22.10.2025 Koeajo Koeajo: Tervetuloa Kia K4 – näkemiin Ceed Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Kia K4 korvaa mallistosta poistuvan Ceedin. Kia K4 kohtaa ison haasteen suositun Ceedin korvaajana. Lähes 20 vuotta myydyimpien C-segmentin viistoperien joukkoon kuulunutta Ceediä on iso kanta, heittomerkillä tai ilman. Kuitenkin perinteinen viisiovinen perheauto on jo uhanalainen citymaasturien ja crossoverien puristuksessa. Lisäksi K4 antaa tasoitusta jättäessään farmarikorin pois valikoimasta, eikä USA:n markkinoilla olevaa porrasperääkään aiota tuoda. K4 on aina viisiovinen pystyperä, tosin hivenen pidempänä osuu johonkin luiskaperän ja farmarin välimaastoon. Ceediä mainostettiin eurooppalaiseen makuun tuunattuna Euroopassa suunniteltuna ja valmistettuna. Sähköautojen viedessä valmistuskapasiteettia Euroopassa K4 tuodaan tänne Meksikosta. Ensimaistelussa uutuus kuitenkin tuntui aivan odotetulta jättikonsernin tarkasti mietityltä maailmanautolta, meksikolaista tulisuutta ei ollut havaittavissa. Suosion ratkaisee tietysti hinta, muilla markkinoilla julkistetut hinnat ovat alle Golfin ja Octavian. Suomen hintoja odotellaan parhaillaan, ensimmäiset autot saamme maahan vasta talvella. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Runsaat tilat Kia K4 on kooltaan puoli pykälää Ceediä kookkaampi, 4,44 metrin pituisena uutuus osuu viisiovisen Ceedin ja farmarimallin väliin. Etuistuimet ovat riittävät mitoitukseltaan ja toppauksiltaan, ajoasento on luonteva. Takajalkatilat ovat runsaat vaikka taksiin, istuimessa on myös korkeutta enemmän kuin sähköautouutuuksissa. Jalkaterille tekee tiukkaa, jos kuskin istuin on alimmassa asennossa. Keskipaikallakin olot ovat siedettävät, mutta silloin laitapaikoilla istuvat vinossa sivutoppausten takia. Takaovien ulkokahvojen sijoitus ikkunan karmiin ei ole luontevin mahdollinen. Tavaratila on riittävä kooltaan hybridittömässä versiossa, kevythybridissä tila jää matalammaksi. Ainakaan Ceed-farmarin ruumaan tottuneet eivät ole tyytyväisiä. Pohja on aseteltavissa kahdelle korkeudelle, ala-asennossa tilaan saa lisää korkeutta, yläasennossa pohjasta tulee tasainen selkänoja kumottuna. Selkänojaa ei pysty kaatamaan kontin puolelta. Suksiluukku on harmittavan pieni, mutta parit murtsikat saanee soviteltua. Omituinen seikka on kuormakoukkujen kiinnitys irtonaiseen välipohjaan tehden ne hyödyttömiksi. Ohjaamonäkymää hallitsee leveä kolmesta ruudusta muodostuva panoraamanäyttö, keskimmäinen ilmastointinäyttö jää piiloon ratin kehän taakse. Tuhti vaihdekeppi ikään kuin korostaa polttomoottorivoimalinjaa. Perinteisiä nappuloita on enemmän kuin viimeaikaisissa muissa uutuuksissa, kosketusnäyttöä tarvitsee oikeastaan vain navigaatio-, puhelin- ja viihdekäyttöön. Toiminnot ovat sujuvia ja helppoja oppia satunnaisellekin käyttäjälle, puhumattakaan muita Kia-uutuuksia ajaneille. Suomen varustelu vahvistuu myöhemmin, mutta ajettu GT-line ilmestynee tänne ilman suuria muutoksia, huippumallin mukavuus- tai turvavarustelu ei jättänyt toiveille sijaa. Ilman sähköavustusta Koeajoauton moottori oli turboahdettu 1,6-litrainen, ja mitä ihmettä, ilman mitään hybridisointia. Teholukema 110 kW (150 hv) ei häikäise, mutta riittää ripeähköön liikkumiseen, kun mukana ei tarvitse raahata akustoa. Seitsenvaihteinen kaksoiskytkinautomaatti hoitelee hommansa huomaamattomasti moottoria turhaan huudattamatta. Melutaso pysyy miellyttävän alhaisena ainakin saksalaisella tiestöllä. Kuuden litran normikulutus on sähköavustamattomalle autolle kohtuullinen. S-versiossa samasta moottorista otetaan 132 kW (180 hv). Rauhallisemmille kuljettajille on tarjolla myös litrainen kolmisylinterinen 85 kW (115 hv), jossa on kevythybriditoiminto. Lisäksi vuoden päästä malliston luvattiin kasvavan hybridiversiolla. Vaikka Meksikossa valmistetun K4:n päämarkkina lienee Amerikka, sen ajettavuus kelpaa varmasti meillekin. Ohjaus on tietenkin kevyt, mutta suht looginen vasteeltaan. Alusta ei yllytä radalle, leppoisa mukavuus jää päällimmäiseksi mieleen. Tätä mielipidettä tarkistetaan, kunhan autot saadaan ajoon talven liukkaille, routaheittoihin ja karkeille uraisille teillemme. Hyvät ja huonot puolet tilava matkustamo mukavuus varustelu vain yksi korimalli Kia K4 GT-line 1.6 Turbo BENSIINIMOOTTORI, etuveto 4-syl. bensiinimoottori 1 591 cm3 7-v. kaksoiskytkinautomaatti 110 kW (150 hv), 250 Nm WLTP-kulutus 5,9 l/100km CO2-päästöt 139 g/km Suorituskyky 0–100 km/h 9,1 s huippunopeus 210 km/h Mitat Pituus 4 440 mm Leveys 1 850 mm Korkeus 1 435 mm Akseliväli 2 720 mm Tavaratila 438 – 1 217 l Omamassa ei ilmoitettu perävaunu ei ilmoitettu Euro NCAP ei testattu Takuu 7 vuotta / 150 000 km Hinta alkaen ei ilmoitettu Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.10.2025 Koeajo Koeajo: Kia EV4 – arkisähköilyä eurooppalaiseen makuun 23.9.2025 Koeajo Maistiainen: Kia EV4 – tarina kahdesta autosta ja kahdesta valmistusmaasta 30.8.2025 Koeajo Koeajo: Kia EV6 GT – kasvojenkohotus nosti tehon 650 hevosvoimaan 25.8.2025 Koeajo Koeajo: Kia EV3 Earth – perusvarusteltu perheauto kohtuuhinnalla 7.3.2025 Koeajo Koeajo: Kia EV6 – päivitetty EV6 laittaa jarrut töihin 28.2.2025 Koeajo Koeajo: Kia Picantolle tehtiin jo faceliftin facelift – ja sille on syynsä 19.12.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV3 – perhesähköautojen uusi aalto alkaa tästä 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta - luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 5.11.2025 Yleinen BMW julkaisi vihdoinkin odotetun F 450 GS:n ja se on yllättävän halpa 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa - niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan