19.11.2018 Ajoneuvot Koeajo: Sisäisesti uudistunut – Ford Tourneo Custom Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Fordin pikkubussin tärkeimmät parannukset löytyvät konepellin alta ja ohjaamosta. Hyvää: ruudikas moottori, vaivaton automaatti, pieni kulutus, kuskin paikka, mukavuus. Huonoa: suuri kääntösäde, elektroniset turvavarusteet eivät ole vakiona. Kun kertoo koeajossa olevan Ford Tourneo Custom, kuulijan kulmakarvat kohoavat kysyvästi. Maininta Transitin pikkubussista alkaa sitä vastoin jo soittaa kelloja. Kertauksena: kaikki Fordin tavara-autot ovat Transiteja ja niistä muutetut tila-autot Tourneoita. Lisänimi paljastaa kokoluokan, pienimmästä Courierista Connectin kautta Customiin.Sekoituksen täydentää perheen suurin täysimittainen malli, joka on pelkkä Transit penkeillä tai ilman. Selkisikö? Joka tapauksessa suosituin ja tunnetuin tonniluokan Transit Custom on uudistunut, ja ajossa on sen henkilöversio Tourneo Custom.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHenkilöautomainen ohjaamoUlkoiset uudistukset ovat maltillisia: polleampi maski, menevämmät puskurit ja rengasmaiset led-huomiovalot uuden vuosimallin tunnusmerkkeinä. Sisäiset parannukset ovat helpommin löydettävissä. Kojelauta on muuttunut linjakkaammaksi ja selkeämmäksi. Säilytyslokeroita on runsaasti ovissa, kojelaudassa ja istuinten alla. Istuimet on muotoiltu tuhdimmin ja istuma-asento on luonteva. Ajossa olleessa pidemmässä versiossa tavaratila on hulppean kokoinen lisälämmittimen pömpelistä huolimatta.Henkilöautojen tapaan nappulat vähenevät ja toiminnot siirtyvät kosketusnäytön kautta käytettäviksi. Ajetussa Titanium-varusteisessa autossa ruutu on suuri, mutta tiedot piilossa valikoiden takana – radiokanaviakin sopii ruudulle vain kuusi yhtä aikaa. Lisävarustelistalla on asioita, joita on aiemmin saanut vain henkilöautoihin, kuten mukautuva vakionopeudensäädin, kaistavahti, peruutuskamera, kuljettajan vireystilan valvonta, liikennemerkkien tunnistus ja törmäyksenestoavustin.Taloudellinen moottoriPäivityksen yhteydessä moottori uusittiin täyttämään kaikkein tuoreimmat päästörajat käyttämällä muun muassa vähempikitkaisia materiaaleja, optimoitua virtausta, pienempää turboa ja pietsosähköisiä ruiskusuuttimia. Samalla iskutilavuus pieneni 2,2:sta kahteen litraan.Tehovaihtoehdot ovat Tourneoon 130 tai 170 hevosvoimaa, ja pakettiautoon saa myös 105 hevosvoiman vaihtoehdon.Ajossa ollut tehokkain versio ei aluksi tunnu erikoisen voimakkaalta, mutta se johtuu kaasupolkimen ja vaihteiston taloudellisesta ohjelmoinnista. Kaasua saa polkea syvään, mutta sitten kyllä tapahtuu.Rauhallisemmassa menossa kuusivaihteinen automaatti osaa hyödyntää moottorin ronskia alavääntöä eikä kierrätä sitä suotta. Tämä palkitaan matalalla melutasolla ja alhaisella kulutuksella: harvalla muulla kahdeksanpaikkaisella autolla selviää kahdeksalla litralla sataa kilometriä kohden. Matkustusmukavuuden täydentää jousituksen sopiva jämäkkyys. Rengasäänetkin pysyvät vaimeina, tosin samalla suodattuu tarkin tuntuma tienpintaan. Fordin ohjaukselta odottaa aina erinomaista suoritusta, mutta nyt siitäkin puuttuu viimeinen silaus tarkkuutta ja vastetta. Koeajoautona toiminut pidempiakselivälinen malli on tiukoissa paikoissa työläs käänneltävä, mutta maantiellä puolestaan vakaa ja helppo ohjastettava.Teksti ja kuvat: Petri MunukkaLisätietoja: www.ford.fi/tourneo-custom Ford Tourneo Custom Titanium 310 2.0 TDCi A6 L2 Hinta alkaen 57 261 € Koeajetun auton hinta varusteineen 78 742 € Moottori Dieselmoottori 1 995 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 125 kW (170 hv), 3500 r/min Vääntö 405 Nm (1750–2500 r/min) Vääntö 405 Nm (1750–2500 r/min) Huippunopeus 170 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 9,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 236 g/km Mitat pituus 5340 mm, leveys 1986 mm, korkeus 1977 mm, akseliväli 3300 mm Muu tieto Perävaunumassa jarrullinen/jarruton 1 000/750 kg. Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 150 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 – onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella