14.10.2018 Ajoneuvot Koeajo: Tasaisuuden ylistys – Hyundai i20 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundain pienokaisesta on vaikea löytää moitittavaa. Hyvää: tilat, 7 vuoden takuu, automaatti, vaivattomuus, suorituskyky. Huonoa: ristiseläntuen puute, hätäjarrutus ei kuulu varustukseen. Hyundai i20 on valmistajansa yksi tärkeimmistä malleista Euroopassa. Nyt mallia on uudistettu niin sisältä kuin ulkoakin. Ulkoa uudistumisen erottaa helpoiten takaa, jossa rekisterikilpi on siirretty puskurista takaluukkuun ja mikä parasta, avauskahva luukun alareunasta rekkarin yläpuolelle. Edessä maski irvistää entistä leveämmin. Samalla tietysti valot ja puskurit ovat muotoiltu uudelleen.Sisälläkin muutokset ovat vaatimattomia, osa verhoilumateriaaleista on uusia, liitettävyyspalveluja ja kosketusnäytön toimintoja on kehitetty. Teknisesti merkittävin muutos on seitsenvaihteisen kaksoiskytkinvaihteiston lisääminen mallistoon, vanhaan automaattiin verrattuna se on taloudellisempi ja verotuksen kautta merkittävästi halvempi. Sen saa myös perusvarusteltuna, vaikka esittelyauto olikin kallein versio.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRuudikas turbomoottoriUuden kaksoiskytkinautomaatin saa vain litraisen kolmisylinterisen turbomoottorin molempien versioiden (100/120 hv) pariksi. Ne ovat muutoinkin paras valinta i20:n nokalle, iskutilavuudeltaan suurempi vapaastihengittävä 1.2 (75 hv) on niihin verrattuna puhditon ja vain hitusen halvempi. Dieselit ovat poistuneet valikoimasta kokonaan.Ajossa oli turbomoottorin tehokkain 120-hevosvoimainen versio. Kevyt i20 lähtee sillä innokkaasti niin liikennevaloista kuin ohituksiinkin. Vaivattoman ajon kruunaa sujuvasti ja pehmeästi toimiva vaihteisto. Se osaa välttää moottorin alakierroksilla olevan hengettömän kohdan, muttei silti huudata sitä tarpeettoman suurilla kierroksilla. Suorituskykyyn nähden kuuden litran kulutusta voi pitää kohtuullisena.Comfortissa kaikki tarpeellinenAjetun tehokkaimman moottoriversion saa vain kalleimmalla Style-varustetasolla. Se on harmi, sillä silloin hinta pompsahtaa jo pitkälle yli 20 000 euron. Style tuo mukanaan paljon mukavaa, kätevää ja kaunista katsoa, mutta kaikki tarpeelliset varusteet on jo keskimmäisessä Comfort-tasossa. Perustaso Fresh säästäisi vielä 600 euroa enemmän, mutta sitten joutuu pärjäämään ilman mm. bluetoothia, peruutustutkaa ja vakionopeudensäädintä. Merkillisintä on, että hätäjarrutus ja muut elektroniset turvavarusteet eivät kuulu edes kalleimpaan Style-tasoon vaan ne pitää poimia lisävarustepaketeista. Vastaavasti Hyundai ilahduttaa helppokäyttöisyydellään. Kaikki toiminnot ovat selkeitä, nappulat isoja ja kosketusnäytön toiminnot loogisia käytettävyydeltään.Sukua ralliautolleHyundain menestynyt WRC-ralliohjus pohjautuu etäisesti i20-malliin, mutta WRC:n räjähtävyydestä perusmalliin ei ole tarttunut hitustakaan. Toisaalta i20:n järkevällä tilankäytöllä, mukavuusvarusteilla ja helppokäyttöisyydellä ei voiteta ralleja. Vaikkei rallimekaanikkoja ole päästetty vakiomallin kimppuun, i20:n ajettavuus tuntuu aiempaa paremmalta. Ohjauksen tarkkuus herättää luottamusta, tuntoa voisi olla vieläkin enemmän. Jousituksessa on sopiva kompromissi jämäkkyyttä ja arkipäivän mukavuutta. Alhainen melutaso täydentää kokemuksen. Hyundain pienokainen on luokan hiljainen oppilas. Se ei loista hikipinkona millään ominaisuudellaan, mutta opettaja ei saa sitä kiinni myöskään pienimmästäkään rikkeestä. Se on kaikissa aineissa vähintään keskitason yläpuolella. Tasaisuutta ja huomaamattomuutta voi pitää tylsyytenä, mutta siinä on ainekset myös menestykseen.Teksti ja kuvat: Petri MunukkaLisätietoja: www.hyundai.fi/i20-hatchback Hyundai i20 1.0 T-GDI Style DCT Hinta alkaen 15 390 € Koeajetun auton hinta varusteineen 21 190 € Moottori Bensiinimoottori 998 cm³, 3 sylinteriä, turboahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Teho 88 kW (120 hv), 6000 r/min Vääntö 172 Nm (1500–4000 r/min) Vääntö 172 Nm (1500–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,5 s Huippunopeus 190 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 135 g/km Mitat pituus 4035 mm, leveys 1734 mm, korkeus 1474 mm, akseliväli 2570 mm Euro NCAP 4 tähteä Takuu 7 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: jokunen oivallus villistä lännestä eli siis tuning-osastolta 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Autoilu Valitako pysäköintiruutu ihan toisen auton vierestä vai jättääkö väliin yksi ruutu? 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin