10.2.2017 Ajoneuvot Koeajo: Pirteä tapaus – Volkswagen Up Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Up uudistui edukseen ulkoa ja etenkin konepellin alta. Turboahdettu uutuusmoottori säväyttää. Hyvää: moottori, sisätilaratkaisut, ohjaustuntuma. Huonoa: tavaratila, äänieristys, varustelun hinta. Volkswagen Upin aiempaa terävämmin pokattu konepelti kätkee alleen muotojen hiontaa tärkeämmän uudistuksen. Se on litrainen kolmisylinterinen voimanlähde, joka on nyt turboahdettu. Se on hyvä syy koeajaa Volkswagen Up 1.0 TSI 66 kW BlueMotion Technology.Turbomoottorista irtoaa tehoa 90 hevosvoimaa. Nollasta sataan taittuu alle kymmenessä sekunnissa.Tehoa tärkeämpää arkiajossa on turboahtimen suoma vääntö, jota on tarjolla peräti 160 newtonmetrin verran. Moottorin suoma alavääntö riittää mahdollistamaan vaivattoman kaupunkiajon, ja tehoa riittää myös matka-ajoon. Kiihtyvyys on reipasta kiitos auton keveyden: omamassaa on vain hitusen yli tuhat kiloa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKetterä mutta vakaaUpilla on ilo päästellä kaupunkisokkelikoissa tai pysäköidä kadunvarsille - isommilta ja kömpelömmiltä kun on jäänyt riittävästi tilaa Upille.Renkaat sijaitsevat aivan kaupunkiauton kulmissa, joten Up jättää maantiellä ennakkoluulot omaan arvoonsa. Auto on yllättävän vakaa ja helppo myös matkaa taitettaessa.Ohjaustuntuma on selkeä, auto myös pysyy hyvin valitulla ajolinjalla eikä kaipaa alituista paimentamista. Hyvä niin, sillä rauhattomasti käyttäytyviä pikkuautojakin löytyy.Moottorin pörinä kuuluu sisälle matkustamoon, mutta aluksi hieman häiritseviin ääniin tottuu ja ne alkavat tuntua sympaattisen persoonallisilta.Auto- ja hintaluokalle tyypillisesti äänieristys ylipäätään ei ole kummoisella tasolla, joten renkaiden rallatus ja kaikki kuminat kuuluvat läpi.Pykälät löytyvätViisilovinen manuaalivaihteisto toimii luontevasti ja nikotteluitta. Taajama-ajossa saa vauhdin vaihdellessa tämän tästä etsiä sopivaa vaihdetta pykälään, mutta ne löytyvät vaivatta. Vaihdekepin liikeradat ovat sopivan lyhyet. Harmi kun tarjolla ei ole automaattivaihteistoa.Luvattu keskikulutus on 4,4 litraa satasella, vaikkei siihen huolettomassa, kaupunkiajoon painottuvassa ja talvisessa koeajossa ylletty vaan kulutus huitelee kuuden litran tuntumassa.Luvatut hiilidioksidipäästöt ylittävät niukasti psykologisen rajan ja ovat 101 grammaa kilometrillä. Auton verokohtelu on ostajan kannalta kuitenkin lempeähköä.Ajoasentoa etsimässäAjoasennon etsimistä hankaloittaa, ettei ohjauspyörä säädy syvyyssuunnassa. Etuistuinten reisituki on hyvä, mutta selkänojan sivutuki saisi olla jämäkämpi. Selkänojan säädön vipuratkaisu on turhan harvavälinen.Korin kantikas muoto jättää matkustamoon riittävästi pääntilaa. Takana matkustamista helpottavat pikkuautoksi kookkaat ja avaralle avautuvat takaovet.Tilaa tavaroille on tarjolla niukanlaisesti. Kontti on poteromainen, mutta sikäli monikäyttöinen, että irrotettavalla tasolla voi säätää 251 litran vetoista tavaratilan pohjan korkeutta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHerkuttelu maksaaKoeajetussa move up! -varusteversion autoyksilössä on tukku lisävarusteita kuten peruutuskameran (229 e), metallivärin (569 e), Style-paketti tuo mukanaan muun maussa mustan katon ja peilikotelot ja ratin nahkaverhoilun (845 e), tekniikkapaketti (557 e) tuo puolestaan vakionopeudensäätimen, pysäköintitutkan taakse ja monitoiminäytön.Lisävarusteet ovat sinänsä perusteltuja arkiajon helpottajia ja ulkonäköä kohentajia, mutta nostavat auton hinnan lähes 18 000 euroon – se on paljon hyvästäkin pikkuautosta.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Lauri AhtiainenLisätietoja: volkswagen.fi/up Volkswagen Up 1.0 TSI 66 kW BlueMotion Technology Hinta alkaen 15 583 € Koeajetun auton hinta varusteineen 17 988 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 66 kW (90 hv), 5000–5500 r/min Vääntö 160 Nm (1500–3500 r/min) Vääntö 160 Nm (1500–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,9 s Huippunopeus 185 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 101 g/km Mitat pituus 3600 mm, leveys 1641 mm, korkeus 1504 mm, akseliväli 2407 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: autoilun tähänastinen historia kolmena Cadillacina - 1-sylinterinen, 16-sylinterinen ja 0-sylinterinen 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous