18.7.2024

Koeajo: Toyota C-HR – hyvä, mutta hieman hintava lataushybridi

Kuva Eetu Kokkonen
Toyota C-HR

Toyota C-HR tarjoaa lataushybridinäkin tuttuja vahvuuksia ja heikkouksia pienin lisähöystein.

Toyota C-HR on kuulunut jo vuosia etenkin Euroopassa Toyotan tärkeimpien tuotteiden joukkoon. Itse uuteen korimalliin liittyen olemme jo aiemmin kertoneet auton olevan varsin mukava ja taloudellinen, mutta muotoilun rokottavan esimerkiksi näkyvyyttä takaviistoon. Nyt perinteisen hybridin sijaan saimme koeajoon lataushybridiversion, joten tällä kertaa keskitytään enimmäkseen latausvoimalinjan kanssa elämiseen.

Toyota C-HR

Toyotan ladattavien hybridien kirjo ei ole ollut toistaiseksi kovin laajaa, tähän asti plugarivoimalinjaa on ollut tarjolla RAV4:ssä ja tietysti kaikkien hybridien äiti Priuksessa. C-HR onkin imaissut sisuksiinsa Priuksen voimalinjan käytännössä sellaisenaan.

Tämä tarkoittaa 2,0-litraista vapaastihengittävää 112 kilowatin (152 hvevosvoiman) tehoista bensiinimoottoria, kahta sähkömoottoria ja 13,6 kilowattitunnin akkua.

Toyota C-HR

Voimalinjasta suurin ulos mitattava yhteisteho on 164 kW (223 hv), ja nollasta sataan kiihdytys tapahtuu parhaillaan 7,3 sekunnissa. Täyssähköistä WLTP-toimintamatkaa on 66 km, eli 6 km vähemmän kuin matalammassa ja aerodynaamisemmassa Priuksessa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lataa yön yli

Toyotan lataushybridivoimalinjassa ei vaiheilua tunneta, vaan autoa ladataan aina yhden vaiheen kautta, joka tarkoittaa 16 ampeerin sulakkeella 3,3 kW:n lataustehoa. Käytännössä yksittäisen tunnin latailusta ei ole paljoa iloa, mutta yön yli johdon päässä seistessään akku ehtii hyvinkin täyteen.

Toyota C-HR

Liikkeelle voi lähteä joko pelkän sähkön voimin, tai pakottaa polttomoottorin käyntiin ja pitää sähkövarat vain avustavana tekijänä esimerkiksi moottoritiellä. Taajamassa sähköllä pärjää erinomaisesti, eikä polttomoottorin käynnistelyyn ole tarvetta. Maantiellä matkanopeuttakin ylläpitää hyvin sähköllä, mutta ohituksissa suorituskyky jää ilman polttomoottoria ohkaiseksi. Sen sijaan molempien käyttövoimien yhteistyöllä suorituskyvyssä ei ole tässä autoluokassa mitään valitettavaa.

Sähkön voimin hyvässä kesäkelissä pääsee helposti 60 kilometriä maantietä, taloudellisimmat kuljettajat saattavat päästä jo seuraavan kymmenluvun puolelle. Isolle osalle auton asiakaskunnasta ladattava C-HR toimineekin lähes sähköauton tasolla, ja pidemmät matkat voi sitten hoitaa taloudellisen polttomoottorin voimin.

Huonojakin puolia latausvoimalinjassa on. Isoin rokotus on tavaratilassa, joka on C-HR:n ei-ladattavan hybridin etuvetoisen version kohdalla 388 litraa, mutta niin ikään etuvetoisessa lataushybrissä 310 l. Kun tavaratila on valmiiksi pieni, erotus tuntuu kokoaan isommalta.

Hinta alkaen 44 990 euroa

Toinen huono puoli on lataushybridilinjan lisähinta. Edullisimmillaan ladattavan C-HR:n saa Intense-varusteltuna 44 990 eurolla, ja koeajettu Premiere Edition alkaa 51 319,8 eurosta. Esimerkiksi Kia Niro PHEV:n hinnat alkaa 38 277 eurosta, toki tässä yhteydessä on mainittava myös Kian pienempi korkeajänniteakku.

Toyota C-HR

Lisäksi C-HR:n lataushybridiversio on tyyliään lukuunottamatta hyvin lähellä Priusta, jonka hinnat alkaa pari tonnia alempaa, joten kilpailua löytyy merkin omistakin tuotteista.

Kaikkiaan C-HR:stä ei löydy juuri uutta moitittavaa tai kehuttavaa, vaan edellisten koeajojen kohdalla tekemämme huomiot ajettavuudesta pitävät yhä paikkansa ja kyseessä on yhä hyvä pieni crossover omaperäisellä ulkonäöllä kuorrutettuna.

Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition

LATAUSHYBRIDI, etuveto

4-syl. bensiinimoottori 1 987cm3

portaaton vaihteisto

164 kW (223 hv), 190 Nm

Akku brutto 13,6
Lataus Type 2: 3,3 kW (1 x 16 A)

WLTP-kulutus 0,9 l/100km

CO2-päästöt 19 g/km
toimintamatka sähköllä 66 km
Suorituskyky 0–100 km/h 7,4 s
huippunopeus 180 km/h

Mitat
Pituus            4 362 mm
Leveys           1 832 mm
Korkeus         1 564 mm
Akseliväli       2 640 mm
Tavaratila      310 l
Omamassa   1 685 kg
perävaunu    725 / 725 kg

Euro NCAP    5 tähteä (2024) / ei testattu
Takuu           3 v / 100 000 km
hybridijärjestelmä              5 v / 100 000 km
Hinta alkaen 51 320 €
koeajoauto   52 029 €

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat