8.7.2023 Ajoneuvot Koeajo: Honda ZR-V e:HEV – välikoko ei ole mikään väliinputoaja Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Honda ZR-V on uusi tulokas osapuilleen HR-V:n ja CR-V:n välimaastoon. Myös hybriditekniikka ja Civic nähdään merkittävissä rooleissa uutuusmallia määriteltäessä. Markkinoiden nälkä crossovereille ja katumaastureille tuntuu välillä lähes loputtomalta. Hondalla asiaan on reagoitu sijoittamalla uutuusmalli tuttujen sisarmallien välimaastoon. Honda ZR-V on monelta osin tuttu myös Civiciin tutustuneille, sillä hybriditekniikka ja ergonomia on nostettu suoraan sisarmallista. Nimi muuten tulee sanoista “Z Runabout Vehicle”, eli Z-sukupolven arkiauto. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuosittuun luokkaanPituutta ZR-V:llä on 4,57 metriä, mikä asettaa sen kohtuutarkasti juuri HR-V:n ja CR-V:n välimaastoon. Zeta on myös 50 mm HR-V:tä leveämpi ja 59 mm CR-V:tä matalampi. Neljä ja puolimetristen crossovereiden “C SUV”-luokka onkin kuuma, sillä kilpailijoilla on menossa jo toinen tai kolmas kierros kokoluokassa. Koko segmentin kehittymistä on tutkittu tarkkaan ja Hondalla ollaan luottavaisia, että ZR-V vastaa tuleviin vaatimuksiin. Akseliväli on 2,66 metriä ja asettuu luokan keskivaiheille. Perusrakenteen tasolla Honda ZR-V on uusi yhdistelmä tutuista palikoista. Etuakselisto ja keula on lainattu Civicistä, tulipelti on mallin oma, ja koko lattiarakenne on lainattu CR-V:stä. 2,0-litraiseen suorasuihkutusmoottoriin perustuva hybridivoimalinja on yhteinen Civicin kanssa.Valintojen taustalla ovat olleet verrattain matala konepelti, matala painopiste ja tuttujen rakenteiden hyvä turvallisuus.Sulavasti sujahtaenPuikulamainen ulkokuori on jälleen pyöreämpää Hondaa terävien pokkausten jälkeen. Kuvissa olevassa Sport-varustelussa puskureissa ja etumaskissa on enemmän luonnetta, mutta Advance jatkaa siloiteltua linjaa niissäkin yksityiskohdissa. Erot ovat joka tapauksessa maltillisia. Honda puolestaan on ylpeä uutuutensa aerodynaamisuudesta.Sisätilojen suhteen Honda ZR-V on jälleen kokoelma sisarmalleja. Ajoasennossa ollaan tavoiteltu (jälleen) matalan Civicin ja korkean CR-V:n välimaastoa, mikä toteutuukin melko tarkkaan. Kojelaudan design ja hallintalaitteiden sijoittelu on sama kuin Civicissä, eikä sisällä niiden suhteen yllätyksiä. Näkyvyys eteen on hyvä ja myös takanäkyvyyttä on ainakin yritetty huomioida suunnittelussa. Molemmat mittaristovaihtoehdot ovat selkeitä ja yhdeksäntuumaisen tietoviihdejärjestelmän paras puoli on sen yksinkertaisuus. Ilmastoinnille on omat käyttökytkimet kojelaudassa, joten kosketusnäytön voi myös jättää rauhaan pidemmiksi ajoiksi. Takaistuimilla istutaan Civicin tapaan melko matalalla ja hiukan takanojassa. Laskeutuva kattolinja nipistää pääntilasta hiukan ja mahdollinen lasikatto hiukan lisää. Polvitilaa on kuitenkin hyvin. Tavaratilaa Honda ZR-V:ssä on 380 litraa ja se on laajennettavissa aina 1 322 litraan (taiattomat) takaistuimet kaatamalla. Jarruton vetomassa on 700 kiloa ja kattokuorma on 65 kiloa. Maavaraa on kuormaamatta 180 mm, täysin kuormattuna noin 130 mm. Hybridillä huristaenHondan hybridivoimalinja toimii suurimman osan ajasta sähköajolla, sähkön tullessa joko akusta tai polttomoottorilta. Maantienopeuksien tasa-ajoa varten käytössä on myös mahdollisuus kytkeä polttomoottori suoraan vetohommiin. Järjestelmän huipputeho on sähkömoottorin 135 kW. Hybridijärjestelmä toimii saumattomasti ja sen suorituskyky on riittävä. Polttomoottori pitää hetkittäin vaihtelevaa ääntä normaaliajossa. Lisäksi on urheilullinen ajotila, jossa moottori ikään kuin suorittaa vaihteenvaihtoja – joskin aina vain isommalle ja isommalle pykälälle. Polttoaineenkulutus on WLTP-numeroiden valossa alle kuudessa litrassa per 100 km.Ohjauksen suhteen Honda ZR-V on hienoisesti Civiciä painokkaampi, mutta korkeamman painopisteen myötä ZR-V kallistelee hiukan enemmän. Kyse on kuitenkin lähinnä sävyeroista samassa teemassa.Alustan perusluonne on kontrolloidun napakka ja äänieristys hyvää, mutta molempiin piirteisiin täytyy palata tarkemmin karkeilla kotimaan tieosuuksilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySyksyn uutuuskimarassaSuomeen Honda ZR-V saapuu myöhemmin tänä vuonna ja maahantuojan mukaan tarkempia tietoja hintoineen voidaan odotella kesän hiipuessa. Hinnoittelu tuleekin vaikuttamaan ZR-V:n mahdollisuuksiin kireässä kilpailusegmentissä.Myös CR-V:n uudistumisesta ja e:Ny-1-sähköautosta kuullaan enemmän samoihin aikoihin. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Honda ZR:V e:HEV Sport Moottori Hybridi bensiinimoottori 1 993 cm³, 4 sylinteriä, 1-vaihteinen vaihteisto, etuveto. Teho 105 kW (143 hv), 6000 r/min Vääntö 186 Nm (4500 r/min) Vääntö 186 Nm (4500 r/min) Akku 1,05 kWh hybridiakku. Hybridijärjestelmän yhteisteho 135 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,9 s Huippunopeus 173 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,8 (yhd.) CO2-päästöt 131 g/km Mitat pituus 4568 mm, leveys 1840 mm, korkeus 1620 mm, akseliväli 2657 mm Tavaratila: 380–1 322 l Omamassa: 1604 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 700 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km, hybridijärjestelmä 5 vuotta/100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 14.5.2025 Koeajo Maistiainen: JAC E30X – sympaattinen kaupunkisähkis alle 30000 euron luokkaan 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 12.5.2025 Koeajo Koeajo: BMW X3 – takuuvarma lataushybridi edeltäjää paremmilla sähköillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 17.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: millaista ajoneuvoyhdistelmää ajo-oikeuteni riittää kuljettamaan? 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 17.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Buick Reatta 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?