26.6.2025

Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla

Kuva Manu Tuppurainen

Maxus tarjoaa pakettiautomarkkinalle vaihtoehtoa, jota ei toistaiseksi ole saatavilla kovin monelta muulta automerkiltä.

Maxus eDeliver 7 AWD on pakettiauto, jossa on ominaisuuksia, mitä ihan kaikilla muilla merkeillä ei ole – ainakaan vielä, tarjolla.

Maxus eDeliver 7 AWD on kokoluokkansa ainoita pakettiautoja, joka on täyssähköinen ja nelivetoinen. Poikkeus se ei ole, mutta monilla muilla vahvoilla pakettiautomerkeillä vastaavaa yhdistelmää ei vielä ole. Mutta esimerkiksi Peugeotin mallistosta vastaava löytyy, Peugeotilla on e-Expert tarjolla myös nelivetoisena ja täyssähköisenä. Selvää on myös se, että nelivetoisten täyssähköisten pakettiautojen luokka kasvaa, kun valmistajat kehittävät lisää autojen perusratkaisujaan. 

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Takapainotteinen neliveto

Maxus eDeliver 7:n nelivetoversion voimantuotosta vastaavat kaksi sähkömoottoria, joista toinen on etuakselilla ja toinen taka-akselilla. Jos Maxus eDeliver 7 -mallin valitsee niin sanotusti vajaavetoisena, auto on tällöin etuvetoinen.

Etuvetoisena auton teho on 150 kilowattia, nelivetoisena 260 kilowattia. Nelivetoisena auto on takavetopainotteinen, mutta esimerkiksi kärry perässä autossa tarjolla olevia ajo-ohjelmia hyödyntämällä auton etu- ja taka-akselin vetosuhde tasapainottuu enemmän 50-50 -suhteelle. 

Nelivetonen eDeliver 7 -malli on siis toteutettu sijoittamalla etuvetoiseen versioon sähkömoottori taka-akselille. Taka-akselilla oleva sähkömoottori sekä sen ohjauskaapelit ovat selvästi nähtävillä ja esillä, kun auton alle kurkkaa. Kysymys kuuluu, kuinka hyvin ne selviävät pohjoisen olosuhteista, loskasta, sohjosta ja kurasta?

Kiinalaisten autojen kohdalla tosiasia lienee tällä hetkellä se, että ne pystyvät muutamia poikkeuksia lukuunottamatta kilpailemaan tällä hetkellä vain hinnallaan muita automerkkejä vastaan. Pakettiautojenkin luokassa myös monet eurooppalaiset merkit ovat äärimmäisen vahvoja. 

Hinta edellä mennään Maxuksenkin kanssa, nelivetoisen version hinta runsas 64 000 euroa, etuvetoisena reilu 5 000 euroa vähemmän. Etuvetoisena versiona Maxus on suunnilleen saman hintainen kuin Peugeotin e-Expertin etuvetoinen versio, mutta nelivetoisena reilusti edullisempi, Peugeotin e-Expert XL 4WD -versiona maksaa jo yli 73 000 euroa. Näitä kahta vertaamalla, etuvetoisena ratkaisu kallistuisi mitä todennäköisemmin ranskalaismallin suhteen, nelivetona hintaero on niin suuri, että vertailu pitäisi tehdä perinpohjin.

Korkea kuormauskynnys

Mitä Maxuksen reilulla 60 000 eurolla sitten saa? Sillä saa runsas 6,5 kuutiota tavaratilaa, joka on tietysti pakettiautossa monesti ratkaiseva asia. Maxus tarjoaa myös molemmilta puolilta avautuvat liukuovet. Kuormauskynnys eDeliver 7:ssä on hieman korkea, auton takaovet avatessa huomaa, että ajoakusto nostaa tavaratilan lattiaa selvästi ylöspäin. 

Maxuksen hinnalla saa myös saa myös ihan asialliset matkustamon tilat. Kolmella on suhteellisen väljää ja sisätilat ovat viimeistellyt. Kojelauta näyttää enemmänkin henkilöauton kojelaudalta kuin pakettiauton. Auton tietoviihdejärjestelmä on kiinalaisille tyypillinen – kuvakkeet ja auton toiminnot löytyvät kyllä, mutta design-puoleen ei ole kovin panostettu. Älypuhelimen peilaus, niin Apple CarPlay kuin Android Autokin toimivat johdon kautta, ei langattomasti.

Pikalataus hieman hidas

Turvallisuus Maxuksessa on kunnossa ainakin turvavarusteiden puolesta ja ovat sillä tasolla, millä niiden kuuluukin olla. Kaistavahti on hyvin aggressiivinen ja sen ottaa ajaessa mielellään pois päältä, kuten myös nopeusrajoituksesta hälyttävät piippaukset, ne tulevat Maxuksessa niin läpitunkevan kovaa, että niitä ei siedä lainkaan.

Maxus eDeliver 7:n kantavuus on ihan hyvin kohdallaan kuten myös vetokyky. Jarrullista peräkärryä saa kiskoa 2 000 kilon edestä.

Kuljettajalla asiat ovat Maxuksen ohjauspyörän takana ihan hyvin mallillaan. Auton ajettavuus on ihan kelvollista, tosin ohjaus on aika kevyt. Lisäksi ilman kuormaa ajettaessa autoa vaivaa pompottava jousitus, joka kielii siitä, että autossa on kyllä kuorma-kantavuutta, mutta ajettavuus kärsii nimenomaan silloin, kun pokaa ei ole päällä. Maxus eDeliver 7 ei ole myöskään ihan hiljaisimpia pakettiautoja. 

Maxus eDeliver 7:n nelivetoversiossa on tarjolla isompi, 88 kilowattitunnin akku, jonka pitäisi latautua optimiolosuhteissa 20 prosentin tasosta 80 prosentin tasoon 43 minuutissa. Ainakin kesäkelissä lataus toimi ihan hyvillä tehoilla, vaikka latausteho ei olekaan ihan markkinoiden parasta. Akkutakuu Maxuksessa on laajempi kuin monessa muussa autossa, Maxus antaa 8 vuotta takuuta tai vaihtoehtoisesti peräti 250 000 kilometriä, kumpi täyttyy ensin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hyvää ja huonoa

  • Neliveto
  • Pitkä akkutakuu
  • Ärhäkkä kaistavahti
  • Pompottava alusta
  • Korkea kuormauskynnys

Maxus eDeliver 7 AWD

SÄHKÖAUTO, neliveto

260 kW (353 hv), etu 190 / taka 330 Nm

Akku brutto / netto 88 / – kWh

Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A)

CCS: 90 kW

WLTP-kulutus 28,2 kWh / 100 km

toimintamatka 332 km

Suorituskyky 0–100 km/h 7,6 s

huippunopeus 120 km/h

Mitat

Pituus 5 364 mm

Leveys 2 030 mm

Korkeus 1 990 mm

Akseliväli 3 366 mm

Tavaratila 6 700 l

Omamassa 2 560 kg

perävaunu 2 000 / 750 kg

Euro NCAP ei testattu

Takuu 5 v / 100 000 km

ajoakku 8 v / 250 000 km

Hinta alkaen 59 316 €

koeajoauto 64 673 €

Maistiainen: Maxus e-Deliver 7 – vakiovarusteena aivan kaikki

Koeajo: Maxus Mifa 9 – jättikokoinen kiinalaisvaunu hulppealla matkustusmukavuudella

Maxus T90 EV

Koeajo: Maxus T90 EV on Euroopan ensimmäinen sähkölava-auto, eikä se aseta rimaa kovin korkealle

Maxus Euniq 6

Koeajo: Maxus Euniq 6 tarjoaa tilaa, mutta ei erityisen halvalla

Maxus e-Deliver 9

Koeajo: Maxus e-Deliver 9 on kahdesta kiinalaispakusta se isompi ja parempi

Maxus e-Deliver 3

Koeajo: Maxus e-Deliver 3 – millainen on kiinalainen sähköpakettiauto?

Maxus Euniq MPV

Koeajo: kiinalainen Maxus Euniq on vuoden mielenkiintoisimpia uutuuksia

Maxus Euniq sähköauto SAIC Kiina

Maistiainen: Maxus Euniq – sähköinen tila-auto seitsemälle, Kiinasta tietenkin

Volvo EX30 Euro NCAP

Vuoden viimeinen Euro NCAP – iso joukko uutuusmalleja syynissä

Zeekr X Euro NCAP toukokuu 2024

Tiguan, Scenic ja joukko muita toukokuun Euro NCAP -erässä

Ford Ranger Euro NCAP uutuudet joulukuu 2022 Lucid Air Skoda Octavia Volkswagen Touran ID Buzz Amarok GLC Mercedes

Octavia ja Touran uusintakierroksella, Lucid Air ja muut uutuudet esittäytyvät – Euro NCAP joulukuu 2022

Luksus-Maxus tulossa myös Suomeen – jo tänä vuonna!

Sähköinen veroporkkana – tonniluokan Maxus eT90 -avolava nyt ennakkomyynnissä 70 tonnilla

Maxus Euniq 6 Grand SUV

Koeistuttu: suuri kiinalainen Maxus Euniq 6 Grand SUV täyssähköauto alle 50 000 euroa

Maxus Euniq 6

Kiinalaisvalmistajan suomivalikoima laajenee – Maxus Euniq 6 -katumaasturi alkaen 49 375 e

Maxus

Uusi automerkki Suomeen: kiinalainen Maxus tuo seitsenpaikkaisen tila-auton täyssähköautojen valikoimaan

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat