14.10.2018 Ajoneuvot Koeajo: Tasaisuuden ylistys – Hyundai i20 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundain pienokaisesta on vaikea löytää moitittavaa. Hyvää: tilat, 7 vuoden takuu, automaatti, vaivattomuus, suorituskyky. Huonoa: ristiseläntuen puute, hätäjarrutus ei kuulu varustukseen. Hyundai i20 on valmistajansa yksi tärkeimmistä malleista Euroopassa. Nyt mallia on uudistettu niin sisältä kuin ulkoakin. Ulkoa uudistumisen erottaa helpoiten takaa, jossa rekisterikilpi on siirretty puskurista takaluukkuun ja mikä parasta, avauskahva luukun alareunasta rekkarin yläpuolelle. Edessä maski irvistää entistä leveämmin. Samalla tietysti valot ja puskurit ovat muotoiltu uudelleen. Sisälläkin muutokset ovat vaatimattomia, osa verhoilumateriaaleista on uusia, liitettävyyspalveluja ja kosketusnäytön toimintoja on kehitetty. Teknisesti merkittävin muutos on seitsenvaihteisen kaksoiskytkinvaihteiston lisääminen mallistoon, vanhaan automaattiin verrattuna se on taloudellisempi ja verotuksen kautta merkittävästi halvempi. Sen saa myös perusvarusteltuna, vaikka esittelyauto olikin kallein versio. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ruudikas turbomoottori Uuden kaksoiskytkinautomaatin saa vain litraisen kolmisylinterisen turbomoottorin molempien versioiden (100/120 hv) pariksi. Ne ovat muutoinkin paras valinta i20:n nokalle, iskutilavuudeltaan suurempi vapaastihengittävä 1.2 (75 hv) on niihin verrattuna puhditon ja vain hitusen halvempi. Dieselit ovat poistuneet valikoimasta kokonaan. Ajossa oli turbomoottorin tehokkain 120-hevosvoimainen versio. Kevyt i20 lähtee sillä innokkaasti niin liikennevaloista kuin ohituksiinkin. Vaivattoman ajon kruunaa sujuvasti ja pehmeästi toimiva vaihteisto. Se osaa välttää moottorin alakierroksilla olevan hengettömän kohdan, muttei silti huudata sitä tarpeettoman suurilla kierroksilla. Suorituskykyyn nähden kuuden litran kulutusta voi pitää kohtuullisena. Comfortissa kaikki tarpeellinen Ajetun tehokkaimman moottoriversion saa vain kalleimmalla Style-varustetasolla. Se on harmi, sillä silloin hinta pompsahtaa jo pitkälle yli 20 000 euron. Style tuo mukanaan paljon mukavaa, kätevää ja kaunista katsoa, mutta kaikki tarpeelliset varusteet on jo keskimmäisessä Comfort-tasossa. Perustaso Fresh säästäisi vielä 600 euroa enemmän, mutta sitten joutuu pärjäämään ilman mm. bluetoothia, peruutustutkaa ja vakionopeudensäädintä. Merkillisintä on, että hätäjarrutus ja muut elektroniset turvavarusteet eivät kuulu edes kalleimpaan Style-tasoon vaan ne pitää poimia lisävarustepaketeista. Vastaavasti Hyundai ilahduttaa helppokäyttöisyydellään. Kaikki toiminnot ovat selkeitä, nappulat isoja ja kosketusnäytön toiminnot loogisia käytettävyydeltään. Sukua ralliautolle Hyundain menestynyt WRC-ralliohjus pohjautuu etäisesti i20-malliin, mutta WRC:n räjähtävyydestä perusmalliin ei ole tarttunut hitustakaan. Toisaalta i20:n järkevällä tilankäytöllä, mukavuusvarusteilla ja helppokäyttöisyydellä ei voiteta ralleja. Vaikkei rallimekaanikkoja ole päästetty vakiomallin kimppuun, i20:n ajettavuus tuntuu aiempaa paremmalta. Ohjauksen tarkkuus herättää luottamusta, tuntoa voisi olla vieläkin enemmän. Jousituksessa on sopiva kompromissi jämäkkyyttä ja arkipäivän mukavuutta. Alhainen melutaso täydentää kokemuksen. Hyundain pienokainen on luokan hiljainen oppilas. Se ei loista hikipinkona millään ominaisuudellaan, mutta opettaja ei saa sitä kiinni myöskään pienimmästäkään rikkeestä. Se on kaikissa aineissa vähintään keskitason yläpuolella. Tasaisuutta ja huomaamattomuutta voi pitää tylsyytenä, mutta siinä on ainekset myös menestykseen. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Lisätietoja: www.hyundai.fi/i20-hatchback Hyundai i20 1.0 T-GDI Style DCT Hinta alkaen 15 390 € Koeajetun auton hinta varusteineen 21 190 € Moottori Bensiinimoottori 998 cm³, 3 sylinteriä, turboahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Teho 88 kW (120 hv), 6000 r/min Vääntö 172 Nm (1500–4000 r/min) Vääntö 172 Nm (1500–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,5 s Huippunopeus 190 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 135 g/km Mitat pituus 4035 mm, leveys 1734 mm, korkeus 1474 mm, akseliväli 2570 mm Euro NCAP 4 tähteä Takuu 7 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 6.5.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model X – yhä erilainen entinen nuori 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 6.5.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model X – yhä erilainen entinen nuori 6.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: VW Karmann Ghia - kun saksalainen luotettavuus ja italialainen tyyli kohtaavat 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe