10.2.2017 Ajoneuvot Koeajo: Pirteä tapaus – Volkswagen Up Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Up uudistui edukseen ulkoa ja etenkin konepellin alta. Turboahdettu uutuusmoottori säväyttää. Hyvää: moottori, sisätilaratkaisut, ohjaustuntuma. Huonoa: tavaratila, äänieristys, varustelun hinta. Volkswagen Upin aiempaa terävämmin pokattu konepelti kätkee alleen muotojen hiontaa tärkeämmän uudistuksen. Se on litrainen kolmisylinterinen voimanlähde, joka on nyt turboahdettu. Se on hyvä syy koeajaa Volkswagen Up 1.0 TSI 66 kW BlueMotion Technology.Turbomoottorista irtoaa tehoa 90 hevosvoimaa. Nollasta sataan taittuu alle kymmenessä sekunnissa.Tehoa tärkeämpää arkiajossa on turboahtimen suoma vääntö, jota on tarjolla peräti 160 newtonmetrin verran. Moottorin suoma alavääntö riittää mahdollistamaan vaivattoman kaupunkiajon, ja tehoa riittää myös matka-ajoon. Kiihtyvyys on reipasta kiitos auton keveyden: omamassaa on vain hitusen yli tuhat kiloa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKetterä mutta vakaaUpilla on ilo päästellä kaupunkisokkelikoissa tai pysäköidä kadunvarsille - isommilta ja kömpelömmiltä kun on jäänyt riittävästi tilaa Upille.Renkaat sijaitsevat aivan kaupunkiauton kulmissa, joten Up jättää maantiellä ennakkoluulot omaan arvoonsa. Auto on yllättävän vakaa ja helppo myös matkaa taitettaessa.Ohjaustuntuma on selkeä, auto myös pysyy hyvin valitulla ajolinjalla eikä kaipaa alituista paimentamista. Hyvä niin, sillä rauhattomasti käyttäytyviä pikkuautojakin löytyy.Moottorin pörinä kuuluu sisälle matkustamoon, mutta aluksi hieman häiritseviin ääniin tottuu ja ne alkavat tuntua sympaattisen persoonallisilta.Auto- ja hintaluokalle tyypillisesti äänieristys ylipäätään ei ole kummoisella tasolla, joten renkaiden rallatus ja kaikki kuminat kuuluvat läpi.Pykälät löytyvätViisilovinen manuaalivaihteisto toimii luontevasti ja nikotteluitta. Taajama-ajossa saa vauhdin vaihdellessa tämän tästä etsiä sopivaa vaihdetta pykälään, mutta ne löytyvät vaivatta. Vaihdekepin liikeradat ovat sopivan lyhyet. Harmi kun tarjolla ei ole automaattivaihteistoa.Luvattu keskikulutus on 4,4 litraa satasella, vaikkei siihen huolettomassa, kaupunkiajoon painottuvassa ja talvisessa koeajossa ylletty vaan kulutus huitelee kuuden litran tuntumassa.Luvatut hiilidioksidipäästöt ylittävät niukasti psykologisen rajan ja ovat 101 grammaa kilometrillä. Auton verokohtelu on ostajan kannalta kuitenkin lempeähköä.Ajoasentoa etsimässäAjoasennon etsimistä hankaloittaa, ettei ohjauspyörä säädy syvyyssuunnassa. Etuistuinten reisituki on hyvä, mutta selkänojan sivutuki saisi olla jämäkämpi. Selkänojan säädön vipuratkaisu on turhan harvavälinen.Korin kantikas muoto jättää matkustamoon riittävästi pääntilaa. Takana matkustamista helpottavat pikkuautoksi kookkaat ja avaralle avautuvat takaovet.Tilaa tavaroille on tarjolla niukanlaisesti. Kontti on poteromainen, mutta sikäli monikäyttöinen, että irrotettavalla tasolla voi säätää 251 litran vetoista tavaratilan pohjan korkeutta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHerkuttelu maksaaKoeajetussa move up! -varusteversion autoyksilössä on tukku lisävarusteita kuten peruutuskameran (229 e), metallivärin (569 e), Style-paketti tuo mukanaan muun maussa mustan katon ja peilikotelot ja ratin nahkaverhoilun (845 e), tekniikkapaketti (557 e) tuo puolestaan vakionopeudensäätimen, pysäköintitutkan taakse ja monitoiminäytön.Lisävarusteet ovat sinänsä perusteltuja arkiajon helpottajia ja ulkonäköä kohentajia, mutta nostavat auton hinnan lähes 18 000 euroon – se on paljon hyvästäkin pikkuautosta.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Lauri AhtiainenLisätietoja: volkswagen.fi/up Volkswagen Up 1.0 TSI 66 kW BlueMotion Technology Hinta alkaen 15 583 € Koeajetun auton hinta varusteineen 17 988 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 66 kW (90 hv), 5000–5500 r/min Vääntö 160 Nm (1500–3500 r/min) Vääntö 160 Nm (1500–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,9 s Huippunopeus 185 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 101 g/km Mitat pituus 3600 mm, leveys 1641 mm, korkeus 1504 mm, akseliväli 2407 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen