15.8.2019 Ajoneuvot Koeajo: Pehmeää premiumia – DS 3 Crossback Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä DS 3 Crossback on hienostunut muutenkin kuin ulkokuoreltaan. Hyvää: omalaatuisuus, alusta, hiljaisuus. Huonoa: pieni viimeistelemättömyys, eräät valikkotoiminnot. DS 3 Crossback on PSA-konsernin kuopusmerkin toinen oma, Citroënistä erillinen automalli. Ulkoisesti auto muistuttaa hieman isoveljeään DS 7 Crossbackia, mutta on ilahduttavasti sitä persoonallisemmin muotoiltu. Auton sisäilmettä koristavat jo DS 7:sta tuttuun tyyliin vinoneliöt. Sisustus näyttää ylelliseltä, niin kuin yli 30 000 euron lähtöhinnalla tässä segmentissä voi olettaakin. Ulkonäkö voi tunnetusti pettää, mutta tässä tapauksessa se kuitenkin vain hieman juksaa. Hienostuneen penkin säätövivut ovat köykäisen ja laaduttoman tuntuiset. Muutenkin vivut istuimen ja oven välissä ovat ahtaassa paikassa, mikä saa unelmoimaan sähkösäätöisistä istuimista. Myös ohjauspyörän säätäminen tuntuu jäykähköltä ja viimeistelemättömältä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Illuusio tilavuudesta Ensivaikutelmaa parantaa istuimen mukavuus: istuin on hieman lyhyehköstä reisituesta huolimatta miellyttävä, kuten ohjauspyöränkin muotoilu. Muualla ohjaamossa viimeistelemättömyyttä ei tunnu, viihdejärjestelmän näppäimet tuntuvat jämäkiltä ja hienostuneisuuden tunnetta tuo myös uniikki suuntamerkin ääni. Säilytystilaa tavaroille ohjaamossa on kiitettävästi, ja keskikonsolista löytyy myös kännykälle tarkoitettu tila, joka ei vielä tänä päivänäkään ole itsestäänselvyys. Takajalkatilat ovat pienemmät miltä ne näyttävät, mutta niiden kanssa pärjää kohtuullisesti, jos ei kyyditse säännöllisesti koripalloilijoita. Ranskankermaa pienessä astiassa DS 3 Crossbackin ajettavuus edustaa juuri sitä, mitä ranskalaiselta premium-merkin statusta tavoittelevalta valmistajalta voi parhaassa tapauksessa toivoa. Jousitus on hienostuneen pehmeä: loivat epätasaisuudet saavat oikein etsimään kuoppia mihin ajaa, jotta pääsee nauttimaan elegantista tuntumasta. Terävät töyssyt eivät suodatu yhtä hienosti, vaan tuntuvat ikävinä tärähdyksinä muuten hienosti toimivan alustan läpi. Pehmeys vaatii veronsa myös tiukoissa käännöksissä, joissa kallistelu ensimmäisellä kerralla suorastaan säikäyttää. Ohjaus jatkaa alustan linjaa, ratin veivaaminen tuntuu miellyttävän pehmeältä pienoisesta tahmaamisesta huolimatta. Pehmeyden trion täydentää voimansiirto. Kahdeksanportainen automaattivaihteisto lukee kuljettajan ajatuksia pienen totuttelun jälkeen niin hyvin, ettei siihen tule kiinnitettyä myöhemmin lainkaan huomiota. Hienosäätöä premium-tasolle Harmi, että auton tulisi tarjota kuluttajalle muutakin kuin pehmeyttä. 130-hevosvoimainen bensiiniturbo riittää tehoiltaan autolle hyvin, mutta moottoritielle kiihdyttäessä kaipaisi parempaa kaasun vastetta, ettei poljinta tarvitsisi iskeä aina pohjaan asti. Viihdejärjestelmä on hienon näköinen ja toimintoja riittää liiaksi asti. Vaikka fyysisten näppäimien karsiminen auton sisältä on oikea suunta, joidenkin toimintojen kaivaminen valikkoinfernosta turhauttaa. Kokonaisuutena DS3 Crossback on ilahduttavan erilainen auto premium-markkinoille, mutta kaipaa vieläkin jotain oikeasti iskevää, jotta pystyisi kilpailemaan asiakkaista paikkansa markkinoilla vakiinnuttaneiden premium-merkkien kanssa. Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Jari Saarentaus DS 3 Crossback Grand Chic Puretech 130 EAT8 Hinta alkaen 37 260 € Koeajetun auton hinta varusteineen 43 641 € Moottori Bensiinimoottori 1 199 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 96 kW (130 hv), 5500 r/min Vääntö 230 Nm (1750 r/min) Vääntö 230 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,2 s Huippunopeus 196 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,2 (yhd.) CO2-päästöt 141 g/km Mitat pituus 4118 mm, leveys 1791 mm, korkeus 1534 mm, akseliväli 2588 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1200 / 640 kg Euro NCAP 4 tähteä Takuu 7 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.5.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Cooper SE – sähkö-Mini katsoo menneeseen ja tulevaan 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 14.5.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen T-Cross – perheen pienin siirtyi digiaikaan 13.5.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric 48 kWh – vähemmälläkin pärjää 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 12.5.2024 Ajoneuvot Suomen autokanta – millä Suomi oikeasti ajaa? 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä – sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 11.5.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Speed 400 – Vanha kikka suorituskyvyn parantamiseksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 - muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä - sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe