15.8.2019 Ajoneuvot Koeajo: Pehmeää premiumia – DS 3 Crossback Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä DS 3 Crossback on hienostunut muutenkin kuin ulkokuoreltaan. Hyvää: omalaatuisuus, alusta, hiljaisuus. Huonoa: pieni viimeistelemättömyys, eräät valikkotoiminnot. DS 3 Crossback on PSA-konsernin kuopusmerkin toinen oma, Citroënistä erillinen automalli. Ulkoisesti auto muistuttaa hieman isoveljeään DS 7 Crossbackia, mutta on ilahduttavasti sitä persoonallisemmin muotoiltu.Auton sisäilmettä koristavat jo DS 7:sta tuttuun tyyliin vinoneliöt. Sisustus näyttää ylelliseltä, niin kuin yli 30 000 euron lähtöhinnalla tässä segmentissä voi olettaakin. Ulkonäkö voi tunnetusti pettää, mutta tässä tapauksessa se kuitenkin vain hieman juksaa.Hienostuneen penkin säätövivut ovat köykäisen ja laaduttoman tuntuiset. Muutenkin vivut istuimen ja oven välissä ovat ahtaassa paikassa, mikä saa unelmoimaan sähkösäätöisistä istuimista. Myös ohjauspyörän säätäminen tuntuu jäykähköltä ja viimeistelemättömältä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIlluusio tilavuudestaEnsivaikutelmaa parantaa istuimen mukavuus: istuin on hieman lyhyehköstä reisituesta huolimatta miellyttävä, kuten ohjauspyöränkin muotoilu. Muualla ohjaamossa viimeistelemättömyyttä ei tunnu, viihdejärjestelmän näppäimet tuntuvat jämäkiltä ja hienostuneisuuden tunnetta tuo myös uniikki suuntamerkin ääni. Säilytystilaa tavaroille ohjaamossa on kiitettävästi, ja keskikonsolista löytyy myös kännykälle tarkoitettu tila, joka ei vielä tänä päivänäkään ole itsestäänselvyys. Takajalkatilat ovat pienemmät miltä ne näyttävät, mutta niiden kanssa pärjää kohtuullisesti, jos ei kyyditse säännöllisesti koripalloilijoita.Ranskankermaa pienessä astiassaDS 3 Crossbackin ajettavuus edustaa juuri sitä, mitä ranskalaiselta premium-merkin statusta tavoittelevalta valmistajalta voi parhaassa tapauksessa toivoa. Jousitus on hienostuneen pehmeä: loivat epätasaisuudet saavat oikein etsimään kuoppia mihin ajaa, jotta pääsee nauttimaan elegantista tuntumasta. Terävät töyssyt eivät suodatu yhtä hienosti, vaan tuntuvat ikävinä tärähdyksinä muuten hienosti toimivan alustan läpi.Pehmeys vaatii veronsa myös tiukoissa käännöksissä, joissa kallistelu ensimmäisellä kerralla suorastaan säikäyttää. Ohjaus jatkaa alustan linjaa, ratin veivaaminen tuntuu miellyttävän pehmeältä pienoisesta tahmaamisesta huolimatta. Pehmeyden trion täydentää voimansiirto. Kahdeksanportainen automaattivaihteisto lukee kuljettajan ajatuksia pienen totuttelun jälkeen niin hyvin, ettei siihen tule kiinnitettyä myöhemmin lainkaan huomiota.Hienosäätöä premium-tasolleHarmi, että auton tulisi tarjota kuluttajalle muutakin kuin pehmeyttä. 130-hevosvoimainen bensiiniturbo riittää tehoiltaan autolle hyvin, mutta moottoritielle kiihdyttäessä kaipaisi parempaa kaasun vastetta, ettei poljinta tarvitsisi iskeä aina pohjaan asti.Viihdejärjestelmä on hienon näköinen ja toimintoja riittää liiaksi asti. Vaikka fyysisten näppäimien karsiminen auton sisältä on oikea suunta, joidenkin toimintojen kaivaminen valikkoinfernosta turhauttaa.Kokonaisuutena DS3 Crossback on ilahduttavan erilainen auto premium-markkinoille, mutta kaipaa vieläkin jotain oikeasti iskevää, jotta pystyisi kilpailemaan asiakkaista paikkansa markkinoilla vakiinnuttaneiden premium-merkkien kanssa.Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Jari Saarentaus DS 3 Crossback Grand Chic Puretech 130 EAT8 Hinta alkaen 37 260 € Koeajetun auton hinta varusteineen 43 641 € Moottori Bensiinimoottori 1 199 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 96 kW (130 hv), 5500 r/min Vääntö 230 Nm (1750 r/min) Vääntö 230 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,2 s Huippunopeus 196 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,2 (yhd.) CO2-päästöt 141 g/km Mitat pituus 4118 mm, leveys 1791 mm, korkeus 1534 mm, akseliväli 2588 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1200 / 640 kg Euro NCAP 4 tähteä Takuu 7 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW X3 – kasvu jatkuu mitoissa, digissä ja sähkössä 12.9.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Fantic Caballero 700 – italoscrambler varastaa sydämet 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa – pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 10.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW 1-sarja siirtyy uuteen aikakauteen 10.9.2024 Ajoneuvot Cupra Terramar – keskimääräistä sporttisempi katumaasturiuutuus alkaen 39 394 euroa 9.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia Sorento Plug-in Hybrid – mahtipontisempaa menoa 8.9.2024 Koeajo Koeajo: Ford F-150 Raptor – peto on irti! 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 6.9.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV TRS Urban 1.1 – seikkailupyörästä on moneksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 12.9.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Fantic Caballero 700 – italoscrambler varastaa sydämet 11.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: premium-Mercedekset aikakoneessa – vanha diesel vastaan uusi lataushybridi 10.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Miten Moottorin 30-vuotias Mercedes-Benz pärjää parivertailussa uutta vastaan? Katso video! 13.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW X3 – kasvu jatkuu mitoissa, digissä ja sähkössä 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 10.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Miten Moottorin 30-vuotias Mercedes-Benz pärjää parivertailussa uutta vastaan? Katso video! 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja