27.1.2017 Ajoneuvot Koeajo: selkeää säästöä – Volvo V90 D3 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volvo V90 D3 osoittaa, että köyhemmälläkin on kivaa. Hyvää: mukavat istuimet, selkeä mittaristo, hiljainen moottori. Huonoa: nypyttävä kulku. Volvo teki sen taas. Kun ruotsalaistehdas esittelee uuden mallin, ensin tuodaan tarjolle paremman pään versioita bling-bling-varusteineen ja tehokkaampine moottoreineen, ja vasta myöhemmin edullisempia perusmalleja, kuten nyt koeajamamme Volvo V90 D3.Tämä perinne juontaa juurensa kaukaa, ainakin vuonna 1982 esitellystä Volvo 760 GLE -luksusmallista. Sehän sai pari vuotta myöhemmin rinnalleen kansanpainos 740:n, ja samaa protokollaa on noudatettu miltei kaikissa Volvoissa aina tähän päivään asti.Perinteistä on sekin, että yleensä nämä edullisemmat Volvot ovat olleet Suomen oloissa ainakin yhtä miellyttäviä kuin kalliimman pään mallit. Niin nytkin, kun alle saatiin miltei hinnat alkaen -varusteinen ysikymppinen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVähän vääntövähennystäTupla-ahdettuihin D4- ja D5-malleihin verrattuna D3:ssa käytetään vain yhtä turboa. Tehoa on 40 hv vähemmän kuin Moottorin 12/2016 parivertailussa olleessa V90 D4:ssä, joka on malliston seuraavaksi edullisin dieselversio.D3:n saa joko etu- tai nelivetoisena, ja niissä on muutakin eroa kuin kardaanin puuttuminen. Vääntömomentti on nelikossa 350 Nm, kun se edestä raapivassa on 30 Nm alhaisempi. Ero D4:n neljäänsataan newtonmetriin ei joka tapauksessa ole kovin mittava.Vetotapa vaikuttaa myös vaihteiston tyyppiin. Etuvetoisen D3:n saa joko manuaali- tai automaattivaihteisena; molemmissa on kuusi pykälää. Sen sijaan nyt koeajamassamme nelivetoisessa moottorin jatkeena on aina kahdeksanportainen automaatti.Selkeämpi istuaPerusmalli luo sisustuksellaan mutkattoman tunnelman. Aiemmin ajamamme uuden sukupolven Volvot vaalealla nahkaverhoilulla sekä puupaneeleilla ovat toki olleet hienoja, mutta jotenkin tämä tummanharmaus henkii Volvo-historiaa selvemmin.On alkaen-varustelusta hyötyä ihan käytännönkin tasolla. Kuljettajan eteen syttyvä mittaristo hakee selkeydessään vertaistaan, erityisesti kun siihen on etsinyt valikoista mustavalkoisen värimaailman. Kalliimpi versio digimittaristosta ei ole ainakaan havainnollisempi.Kangasverhoiltuun ja vain osittain sähkösäätöiseen istuimeen pätevät samat sanat. Tuki on erittäin hyvä ja säätövarat huippuluokkaa, eli olo ei ole tippaakaan epämukavampi kuin tyyriimmässä täysnahkaisessa ja kokonaan sähkösäädettävässä penkissä.Nypyttää näilläkinLähempänä maata ollaan myös renkaiden ja vanteiden osalta – tosin tässä tapauksessa ei kirjaimellisesti, sillä lanseerausvaiheessa esiintyneiden jopa 20-tuumaisten jättivanteiden sijaan D3-perusmallin alla pyörivät järkevämmät 225/55 R17 -pyörät.Vaikka ne jalassa kulku on jo kohtuullisen siistiä, nämäkään kiekot eivät pysty peittoamaan 90-sarjan Volvojen perisyntiä eli turhan jämäkkää jousitusta. Meno on röpelöisellä jääpinnalla juuri sen verran nypyttävää, että siihen kiinnittää huomiota.Sen sijaan ajettavuudessa ei ole mitään valittamista, kuten ei myöskään tässä maltillisemmassa viritysasteessa kaksilitraisesta dieselmoottorista. Voimavarat riittävät nyky-Suomeen oikein hyvin, ja neljän pytyn käyntiääni on tulpattu pois matkustamosta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLämpöisiä bisneksiäVoimansiirtokin läpäisee kritiikkiseulan. Automaatti vaihtaa huomaamattomasti, ja sama pätee nelivedon mukaantuloon liukkaalla. Ainakin nastattomilla talvirenkailla kääntyvyyttä voi sopivasti tehostaa kaasulla – ennen kuin melko sallivasti toimiva ajonvakautus ryhtyy oikaisemaan autoa turvallisempaan kulmaan.Hyvän talviauton kruunaavat Business-tason mukanaan tuomat lämpövarusteet. Kuka kaipaa vauhtikoristeita tai muita turhuuksia, kun paketin mukana saa polttonestekäyttöisen lisälämmittimen ajastimella, lämmitettävän ratin sekä tuulilasin pesusuuttimet ja vielä istuinlämmityksen takaistuimen reunapaikoille?Ja jos jälkikasvun olemassaolo niin edellyttää, viimeksi mainitun voi korvata penkkiin integroiduilla lastenistuimilla. Siinä vielä yksi helpotus perusperheen vaivattomaan arkeen.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari SaarentausLue lisää: Volvo.fi Volvo V90 D3 AWD Business aut Hinta alkaen 53 911 € Koeajetun auton hinta varusteineen 57 493 € Moottori Dieselmoottori 1 969 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 110 kW (150 hv), 4250 r/min Vääntö 350 Nm (1500–2500 r/min) Vääntö 350 Nm (1500–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,5 s Huippunopeus 205 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 128 g/km Mitat pituus 4936 mm, leveys 1879 mm, korkeus 1476 mm, akseliväli 2941 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: BMW 740i E38 tuo potentiaaliset museoautot modernien herkkujen aikaan 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti