27.5.2017 Ajoneuvot Koeajo: kun kyvyt eivät lopu kesken – Land Rover Discovery 3.0 Td6 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Land Rover Discovery on niin kyvykäs maaston kulkija, että sen ajaminen pelkillä päällystetyillä teillä on tuhlausta. Hyvää: kyvykkyys maastossa, ilmajousitus, vetomassa, aisapainon punnitus. Huonoa: istuinmukavuus. Land Rover Discoveryn muodot ovat muuttuneet radikaalisti: aiemman mallin kantikkuus on vaihtunut luiskempiin linjoihin. Kaukaa katsottuna auto muistuttaa eläväisesti esimerkiksi pikkusisartaan Discovery Sportia - ja myös monia Range Roverin malleja - mutta lähempää tarkasteltaessa, ja etenkin takaa silmäiltäessä, auton koko ja olemus alkavat erottua paremmin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMutkateille nöyremminKuusisylinterinen dieselmoottori antaa oman säväyksensä ison SUV-auton olemukseen. Kone vastaa käskyihin ahnaasti, äänet ovat sopivan maskuliiniset ja automaatti vaihtaa huomaamattomasti.Hitaassa nopeudessa ohjaus palauttaa laiskasti, mutta vauhdin myötä asia muuttuu päinvastaiseksi: keskitys on voimakasta, ja kaltevalla maantiellä kuljettajan pitää jatkuvasti ikään kuin harata rattia vastaan. Muuten Discovery etenisi kyllä vakaasti eteenpäin. Mutkatiellä itsekantava, keventynyt kori tarjoaa aiempaa nöyremmän ajettavuuden.Ilmajousitus suodattaa tien epätasaisuudet melko hyvin, mutta koeajoauton matala ja leveä rengas tuo hieman läpi kevätkarkean tien värinöitä. Kokonaisuutena ajomukavuus on kuitenkin hintaluokan edellyttämällä tasolla, etenkin kun mukaan laskee kehoa hyvin tukevat ja monipuolisesti säädettävät etuistuimet.Sen sijaan takamatkustajien olo on jo tuntuvasti ankeampi. Kovapintainen takaistuin ei tarjoa minkäänlaista reisitukea, ja kun pituussuuntaista tilaakin Discoveryssä on yllättävän vähänlaisesti, Etelä-Suomesta Lappiin asti ei tällä penkillä tekisi mieli taivaltaa. Tämä tuntuu oudolta, sillä juuri väljiä ja mukavia tiloja sopisi isolta maasturilta yleensä odottaa.Land Rover Discoveryn tapauksessa on toki muistettava, että tässä on auto, joka on suunniteltu palvelemaan ja nimenomaan selviytymään päällystettyjen teiden ulkopuolella.Maastoon tarkoitettuMaavaraa ilmajousitetusta Discoverysta löytyy 283 millimetriä. Kevättulvista suoriudutaan helposti 900 millimetrin kahluusyvyyden turvin. Valmistajan muista malleista tuttu Terrain Response 2 -luistonhallintajärjestelmä tekee oudoissakin maastoissa ajamisesta helppoa jopa satunnaiselle maastokuljettajalle. Riittää, että kuljettaja osaa kertoa järjestelmälle maaston laadun, niin sen jälkeen ohjelmisto hallitsee pyörien luistoa yhdessä jarrujen kanssa.Mallivalikoimaan kuuluu kolme dieselmoottoria ja kompressoriahdettu bensiinimoottori. Varustetasoja on neljä. Koeajossa ollut Land Rover Discovery 3.0 Td6 oli ns. First Edition malli, joka varustelultaan vastaa kalleinta HSE Luxury -mallia. Auton varustukseen kuului myös sähköisesti esiin taittuva vetokoukku, joka mahdollistaa myös aisapainon mittauksen. Se on erinomaisen hyödyllinen ominaisuus kaikille peräkärrykuormia vetäville ja vahvistaa entisestään mallin hyötykäyttöluonnetta. Vetokykyäkin löytyy muikeat 3 500 kiloa.Land Rover Discovery ei ole halpa auto. Halvimmillaan sillä on hintaa 70 300 euroa ja hinnaston huippu löytyy 126 900 eurosta. Koeajoauton hinta asettui varusteineen 121 700 euroon.Vaihtoehtona pakettiautoJos Land Rover Discoveryn tarjoama jopa seitsemän henkilön kuljettaminen ei ole tarpeellista vaan painopiste on enemmän tavaran kuljettamisessa, kannattaa syventyä hetki autoveroasioihin.Discovery -malliston pienin dieselmoottoriversio 2.0 Td4 on saatavilla myös pakettiautona. Kun autoon jätetään vain kaksi etuistuinta, jäljelle jää erittäin hulppea tavaratila ja kaikki Discoveryn tekniset kyvyt. Uusi kaksipaikkainen Discovery hyväksytään pakettiautoksi, koska sen tehopainosuhde täyttää vaaditut ehdot. Pakettiautoksi rekisteröitävän Discoveryn vero taas on selvästi henkilöautoversiota edullisempi.Halvin kaksipaikkainen pakettiautoversio maksaa 57 630 euroa ja parhaimmalla varustelulla 77 000 euroa. Hintaero vastaavaa henkilöautoversioon on 12 700–17 000 euroa.Vastaava pakettiautoratkaisu on ollut tarjolla Discovery -mallistoon aikaisemminkin, ja sille on löytynyt oma käyttäjäkuntansa pienyrityksistä ja muista enemmän tavaraa tai harrastusvälineitä mukanaan kuljettavista. Kun käyttötarve lakkaa, auton voi muuttaa henkilöautoksi palauttamalla istuimet paikoilleen ja maksamalla käytetyn auton jäännösarvon mukaisen autoveron.Teksti: Eila Parviainen Kuvat: Jari SaarentausLisätietoja: www.landrover.fi/taysin-uusi-discovery/ Land Rover Discovery 3.0 Td6 Hinta alkaen 70 335 € Koeajetun auton hinta varusteineen 121 711 € Moottori Dieselmoottori 2 993 cm³ V6, 24 venttiiliä, yhteispaineruiskutus, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 190 kW (258 hv), 3705 r/min Vääntö 600 Nm (1750–2250 r/min) Vääntö 600 Nm (1750–2250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,1 s Huippunopeus 209 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 189 g/km Mitat pituus 4907 mm, leveys 2220 mm, korkeus 1846 mm, akseliväli 2923 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 16.3.2025 Koeajo Koeajo: Rivian RT1 – Amerikan sähkö-herkkua 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 15.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Transit Connect – vaivaton työkaveri 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 18.3.2025 Kuluttajat Asiakas löysi vikoja Volvosta autokauppojen jälkeen – myyjä piti vaatimuksia kohtuuttomina, koska ostajalla ei ollut kiirettä korjata niitä 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle