeroarvoja kannata tuijottaa sokeasti. Myös ajettavuuden kannalta A4 on etevämpi – ainakin mitä tulee luonnollisempaan ohjaustuntumaan.EpämukavuustekijöitäNe moitteet sisältyvätkin sitten juuri Allroad-korotuslisään. Jostain syystä alustan virityksessä ei ole aivan onnistuttu, sillä menossa on tuntuvaa tutinaa. Asia tulee erityisen selvästi esiin taajamassa, muttei täysin poistu moottoritielläkään.Meno ei mukavoitunut edes tarkastamalla massiivisten 245/45 R18 -renkaiden paineet. Lieneekö jäykkyydellä varmistettu ajoturvallisuutta vai kalastellaanko sillä dynaamisia asiakkaita? Joka tapauksessa lievään ylilyöntiin on sorruttu.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Audi A4 Allroad Business 40 TDI 140 kW Quattro S tronic Hinta alkaen 53 897 € Koeajetun auton hinta varusteineen 62 651 € Moottori Dieselmoottori 1 968 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, neliveto. Teho 140 kW (190 hv), 3800–4200 r/min Vääntö 400 Nm (1750–3000 r/min) Vääntö 400 Nm (1750–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,9 s Huippunopeus 220 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,5 (yhd.) CO2-päästöt 170 g/km Mitat pituus 4762 mm, leveys 1847 mm, korkeus 1493 mm, akseliväli 2818 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1800 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?