27.5.2017 Ajoneuvot Koeajo: kun kyvyt eivät lopu kesken – Land Rover Discovery 3.0 Td6 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Land Rover Discovery on niin kyvykäs maaston kulkija, että sen ajaminen pelkillä päällystetyillä teillä on tuhlausta. Hyvää: kyvykkyys maastossa, ilmajousitus, vetomassa, aisapainon punnitus. Huonoa: istuinmukavuus. Land Rover Discoveryn muodot ovat muuttuneet radikaalisti: aiemman mallin kantikkuus on vaihtunut luiskempiin linjoihin. Kaukaa katsottuna auto muistuttaa eläväisesti esimerkiksi pikkusisartaan Discovery Sportia - ja myös monia Range Roverin malleja - mutta lähempää tarkasteltaessa, ja etenkin takaa silmäiltäessä, auton koko ja olemus alkavat erottua paremmin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mutkateille nöyremmin Kuusisylinterinen dieselmoottori antaa oman säväyksensä ison SUV-auton olemukseen. Kone vastaa käskyihin ahnaasti, äänet ovat sopivan maskuliiniset ja automaatti vaihtaa huomaamattomasti. Hitaassa nopeudessa ohjaus palauttaa laiskasti, mutta vauhdin myötä asia muuttuu päinvastaiseksi: keskitys on voimakasta, ja kaltevalla maantiellä kuljettajan pitää jatkuvasti ikään kuin harata rattia vastaan. Muuten Discovery etenisi kyllä vakaasti eteenpäin. Mutkatiellä itsekantava, keventynyt kori tarjoaa aiempaa nöyremmän ajettavuuden. Ilmajousitus suodattaa tien epätasaisuudet melko hyvin, mutta koeajoauton matala ja leveä rengas tuo hieman läpi kevätkarkean tien värinöitä. Kokonaisuutena ajomukavuus on kuitenkin hintaluokan edellyttämällä tasolla, etenkin kun mukaan laskee kehoa hyvin tukevat ja monipuolisesti säädettävät etuistuimet. Sen sijaan takamatkustajien olo on jo tuntuvasti ankeampi. Kovapintainen takaistuin ei tarjoa minkäänlaista reisitukea, ja kun pituussuuntaista tilaakin Discoveryssä on yllättävän vähänlaisesti, Etelä-Suomesta Lappiin asti ei tällä penkillä tekisi mieli taivaltaa. Tämä tuntuu oudolta, sillä juuri väljiä ja mukavia tiloja sopisi isolta maasturilta yleensä odottaa. Land Rover Discoveryn tapauksessa on toki muistettava, että tässä on auto, joka on suunniteltu palvelemaan ja nimenomaan selviytymään päällystettyjen teiden ulkopuolella. Maastoon tarkoitettu Maavaraa ilmajousitetusta Discoverysta löytyy 283 millimetriä. Kevättulvista suoriudutaan helposti 900 millimetrin kahluusyvyyden turvin. Valmistajan muista malleista tuttu Terrain Response 2 -luistonhallintajärjestelmä tekee oudoissakin maastoissa ajamisesta helppoa jopa satunnaiselle maastokuljettajalle. Riittää, että kuljettaja osaa kertoa järjestelmälle maaston laadun, niin sen jälkeen ohjelmisto hallitsee pyörien luistoa yhdessä jarrujen kanssa. Mallivalikoimaan kuuluu kolme dieselmoottoria ja kompressoriahdettu bensiinimoottori. Varustetasoja on neljä. Koeajossa ollut Land Rover Discovery 3.0 Td6 oli ns. First Edition malli, joka varustelultaan vastaa kalleinta HSE Luxury -mallia. Auton varustukseen kuului myös sähköisesti esiin taittuva vetokoukku, joka mahdollistaa myös aisapainon mittauksen. Se on erinomaisen hyödyllinen ominaisuus kaikille peräkärrykuormia vetäville ja vahvistaa entisestään mallin hyötykäyttöluonnetta. Vetokykyäkin löytyy muikeat 3 500 kiloa. Land Rover Discovery ei ole halpa auto. Halvimmillaan sillä on hintaa 70 300 euroa ja hinnaston huippu löytyy 126 900 eurosta. Koeajoauton hinta asettui varusteineen 121 700 euroon. Vaihtoehtona pakettiauto Jos Land Rover Discoveryn tarjoama jopa seitsemän henkilön kuljettaminen ei ole tarpeellista vaan painopiste on enemmän tavaran kuljettamisessa, kannattaa syventyä hetki autoveroasioihin. Discovery -malliston pienin dieselmoottoriversio 2.0 Td4 on saatavilla myös pakettiautona. Kun autoon jätetään vain kaksi etuistuinta, jäljelle jää erittäin hulppea tavaratila ja kaikki Discoveryn tekniset kyvyt. Uusi kaksipaikkainen Discovery hyväksytään pakettiautoksi, koska sen tehopainosuhde täyttää vaaditut ehdot. Pakettiautoksi rekisteröitävän Discoveryn vero taas on selvästi henkilöautoversiota edullisempi. Halvin kaksipaikkainen pakettiautoversio maksaa 57 630 euroa ja parhaimmalla varustelulla 77 000 euroa. Hintaero vastaavaa henkilöautoversioon on 12 700–17 000 euroa. Vastaava pakettiautoratkaisu on ollut tarjolla Discovery -mallistoon aikaisemminkin, ja sille on löytynyt oma käyttäjäkuntansa pienyrityksistä ja muista enemmän tavaraa tai harrastusvälineitä mukanaan kuljettavista. Kun käyttötarve lakkaa, auton voi muuttaa henkilöautoksi palauttamalla istuimet paikoilleen ja maksamalla käytetyn auton jäännösarvon mukaisen autoveron. Teksti: Eila Parviainen Kuvat: Jari Saarentaus Lisätietoja: www.landrover.fi/taysin-uusi-discovery/ Land Rover Discovery 3.0 Td6 Hinta alkaen 70 335 € Koeajetun auton hinta varusteineen 121 711 € Moottori Dieselmoottori 2 993 cm³ V6, 24 venttiiliä, yhteispaineruiskutus, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 190 kW (258 hv), 3705 r/min Vääntö 600 Nm (1750–2250 r/min) Vääntö 600 Nm (1750–2250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,1 s Huippunopeus 209 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 189 g/km Mitat pituus 4907 mm, leveys 2220 mm, korkeus 1846 mm, akseliväli 2923 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan