2.3.2017 Ajoneuvot Koeajo: napakkaa nappulaliigaa – Ford Kuga Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Olkoon uudistettu ja vain pikkudieselillä: Ford Kuga on yhä riemastuttava ajettava. Hyvää: ohjaus, ajettavuus. Huonoa: edelleen tottumista vaativat katkaisimet. Kasvojenkohennuksen kokenut Ford Kuga erottuu vanhaan verrattaessa selvästi. Sininen ovaalimerkki on istutettu suurempaan maskiin, ja valot ovat saaneet uuden ulkonäön. Takalamputkin ovat sirommat, ja takaluukun ulkopinnan poimut eri paikoissa. Facelift toi myös varustepäivityksiä. Pysäköintiavustimen toimintaa on hiottu, ja peruutustutkaan lisättiin risteävän liikenteen varoitus. Automaattinen hätäjarrutus toimii nyt 50 km/h nopeuteen asti aiemman 30 km/h sijaan. Mukautuvat ajovalot ovat ensi kertaa listalla. Uusina varustetasoina mukaan tulivat sporttinen ST-Line sekä ylellinen Vignale. Etenkin ensin mainittu sopinee juuri tähän malliin hyvin, onhan Kuga osoittautunut luokassaan jopa urheilulliseksi ajettavaksi, vaikka puhdas katumaasturi onkin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pikku purukumia Me keskitimme kuitenkin huomion malliston alapäässä olevaan uuteen tuttavuuteen eli 1,5-litraiseen dieselmoottoriin, joka on tarjolla vain etuvedon kumppanina. Pikkudiesel vie Kugaa yllättävän joustavasti, kunhan on päästy vähän hengettömästä tyhjäkäynnin tuntumasta eroon. Onneksi moottorin tuenta on tukeva, joten edes äärikeino eli ykkösen pudottaminen pesään kadunkulmassa ei saa aikaan kengurubensiini-ilmiötä. Käyntiäänikään ei muutu missään vaiheessa rumaksi. Vauhdin myötä moottori hyväksyy pykälän kuin pykälän, ja hyvin sijoitettu vaihdekeppi liikkuu tarvittaessa sutjakasti. Sen sijaan kytkinpolkimen liike on turhankin pitkä. Tämän pystyy toki välttämään automaattivaihteistolla, joka on myynnissä tämän moottorin jatkeeksi reilun 2 500 euron lisähintaan. Katkaisimien konstikkuutta Sisällä on keskitytty nappuloihin. Ne ovat entistä suoraviivaisemmat niin ohjauspyörässä, automaatti-ilmastoinnissa kuin kosketusnäytön edessä olevalla tasolla. Seisontajarrukin on saanut oman nappulansa vanhan perinnevivun sijaan. Myös näytön käyttöliittymää sekä ääniohjaustoimintoja on hiottu. Aivan puhtailla papereilla ei Kuga silti vieläkään selviä. Kosketusnäyttö on hieman kaukana kuljettajasta, ainakin jos suharilla on pituutta yli 190 senttiä. Ratissa olevat vakionopeudensäätimen namiskat puolestaan vaativat edelleen keskittymistä. Olisimme toivoneet myös numeronäyttöisen nopeusmittarin lisäämistä Kugaan. Ehkä sitten seuraavassa sukupolvessa, johon mennessä kojelaudan käyttöliittymä on varmaankin pistetty täysin uusiksi: nyt se henkii päivityksestä huolimatta tietynlaista vanhanaikaisuutta. Aistikasta ajamista Ajoasento on Edge-isoveljen tapaan ylväs mutta mukava. Laakea istuin asettuu hienosti pehmeän ja jämäkän välimaastoon. Suuren tuulilasin läpi näkee laajalti eteenpäin, mutta A-pilarien ja sivupeilien taakse jää suuret etuviistokatveet. Ohjaustuntumalle ei onneksi ole tehty muutoksia: se on huippuluokkaa, kuten ajettavuus muutenkin. Vastineeksi jousituksen pintakovuus vaikuttaisi olevan tallella, sillä aiemmin havaitsemaamme pientä nypytystä tuntuu faceliftin jälkeenkin. Kugan muut hyvät ominaisuudet, tärkeimpänä käytännölliset tilat, ovat ennallaan. Kaiken kaikkiaan tämä auto kuuluu niiden konstailemattomien kulkupelien joukkoon, joiden kanssa tulisi toimeen vaikka joka ikinen päivä. Ei mikään itsestäänselvyys. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Roman Razinkov Lisätietoja: www.ford.fi/kuga Ford Kuga 1.5 TDCi 120 hv FWD Titanium Hinta alkaen 32 920 € Koeajetun auton hinta varusteineen 36 585 € Moottori Dieselmoottori 1 499 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 88 kW (120 hv), 3600 r/min Vääntö 030 Nm (5100–2000 r/min) Vääntö 030 Nm (5100–2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,7 s Huippunopeus 173 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 115 g/km Mitat pituus 4531 mm, leveys 1838 mm, korkeus 1703 mm, akseliväli 2690 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km TAI 2 vuotta / ei km-rajaa Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan