20.9.2017 Ajoneuvot Koeajo: pikku aikakapseli – Mitsubishi Space Star Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mitsubishi Space Star toivottaa tervetulleeksi autoilun retromatkalle. Hyvää: yleinen yksinkertaisuus, kojelaudan selkeys. Huonoa: ohjaus, moottorin täristävä käynti. Kolmisen vuotta myynnissä ollut peruspikkuautojen ilmentymä, Mitsubishi Space Star, sai tänä vuonna uutta ilmettä niin keulaan kuin peräänkin. Sisätilojen vähäiset muutokset näkyvät muun muassa ohjauspyörässä.Valmistaja kehuu myös auton olevan ”nautittavampi ajettava ohjaukseen ja alustaan tehtyjen parannusten myötä”. Kaikki on tietysti suhteellista, mutta koeajon perusteella sanaa nautittava ei oikein tee mieli käyttää.Itse asiassa Mitsubishi tarjoaa melkoisen retromatkan jonnekin 1990-luvun syövereihin. Pikkuautot olivat tuolloin samanlaisia kuin Space Star nyt – arkiajo taajamassa on ihan ok, mutta vähänkin pidempi siivu vaatii jo vakavampaa harkintaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHidas ohjattavaAjettavuudessa auton vanhahtavuus näkyy selvimmin. Ohjaus on kevyt, mutta hidas ja poikkeuksellisen tahmea niin kaupunkiajossa kuin maantielläkin, ja tehostus jumittaa nopeasti rattia pyöriteltäessä. Suuntavakavuus sinänsä on varsin kelpoa tasoa.Sileällä tienpinnalla myös ajomukavuus on verrattain hyvä, mutta kun alle sattuu vähänkin terävämpiä töyssyjä, pehmeä etujousitus lyö välittömästi läpi. Samasta syystä jo maltillinen kaarreajo saa Space Starin nojaamaan voimakkaasti etunurkkansa varaan.Portaaton automaatti sopii kaupunkiauton luonteeseen hyvin. Moottori vain täristää tyhjäkäynnillä selvästi, ja kiihdytyksessä pärinä on melkoisen kovaa. Tasakaasulla kolmipyttyisen ääni sen sijaan katoaa muuhun, ajoittain yllättävän vaimeaan kohinaan.Päämäärä mielessäHyvää Space Starissa on japanilaisen laadun leima ja sisustuksen selkeys: ergonomiassa ja käytettävyydessä ei ole moitteen sijaa. Ja vaikka varsin vaakatasoon sijoitetussa ohjauspyörässä ei ole etäisyyssäätöä, kuljettaja viihtyy istuimella jopa hyvin.Siis auto hänelle, joka haluaa päästä tarkoituksenmukaisesti paikasta toiseen, mutta jota itse ajaminen ei lainkaan kiinnosta. Katsaus hintalappuun tosin paljastaa, että 16 000 euron luokassa on tarjolla jos jonkinlaista modernimpaakin kulkuneuvoa.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Aake Kinnunen Mitsubishi Space Star 1.2 Cleartec Invite CVT Hinta alkaen 15 995 € Koeajetun auton hinta varusteineen 15 995 € Moottori Bensiinimoottori 1 193 cm³, 3 sylinteriä, portaaton automaattivaihteisto, etuveto. Teho 59 kW (80 hv), 6000 r/min Vääntö 106 Nm (4000 r/min) Vääntö 106 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,8 s Huippunopeus 173 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 95 g/km Euro NCAP 4 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: jokunen oivallus villistä lännestä eli siis tuning-osastolta 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous