30.6.2017 Ajoneuvot Koeajo: Suomen halvin neliveto – sympaattinen Suzuki Ignis Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomen edullisimmaksi nelivedoksi itseään mainostava Suzuki Ignis on se tarunhohtoinen halpa ja hyvä. Hyvää: neliveto, varusteet, hinta Huonoa: ei vakionopeudensäädintä, rajattu mallivalikoima Turkoosi ulkoväri on jo osoitus siitä, että Suzuki Ignis ottaa luulot pois vähättelijöiltä. Tummilla alumiinivanteilla ja yksityiskohdilla kyllästetyllä tyylillä auto suorastaan vetää katseita puoleensa. Klassista kauneutta täältä on turha etsiä, mutta ainakin Igniksessä on asennetta. Keulaakin erikoisempi perä loppuu kuin metrirajan täytyttyä. C-pilarin urheilumerkkiraidat ovat muuten viittaus Suzukin ensimmäiseen automalliin vuodelta 1976.Suzukin mallistossa Igniksen ajoitus on mielenkiintoinen, sillä malli saapuu vain hetki sitten uudistuneen Swiftin kannoilla, ryöstäen edukkaimman nelivedon kruunun sisarmalliltaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJokaisen päivän erikoinenErikoinen on myös myyntitapa. Maahantuojan mukaan Ignikset myydään yksinoikeudella Autoverkkokauppa.fi:n kautta. Koeajo on toki mahdollista ja tiukan paikan tullen myyjä voi avustaa tilauslomakkeen täytössä, mutta kaupat tehdään lopulta netissä. Suomen maahantuontiohjelmaan kuuluu Ignis vain yhdellä malliversiolla, joten valintaa voi suorittaa lähinnä värin suhteen. Sisällä autossa räväkkä asenne jatkuu. Edullisia autoja usein vaivaavan harmauden sinfonian sijaan vastassa on reippaasti mustaan ja valkoiseen jaoteltu sisusta. Keskikonsolin kiinnitys ei ole järin jämäkkä, mutta sen sijaan muovilaadut on valittu fiksusti.Kojelautaa hallitsee 7-tuumainen kosketusnäyttö, jonka tarkkuus tuntuu hiukan vanhahtavalta. Järjestelmä toimii kuitenkin kohtuullisen ripeästi ja suoraviivaisesti, tarjoten Bluetooth-tuen, Apple CarPlayn ja Android Auton. Ruutu toimii jopa peruutuskameran näyttönä. Navigaatiovalmiuskin löytyy, kunhan ostaja malttaa lunastaa kartat itselleen. Yllätykset jatkuvatTilaa Igniksessä on pieneksi katumaasturiksi hyvin. Etuistuimilla asiat ovat perusmallisesti, mutta yllättäväksi tekijäksi muodostuvat takaistuimet. Takapenkin istuinosa on nimittäin selkeästi korkeammalla, joten autoon istuminen on helppoa. Istuimet liikkuvat myös pituussuunnassa ja selkänojan kallistusta voi säätää. Valitettavasti 50/50-suhteella kaatuvat selkänojat eivät asetu tasaiseksi tavaratilan kanssa. Tilaa pakaaseille on takapenkeistä riippuen aina 204 litrasta 1 086 litraan.1,2-litrainen bensiinimoottori liikuttaa 945 kiloista Ignistä mainiosti 90 hevosvoiman tehollaan. 0–100 km/h taittuu terävästi pöristen 11,9 sekunnissa. 5-vaihteisen manuaalin välitykset ovat sopivan lyhyitä, mutta vastapainoksi moottoritiellä kone joutuu huhkimaan 3 500 minuuttikierroksen vauhdilla. Kulutuslukemat pysyttelevät valmistajan ilmoitusten lähistöllä. Kytkimen ja kaasupolkimen yhteispeli tekee lähdöistä usein turhan ärhäköitä. Pikkuautomaiseen tapaan Suzuki Ignis on maantiellä äänekäs. Melu ei kuitenkaan ole sietämätöntä. Perusvireeltään pehmeä jousitus ottaa kuopat ja töyssyt vastaan hyvin, eikä auto jää keinumaan omiaan. Mutkissa Ignis vastaa kallistelemalla jälleen pikkuautomaisesti, tuoden ajamiseen annoksen hupia. Ohjaus on kevyt ja pitkäliikkeinen. Vakionopeudensäätimen puute on merkittävin miinus maantiemukavuudessa.Lempeä työkaluSuzuki Ignis löytänee Suomessa kotinsa silloin, kun 180 millimetrin maavara, neliveto ja hinta ovat avaintekijöitä auton valinnassa. Maasto-ominaisuuksia täydentävät alamäkihidastin ja mäkilähtöavustin. Igniksen lähestymiskulma on 22°, ramppikulma 18° ja jättökulma 38,8°. Kompakti kaupunkimaasturi on kuitenkin kotonaan myös keskustoissa, kiitos hyvän kääntösäteen.Tuotteena Suzuki Ignis tarjoaa erinomaista vastinetta rahalle. Nähtäväksi jää, asettaako uraauurtava kauppatapa kapuloita mallin menestykselle.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Suzuki Ignis 1.2 Dualjet 4WD GL 5MT Hinta alkaen 15 391 € Koeajetun auton hinta varusteineen 16 517 € Moottori Bensiinimoottori 1 242 cm³, 4 sylinteriä, 5-v. manuaalivaihteisto, neliveto Teho 66 kW (90 hv), 6000 r/min Vääntö 120 Nm (4400 r/min) Vääntö 120 Nm (4400 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,9 s Huippunopeus 165 km/h Kulutus l/ 100 km 5,9 (kaup.) / 4,5 (maant.) / NEDC-kulutus 5,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 114 g/km Mitat pituus 3700 mm, leveys 1690 mm, korkeus 1595 mm, akseliväli 2435 mm Tavaratila: 204–373 l Omamassa: 945 kg Euro NCAP 3 tähteä Takuu 3 vuotta tai 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 14.5.2025 Koeajo Maistiainen: JAC E30X – sympaattinen kaupunkisähkis alle 30000 euron luokkaan 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 12.5.2025 Koeajo Koeajo: BMW X3 – takuuvarma lataushybridi edeltäjää paremmilla sähköillä 11.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Multivan Life e-hybrid 4Motion – tuolileikki ladaten ja kontaten 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 15.5.2025 Käytetyt autot Käytetyn auton ostaja, mistä tunnistaa kolariauto? 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous