23.8.2024

Koeajo: Jeep Grand Cherokee 4xe – pure jenkki

Kuva Manu Tuppurainen

Jeep Grand Cherokee on amerikkalainen auto aidoimmillaan. Jeep on ikoni, kun puhutaan maastoautoista.

Jeep, varsinkin sen Wrangler-malli on ikoni, kun puhutaan maastoautoista. Grand Cherokee on Wranglerin niin sanottu arkipäiväinen versio, joka vetoaa suurempaan kohderyhmään kuin Wrangler, varsinkin sen kotikentällä Pohjois-Amerikassa.

Grand Cherokee on iso, lähes viisi metriä pitkä auto. Euroopassa se on 5-paikkainen katumaasturi, Yhdysvalloissa sen kotimantereella Grand Cherokeesta on saatavilla pidempi L-versio, jossa on kolme istuinriviä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Premium-maastureiden luokkaan

Jeep Grand Cherokee on kuitenkin Jeepin vastaus asiakkaalle, joka hakee itselleen vetokykyistä, tilavaa sekä hyvin varusteltua premium-luokan katumaasturia. Hyvä kysymys tosin on, että kuinka Grand Cherokee pärjää luokassa, kun kilpakumppaneina on Range Rover Sportin ja BMW X5:n kaltaisia pelureita. Tosin alkaen hinnassa Jeep vie voiton, kun sen alkaen hinta on alle 90 000 euroa, BMW X5 -mallisto lähtee noin 100 000 eurosta ja Range Rover Sport -malliin saa laittaa alkaen 110 000 euroa rahaa.

Ohi ovat myös ne päivät, kun Jeep Grand Cherokeen sai V6- tai peräti V8-moottorilla. Pohjois-Amerikassa V6-vaihtoehto on vielä saatavilla. Nyt Grand Cherokee on Euroopassa ladattava hybridi, jonka konepeiton alla on 4-sylinterinen, 2-litrainen turbobensiinimoottori. Sen jatkeena on 8-portainen automaattivaihteisto sekä apuna kaksi sähkömoottoria.

Bensiinimoottori Grand Cherokeessa kehittää 200 kilowatin (272 hv) tehon. Toinen sähkomoottoreista, joka sijaitsee auton moottorin yhteydessä, on 46 kilowatin tehoinen ja toinen, joka on auton vaihteiston yhteydessä, on 107 kilowatin tehoinen. Yhteensä Grand Cherokeen voimalinja tarjoilee 280 kilowatin (380 hv) tehon ja 637 newtonmetrin väännön.

Kun Grand Cherokeella ajaa, ja varsinkin kiihdyttää, nelisylinterisen moottorin läsnäolon kyllä kuulee. Kierrokset nousevat korkeiksi ja mieleen hiipii ajatus, että olivatko asiat joskus jopa paremmin. 

Asiat eivät välttämättä olleet paremmin, ainakaan ympäristön näkökulmasta, vaikka äänimaailma antaisi ymmärtää toisin. Nelisylinterisen moottorin kimeä ääni tuntuu jotenkin vieraalta isoon amerikkalaiseen katumaasturiin. 

Suorituskykyä riittää

Grand Cherokeen hybridivoimalinja on auton suorituskyvyn näkökulmasta kuitenkin varsin tehokas, Grand Cherokee kiihtyy nollasta sataan 6,3 sekunnissa, kun auton kotimantereella myytävällä V6-versiolla aikaa menee reilusti pidempään. Tehoa hybridi-Grand Cherokeesta ei siis puutu.

Ladattava hybridi on siis Grand Cherokee -malliin varsin nykyhengen mukainen voimalinja, myös polttoainetaloudellisesti.

Huonoa voimalinjassa on sen karkeus. Voimalinja nykii niin kiihdyttäessä kuin hidastaessakin. Voimalinjan nykäykset ovat välillä myös hyvin voimakkaita eikä niissä ole oikein mitään logiikkaa, koska niitä tulee, niitä vain tulee.

Raskas jarrutuntuma

Kun autolla kiihdytetään, jossain vaiheessa myös jarrutetaan. Jarrutuntuma Grand Cherokeessa on raskas ja ihan normaalissakin ajotilanteessa esimerkiksi risteykseen lähestyttäessä jarrua täytyy painaa hyvin huolella ja hyvin voimakkaasti, että iso ja painava auto hidastuu tarvittavalla tavalla.

Huonoa voimalinjassa valitettavasti on myös se, että pelkällä sähköllä ajetaan vain enimmillään 35 kilometriä. Auton WLTP-syklin mukainen toimintamatka on 48 kilometriä. Niukkojen kilometrien lisäksi latausteho voisi olla hieman korkeampi, akku latautuu tyhjästä täyteen reilussa parissa tunnissa, Grand Cherokeen lataus on teholtaan vain 7,4 kilowattia.

Voimalinjassa on valittavana myös kolme eri ajotilaa, Electric, E-save ja Hybrid. E-save -ajotilan ajatuksena on se, että se lataa ajettaessa auton akkua. Lataus on kuitenkin tuskaisan hidas ja sähköisiä kilometrejä ja prosentteja akkuun kertyy tuskaisen hitaasti.

Grand Cherokee on saatavilla myös ilmajousituksella. Koeajetussa versiossa ilmajousitus oli, ja se tekee autosta erittäin mukavan ajaa. Melkein voisi sanoa, että mitä huonompi tie, sitä parempi Grand Cherokee on ajaa. Auton alusta ja iso 20-tuumainen pyöräkoko melko korkealla profiililla nielevät yhdessä kaikki tien epätasaisuudet ja Grand Cherokee menee kuin juna, vaikka kuoppaista tietä taittaisi vauhdillakin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ilma-alustalla reilu maavara

Jeep Grand Cherokee on luonnollisesti myös nelivetoinen auto ja Jeepit tunnetaan myös hyvistä maasto-ominaisuuksistaan. Auton vaihdevalitsimen vierestä löytyvät nelivedon kytkimet, erilaisille maasto-alustoille voi valita oman maasto-ajo -ohjelman. Kytkimistä löytyy myös hidas neliveto sekä alamäkihidastin ja ilmajousituksen korkeuden säätö.

Kun auton pysäköi, ilma-alusta menee matalimpaan asentoonsa eli sisäänmenokorkeutaan. Kun kuljettaja hyppää kyytiin ja käynnistää auton, alusta nousee yhden pykälän ylöspäin. Maasto-ajoon alustaa voi nostaa vielä kolmella portaalla ylöspäin ja auton maavara nousee tarvittaessa paljon, 214 millimetristä 275 millimetriin.

Ohjaamossa Grand Cherokeessa asiat ovat hyvin paikoillaan. Tietoviihdejärjestelmä on helppo käyttää, vaikkakin järjestelmää ei saa suomen kielelle. Auton keskikonsolista löytyy useampia latauspistokkeita ja mikä parasta, pistokkeita löytyy useassa eri formaatissa.

Ajotuntuma Grand Cherokeessa on sellainen kuin isossa autossa kuuluu ollakin. Se kulkee ja menee vakaasti eteenpäin. Autosta näkee hyvin joka suuntaan, mikä on tietysti maastoautossa tärkeää. 

Ohjaustuntuma Grand Cherokeessa on melko jäykkä, kaupunkiolosuhteisiin jopa hieman liian jäykkä. Tuntuma ei ole ihan parasta mahdollista, ohjauksessa esiintyy lievää tahmeutta. Istuinten säädöt ovat Grand Cherokeessa varsin hyvät ja riittävät, tosin nahkajakkarat eivät tarjoa ihan parasta mahdollista sivuttaistukea. Se olisi tarpeen esimerkiksi maastossa ajettaessakin.

Ehta jenkki

Jeep Grand Cherokee on hyvin ehta jenkki ja se ei edes yritä esittää mitään muuta. Tunnelma ja ajettavuus autossa on hyvin amerikkalaista, sellaista mitä jenkkiautoilta on totuttu odottamaan. Grand Cherokee on hieman karkea niin ajettavuudeltaan kuin fiilikseltääkin, eikä aivan niin hienostunut kuin esimerkiksi BMX X5 tai Range Rover Sport. Grand Cherokee ei juuri koreile ulkomuodollaan, päälle päin siitä on vaikea uskoa, että kysymyksessä on noin 100 000 euron katumaasturi.

Jeep Grand Cherokee hinnat Suomessa alkavat hieman vajaasta 90 000 eurosta. Täyteen varusteltu Summit Reserve -malli ilman lisävarusteita on puolestaan hinnaltaan runsas 111 000 euroa.

Moottorin koeajossa ollutta Grand Cherokee -yksilöä ei ole Suomessa varsinaisesti hinnoiteltu. Auto oli Overland-varusteltu versio, jota ei kuulu Suomen maahantuojan hinnastoon tällä hetkellä lainkaan. Grand Cherokeesta on tarjolla Suomessa Limited Business-, Limited-, Summit Reserve Business- ja Summit Reserve-mallit ja niiden perushinnat ilman lisävarusteita vaihtelevat 89 389 euron ja 111 376 euron välillä. 

Kaikki Suomessa myytävät autot ovat nelivetoisia, mutta esimerkiksi ilmajousitus on vasta Summit Reserve -varustetasosta alkaen. Myös nelivedon taka-akselin elektroninen tasauspyörästön lukitus on saatavilla vasta Summit Reserve -varustelusta alkaen.

Hyvää ja huonoa

  • Tilat
  • Ajettavuus
  • Ilmajousitus
  • Toimintamatka sähköllä
  • Hybridi-voimalinjan toiminta
  • Jarrutuntuma

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Jeep Grand Cherokee 4xe Plug-In Hybrid

LATAUSHYBRIDI, neliveto
4-syl. bensiinimoottori 1 995 cm 3
8-v. automaattivaihteisto
280 kW (380 hv), 637 Nm
Akku brutto / netto 17,3 / 15,0 kWh
Lataus Type 2: 7,4 kW (1 x 32 A)
WLTP-kulutus 2,6 l/100km
CO 2 -päästöt 61 g/km
toimintamatka sähköllä 48 km
Suorituskyky 0–100 km/h 6,3 s
huippunopeus 210 km/h
Mitat
Pituus 4 912 mm
Leveys 2 149 mm (peilien kanssa)
Korkeus 1 812 mm
Akseliväli 2 964 mm
Tavaratila 520 l
Omamassa 2 578 kg
perävaunu 2 215 / 750 kg
Euro NCAP 5 tähteä (2022)
Takuu 2 v / ilman kilometrirajaa
hybridijärjestelmä 8 v / 160 000 km
Hinta alkaen 89 389

koeajoauto ei hinnoiteltu Suomessa

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat