18.7.2024 Koeajo Lataushybridi Koeajo: Toyota C-HR – hyvä, mutta hieman hintava lataushybridi Teksti Eetu Kokkonen Kuva Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota C-HR tarjoaa lataushybridinäkin tuttuja vahvuuksia ja heikkouksia pienin lisähöystein. Toyota C-HR on kuulunut jo vuosia etenkin Euroopassa Toyotan tärkeimpien tuotteiden joukkoon. Itse uuteen korimalliin liittyen olemme jo aiemmin kertoneet auton olevan varsin mukava ja taloudellinen, mutta muotoilun rokottavan esimerkiksi näkyvyyttä takaviistoon. Nyt perinteisen hybridin sijaan saimme koeajoon lataushybridiversion, joten tällä kertaa keskitytään enimmäkseen latausvoimalinjan kanssa elämiseen.Toyotan ladattavien hybridien kirjo ei ole ollut toistaiseksi kovin laajaa, tähän asti plugarivoimalinjaa on ollut tarjolla RAV4:ssä ja tietysti kaikkien hybridien äiti Priuksessa. C-HR onkin imaissut sisuksiinsa Priuksen voimalinjan käytännössä sellaisenaan.Tämä tarkoittaa 2,0-litraista vapaastihengittävää 112 kilowatin (152 hvevosvoiman) tehoista bensiinimoottoria, kahta sähkömoottoria ja 13,6 kilowattitunnin akkua.Voimalinjasta suurin ulos mitattava yhteisteho on 164 kW (223 hv), ja nollasta sataan kiihdytys tapahtuu parhaillaan 7,3 sekunnissa. Täyssähköistä WLTP-toimintamatkaa on 66 km, eli 6 km vähemmän kuin matalammassa ja aerodynaamisemmassa Priuksessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLataa yön yliToyotan lataushybridivoimalinjassa ei vaiheilua tunneta, vaan autoa ladataan aina yhden vaiheen kautta, joka tarkoittaa 16 ampeerin sulakkeella 3,3 kW:n lataustehoa. Käytännössä yksittäisen tunnin latailusta ei ole paljoa iloa, mutta yön yli johdon päässä seistessään akku ehtii hyvinkin täyteen.Liikkeelle voi lähteä joko pelkän sähkön voimin, tai pakottaa polttomoottorin käyntiin ja pitää sähkövarat vain avustavana tekijänä esimerkiksi moottoritiellä. Taajamassa sähköllä pärjää erinomaisesti, eikä polttomoottorin käynnistelyyn ole tarvetta. Maantiellä matkanopeuttakin ylläpitää hyvin sähköllä, mutta ohituksissa suorituskyky jää ilman polttomoottoria ohkaiseksi. Sen sijaan molempien käyttövoimien yhteistyöllä suorituskyvyssä ei ole tässä autoluokassa mitään valitettavaa. Sähkön voimin hyvässä kesäkelissä pääsee helposti 60 kilometriä maantietä, taloudellisimmat kuljettajat saattavat päästä jo seuraavan kymmenluvun puolelle. Isolle osalle auton asiakaskunnasta ladattava C-HR toimineekin lähes sähköauton tasolla, ja pidemmät matkat voi sitten hoitaa taloudellisen polttomoottorin voimin.Huonojakin puolia latausvoimalinjassa on. Isoin rokotus on tavaratilassa, joka on C-HR:n ei-ladattavan hybridin etuvetoisen version kohdalla 388 litraa, mutta niin ikään etuvetoisessa lataushybrissä 310 l. Kun tavaratila on valmiiksi pieni, erotus tuntuu kokoaan isommalta.Hinta alkaen 44 990 euroaToinen huono puoli on lataushybridilinjan lisähinta. Edullisimmillaan ladattavan C-HR:n saa Intense-varusteltuna 44 990 eurolla, ja koeajettu Premiere Edition alkaa 51 319,8 eurosta. Esimerkiksi Kia Niro PHEV:n hinnat alkaa 38 277 eurosta, toki tässä yhteydessä on mainittava myös Kian pienempi korkeajänniteakku.Lisäksi C-HR:n lataushybridiversio on tyyliään lukuunottamatta hyvin lähellä Priusta, jonka hinnat alkaa pari tonnia alempaa, joten kilpailua löytyy merkin omistakin tuotteista.Kaikkiaan C-HR:stä ei löydy juuri uutta moitittavaa tai kehuttavaa, vaan edellisten koeajojen kohdalla tekemämme huomiot ajettavuudesta pitävät yhä paikkansa ja kyseessä on yhä hyvä pieni crossover omaperäisellä ulkonäöllä kuorrutettuna. Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition LATAUSHYBRIDI, etuveto 4-syl. bensiinimoottori 1 987cm3 portaaton vaihteisto 164 kW (223 hv), 190 Nm Akku brutto 13,6 Lataus Type 2: 3,3 kW (1 x 16 A) WLTP-kulutus 0,9 l/100km CO2-päästöt 19 g/km toimintamatka sähköllä 66 km Suorituskyky 0–100 km/h 7,4 s huippunopeus 180 km/h Mitat Pituus 4 362 mm Leveys 1 832 mm Korkeus 1 564 mm Akseliväli 2 640 mm Tavaratila 310 l Omamassa 1 685 kg perävaunu 725 / 725 kg Euro NCAP 5 tähteä (2024) / ei testattu Takuu 3 v / 100 000 km hybridijärjestelmä 5 v / 100 000 km Hinta alkaen 51 320 € koeajoauto 52 029 € Lue lisää Kaikki artikkelit 6.9.2024 Koeajo Koeajo: Toyota Yaris Hybrid – kaupunkisukkula pihistelee 29.2.2024 Ajoneuvot Koeajo: Toyota GR Yaris – ainutlaatuista rallijohdannaista on kehitetty hajottamalla 26.2.2024 Ajoneuvot Koeajo: Toyota Yaris nyt myös tehokkaampana hybridinä – manuaalivaihteisto ja litrainen moottori jää historiaan 7.2.2024 Ajoneuvot Koeajo: Toyota C-HR GR Sport Premiere Edition – erikoismallilla on erikoishinta 29.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: Toyota C-HR – vähiten järkevä Toyota 22.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: Toyota Hilux GR Sport – tällä Kalle (tai Alonso) driftaisi 20.12.2023 Ajoneuvot Koeajo: Toyota C-HR – karkkicrossoverin uusi maku 13.12.2023 Ajoneuvot Koeajo: Toyota Tundra – se vähän tuntemattomampi möhköavolava 9.11.2023 Ajoneuvot Maistiainen: Toyota C-HR – ”coupé-high rider” ratsastaa jälleen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 14.11.2024 Koeajo Koeajo: Range Rover Sport – mukavuutta ja mafia-tyyliä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä