15.8.2019 Ajoneuvot Koeajo: Pehmeää premiumia – DS 3 Crossback Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä DS 3 Crossback on hienostunut muutenkin kuin ulkokuoreltaan. Hyvää: omalaatuisuus, alusta, hiljaisuus. Huonoa: pieni viimeistelemättömyys, eräät valikkotoiminnot. DS 3 Crossback on PSA-konsernin kuopusmerkin toinen oma, Citroënistä erillinen automalli. Ulkoisesti auto muistuttaa hieman isoveljeään DS 7 Crossbackia, mutta on ilahduttavasti sitä persoonallisemmin muotoiltu.Auton sisäilmettä koristavat jo DS 7:sta tuttuun tyyliin vinoneliöt. Sisustus näyttää ylelliseltä, niin kuin yli 30 000 euron lähtöhinnalla tässä segmentissä voi olettaakin. Ulkonäkö voi tunnetusti pettää, mutta tässä tapauksessa se kuitenkin vain hieman juksaa.Hienostuneen penkin säätövivut ovat köykäisen ja laaduttoman tuntuiset. Muutenkin vivut istuimen ja oven välissä ovat ahtaassa paikassa, mikä saa unelmoimaan sähkösäätöisistä istuimista. Myös ohjauspyörän säätäminen tuntuu jäykähköltä ja viimeistelemättömältä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIlluusio tilavuudestaEnsivaikutelmaa parantaa istuimen mukavuus: istuin on hieman lyhyehköstä reisituesta huolimatta miellyttävä, kuten ohjauspyöränkin muotoilu. Muualla ohjaamossa viimeistelemättömyyttä ei tunnu, viihdejärjestelmän näppäimet tuntuvat jämäkiltä ja hienostuneisuuden tunnetta tuo myös uniikki suuntamerkin ääni. Säilytystilaa tavaroille ohjaamossa on kiitettävästi, ja keskikonsolista löytyy myös kännykälle tarkoitettu tila, joka ei vielä tänä päivänäkään ole itsestäänselvyys. Takajalkatilat ovat pienemmät miltä ne näyttävät, mutta niiden kanssa pärjää kohtuullisesti, jos ei kyyditse säännöllisesti koripalloilijoita.Ranskankermaa pienessä astiassaDS 3 Crossbackin ajettavuus edustaa juuri sitä, mitä ranskalaiselta premium-merkin statusta tavoittelevalta valmistajalta voi parhaassa tapauksessa toivoa. Jousitus on hienostuneen pehmeä: loivat epätasaisuudet saavat oikein etsimään kuoppia mihin ajaa, jotta pääsee nauttimaan elegantista tuntumasta. Terävät töyssyt eivät suodatu yhtä hienosti, vaan tuntuvat ikävinä tärähdyksinä muuten hienosti toimivan alustan läpi.Pehmeys vaatii veronsa myös tiukoissa käännöksissä, joissa kallistelu ensimmäisellä kerralla suorastaan säikäyttää. Ohjaus jatkaa alustan linjaa, ratin veivaaminen tuntuu miellyttävän pehmeältä pienoisesta tahmaamisesta huolimatta. Pehmeyden trion täydentää voimansiirto. Kahdeksanportainen automaattivaihteisto lukee kuljettajan ajatuksia pienen totuttelun jälkeen niin hyvin, ettei siihen tule kiinnitettyä myöhemmin lainkaan huomiota.Hienosäätöä premium-tasolleHarmi, että auton tulisi tarjota kuluttajalle muutakin kuin pehmeyttä. 130-hevosvoimainen bensiiniturbo riittää tehoiltaan autolle hyvin, mutta moottoritielle kiihdyttäessä kaipaisi parempaa kaasun vastetta, ettei poljinta tarvitsisi iskeä aina pohjaan asti.Viihdejärjestelmä on hienon näköinen ja toimintoja riittää liiaksi asti. Vaikka fyysisten näppäimien karsiminen auton sisältä on oikea suunta, joidenkin toimintojen kaivaminen valikkoinfernosta turhauttaa.Kokonaisuutena DS3 Crossback on ilahduttavan erilainen auto premium-markkinoille, mutta kaipaa vieläkin jotain oikeasti iskevää, jotta pystyisi kilpailemaan asiakkaista paikkansa markkinoilla vakiinnuttaneiden premium-merkkien kanssa.Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Jari Saarentaus DS 3 Crossback Grand Chic Puretech 130 EAT8 Hinta alkaen 37 260 € Koeajetun auton hinta varusteineen 43 641 € Moottori Bensiinimoottori 1 199 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 96 kW (130 hv), 5500 r/min Vääntö 230 Nm (1750 r/min) Vääntö 230 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,2 s Huippunopeus 196 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,2 (yhd.) CO2-päästöt 141 g/km Mitat pituus 4118 mm, leveys 1791 mm, korkeus 1534 mm, akseliväli 2588 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1200 / 640 kg Euro NCAP 4 tähteä Takuu 7 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 9.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C4 X – uudistunut sähkösedan ei yllätä 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 7.2.2025 Koeajo Maistiainen: BYD Atto 2 – kilpailu kiristyy kompakteissa sähköcrossovereissa 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda CX-80 tarjoaa tilaa ja ”kytkinpommeja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 3-ovinen Mercedes-Benz 300 GE, jota kauneusleikkaus on koittanut nuorentaa 22 vuodella 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric - puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 9.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C4 X – uudistunut sähkösedan ei yllätä 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 6.2.2025 Matkailu Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 26.1.2025 Ajatuksia autoista Tesla nousi hetkessä teknologian keihäänkärjeksi ja näyttää menettävän asemansa yhtä nopeasti – Ajatuksia autoista 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle