16.8.2024

Koeajo: Maserati Grecale Folgore – täyssähköistä katumaasturiluksusta italialaiseen tapaan

Kuva Manu Tuppurainen

Maserati Grecale Folgore on perinteikkään italialaisvalmistajan ja Stellantis-konsernin vastaus täyssähköisten luksusmaastureiden luokkaan.

Täyssähköiset luksusmaasturit löytyvät tätä nykyä kaikkien niin sanottujen premium-merkkien valikoimasta. Niin Mercedes, Audi, BMW ja viimeisenä Porschekin ovat saaneet omat tuotteensa jo markkinoille. Maailman suurimpiin autovalmistajiin kuuluva Stellantis haluaa myös omansa tästä segmentistä. Nyt on Maseratin vuoro astua esiin.

Maserati Grecale Folgore on Amsterdamissa Alankomaissa pääkonttoriaan pitävän Stellantiksen vastaus luksuskatumaastureiden luokkaan. Vaikka Stellantis on monikansallinen yhtiö, Maserati on vahvasti italialainen merkki ja Grecalet valmistetaan edelleen Italiassa.

Alunperin Grecale on lanseerattu jo V6-bensiinimoottorilla pari vuotta sitten ja nyt uunista saatiin ulos täyssähköversio. Grecale on saatavana myös 48 voltin tekniikkaa hyödyntävänä kevythybridinä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Perusrakenteena Giorgio

Grecale on tehty Stellantiksen FCA Giorgio -perusrakenteelle, jonka päälle on tehty myös Jeep Grand Cherokee, ja Alfa Romeon Giulia- sekä Stelvio-mallit.

Ottaen huomioon joukon, mihin Grecalen täyssähköinen versio joutuu, Maserati joutuu tiukan paikan eteen ja kysymys kuuluu, kuinka se pärjää siinä.

Ulkomuodon puolesta pärjää erinomaisen hyvin. Grecale on tyylikäs Maseratiksi tunnistettava auto, jonka kuparin väriset Folgore- ja Maserati-logot, Maserati-teksti auton perässä ja jarrusatulat kielivät nimenomaan täyssähköversiosta. Folgore tarkoittaa Maseratin kielessä täyssähköistä versiota ja kuparin väri on Maserati-maailmassa täyssähköauton yksinoikeus. Folgore tulee italiasta ja se tarkoittaa suomeksi salamaa.

Grecale on vajaa viisi metriä pitkä katumaasturi. Siinä on hyvät ja väljät tilat niin matkustajille kuin tavaratilassa tavaroille. Takana takamatkustajat voivat säätää takatilan ilmastointia sekä istuinlämmitystä omasta käyttöpaneelistaan. 

Vetokoukunkin Grecalen täyssähköversioon saa ja jarrullista peräkärryä voi kiskoa 1 800 kilon edestä.

Erinomaista istuinergonomiaa

Auton sisäverhoiluissa sekä istuimissa sama kuparin värinen teema jatkuu. Etuistuimet on Grecale Folgoressa viritetty auton olemuksen mukaan hyvin sporttisiksi, ja säädöt ovat riittävä ja ergonomia erinomaista. Myös istuimien sivuttaistukea voi säätää. 

Ohjaamo Maseratissa on tyylikäs, viihtyisä ja urheilullinen. Kojelaudan päällä komeilee Maserati-kello, jonka näytön voi säätää näyttämään kellonajan lisäksi vaikka jäljellä olevaa toimintamatkaa. Kun puhelimen asettaa langattomaan latausalustaan, pyöreällä näytöllä vilahtaa informaatio, että puhelin latautuu.

Keskikonsolia hallitsee iso kulman muotoon taivutettu näyttö, jonka ylemmästä osasta hallitaan navigointia ja mediaa, alemmasta ilmastointia ja muita toimintoja, muun muassa auton alustaa. 

Tietoviihdejärjestelmän käyttölogiikka on Grecalessa hyvä. Tarvittavat toiminnot löytyvät hyvin ja käyttäminen on loogista. Tietoviihdejärjestelmän yläpuolelta kojelaudasta löytyvät P-, R-, N- ja D-painikkeet, eli vaihteiston käyttöliittymä – joka ei käytettävyydellään juhli. Jokaiselle toiminnolle vaihteistossa on siis oma painikkeensa. Painikkeet on sijoitettu kojelautaan ikään kuin niille ei olisi löytynyt auton ohjaamosta muuta paikkaa. Perinteinen vaihteistovipu rattipylväässä tai keskikonsolissa toimisi huomattavasti paremmin.

Grecale Folgore on nelivetoinen katumaasturi, autossa on kaksi sähkömoottoria, toinen etuakselilla ja toinen takana. Auton ohjauspyörän takana on alumiiniset ”vaihdelavat” polttomoottorimallin tapaan, täyssähköversiossa niistä säädellään auton regenerointia. Yhdellä polkkimella ajaminen onnistuu siis Grecale Folgorella.

Erinomainen alusta

Ajettavuuden suhteen Grecale Folgoressa on asiat kohdallaan. Auton ilmajousitus, joka säätää myös auton korkeutta valitun ajo-ohjelman mukaan, pitää huolen siitä, että tien epätasaisuudet suodattuu hyvin. 

Sport-asetuksella alusta muuttuu kaikkein tiukimmaksi, jopa kovaksi, mutta totaalisen urheilullinen alusta-asetus sopii Grecale Folgoreen hyvin ja se pitää korin kallistellut hyvin kallinnassa mutkissa. Sport-asetuksella auton jousitus painaa korin myös kaikkein alhaisempaan Aero-asentoon. Sport-asetuksessa Grecale Folgoressa on ajettavuuden näkökulmasta vielä se erinomainen asia, että napin painalluksella alustan iskuvaimennuksesta saa poistettua suurimman pintakovuuden, mutta Sport-ajotilan muut asetukset säilyvät silti. Tiukasta alustasta voi siis nauttia myös ilman pintakovuutta. Sport-ajotilassa myös auton koko tehoreservi on käytettävissä.

Sport-asetuksella auto tuottaa kaiuttimistaan polttomoottorin kaltaista murinaa, kaasun vaste muuttuu kaikkein herkimmälle tasolle ja auton alusta muuttuu tiukaksi. Sport-ajotilan lisäksi ajotilat Grecale Folgoressa ovat Gt, joka on yhdistelmä urheilullisuutta ja mukavuutta, MaxRange energian säästämiseksi sekä Off road maastoon. Tällöin auton ilmajousitus nostaa koria korkeammalle.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ketterä ja helppo käsitellä

Valmistajan ilmoituksen mukaan Grecale Folgore kiihtyy nollasta sataan 4,1 sekunnissa. Voimakas kiihdytys Grecale Folgorella ei tunnu kovinkaan repivältä, vaikka auton tiedot paperilla antaisivat niin ymmärtää.

Ajettavuudeltaan Grecale Folgore on ketterä ja helppo käsitellä, vaikka autossa ei olekaan nelipyöräohjausta. Nelipyöräohjaus toisi käsiteltävyyttä vielä lisää, mutta se vaikuttaisi myös erittäin voimakkaasti urheilullisen auton ajodynamiikkaan. Grecale Folgore ohjaus tuntuu lineaariselta ja vasteeltaan hyvältä, tosin tuntuma tiehen jää hieman kaukaiseksi.

Grecale Folgoressa on iso, bruttokooltaan peräti 105 kilowattitunnin kokoinen akku. WLTP-syklin mukaisesti auto tarjoaa 500 kilometrin toimintamatkan. Iso auto kuluttaa paljon energiaa, varsinkin sitten kun sillä lähdetään taittamaan moottoritienopeuksia.

Pikalataus Maseratissa on suurimmillaan 150 kilowattia. Tällä latausteholla Maserati jää luokassaan selvästi, sillä esimerkiksi Porsche Macanissa pikalatausteho on lähes tuplat, tarkalleen 270 kilowattia. Pikalatausteho on korkeampi myös muissa luksusluokan katumaastureissa. 

Toki keskiteho, mihin auto pystyy koko lataussession ajan, on ratkaiseva. Maseratissa iso, bruttokapasiteetiltaan 105 kilowattitunnin akku täyttyy 20 prosentin varauksesta 80 prosentin varaukseen 29 minuutissa. Porsche Macanissa vain aavistuksen pienempi akku täyttyy 10 prosentista 80 prosenttiin 21 minuutissa. Kun kysymys on luksusautosta, myös lataustehon täytyisi tarjota luksusluokan käyttäjäkokemus ja sitä se ei ihan Maserati Grecale Folgoren kohdalla ole.

Grecale hyödyntää sähköinfrastruktuurissaan 400 voltin järjestelmää. Grecalen urheiluautosisar, Granturismo hyödyntää 800 voltin järjestelmää, joten siinä päästään 270 kilowatin maksimilataustehoon. Grecale ei myöskään tue tällä hetkellä Plug & Charge -toimintoa. Hidaslataus Grecale Folgoressa on sen sijaan peräti 22 kilowatin tehoinen.

Koeajetulla Grecale Folgorella on hintaa noin 130 000 euroa. Suomeen maahantuotavat autot ovat maahantuojan mukaan aina hyvin varusteltuja, joten esimerkiksi koeajetun Grecale Folgoren hintaan sisältyi oikeastaan kaikki varusteet, mitä tarpeen tämän tasoisessa autossa on olla eikä lisävarusteita olisi juurikaan enää paljoa ruksittavaksi.

Grecale Folgore hinta on suorastaan halpa, kun ottaa huomioon sen, että mitä sama auto maksaa polttomoottorilla varusteltuna. Polttomoottoriversiossa hiilidioksipohjainen autoverotus nostaa Grecalen hintaa. Moottori koeajoi runsas vuosi sitten saman auton 6-sylinterisellä bensiinimoottorilla varusteltuna ja kyseisen auton hinta oli noin 200 000 euroa.

Maseratin maahantuoja Suomessa on luksusautoihin erikoistunut Luxury Collection Automobiles. Automerkillä ei ole tällä hetkellä huoltoa Suomessa, vaan Suomen Maseratit huolletaan joko Tallinnassa Virossa tai Tukholmassa Ruotsissa. Maahantuojan mukaan asiaan on tulossa muutos ja tulevaisuudessa Maseratit voi huollattaa myös Suomessa.

Maahantuojan mukaan auton hankinneiden tai hankintaa suunnittelevien ei tarvitse olla kuitenkaan huolissaan, sillä jos auton tulee joku vika, se haetaan korjaamolle ja asiakkaalle annetaan huollon ajaksi sijaisauto.

Maserati Grecale Folgore on tyylikäs ja ajettavuudeltaan erinomainen auto. Loppufiilis autosta ei ole kuitenkaan ihan vau! -luokkaa, ja se jättää tunnelman hieman vaisuksi, eikä täytä ihan täysin ennakko-odotuksia, mitä tämän luokan luksuskatumaasturilla on. 

Grecale Folgore on kuitenkin Stellantis-konsernin ensimmäinen versio luksusluokan täyssähköisestä katumaasturista. Stellantis-konsernissa rakennetaan tällä hetkellä kokonaan uutta pohjaa kaikille sen automerkeille, ja se on varmaa, että Maserati-rintamaltakin vielä kuuluu tulevaisuudessa.

Hyvää ja huonoa

  • Alustan toiminta
  • Ajettavuus
  • Tilat
  • Istuinergonomia
  • Nopea hidaslataus
  • Ei nelipyöräohjausta
  • Hidas pikalataus
  • Vaihdevalitsin
  • Toistaiseksi ei huoltoa Suomessa

Maserati Grecale Folgore

SÄHKÖAUTO, neliveto

410 kW (557 hv), 820 Nm

Akku brutto / netto 105 / 95 kWh

Lataus Type 2: 22 kW (3 x 32 A)

CCS: 150 kW

WLTP-kulutus 23,9 kWh / 100 km

toimintamatka 501 km

Suorituskyky 0–100 km/h 4,1 s

huippunopeus 220 km/h

Mitat

Pituus 4 865 mm

Leveys 1 948 mm

Korkeus 1 651 mm

Akseliväli 2 903 mm

Tavaratila 535 l

Omamassa 2 555 kg

perävaunu 1 800 / 750 kg

Euro NCAP ei testattu

Takuu 3 v

ajoakku 8 v / 160 000 km

Hinta alkaen 129 900 €

koeajoauto 134 900 €

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat