14.4.2018 Ajoneuvot Koeajo: tuttu ja turvallinen – Volvo XC60 D5 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Volvo XC60 vie henkilöauton turvavarustelun uudelle tasolle. Malli vastaa lähes kolmasosaa koko Volvon henkilöautomyynnistä, joten paljon on myös pelissä. Hyvää: ajo-ominaisuudet, tilat, suorituskyky, turvavarustelu. Huonoa: liikennemerkkitunnistin ei tunnista talvinopeusrajoituksia, arka vaalea sisusta. Volvo XC60 D5 AWD on useimpien autonostajien toiveiden täyttymys. Se on tilava ja suorituskykyinen nelivetomaasturi varustettuna uusimmalla turvateknologialla – kuten Volvon maineeseen kuuluukin. Haluttavuutta ei heikennä tyylikäs ulkokuori sekä selkeä sisusta, jossa on myös persoonallisuutta. Skandinaavinen selkeys miellyttää silmää. Lopputuloksena on premium-luokan SUV, joka kilpailee ostajien suosiosta luokan terävimmässä kärjessä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKattava turvavarusteluUusi turvateknologia ei näy päällepäin, mutta se on valmiina toimimaan, kun tilanne sitä vaatii. City Safety -järjestelmä tarkkailee vastaantulevaa liikennettä ja havahduttaa kuljettajan väistämään ohjaamalla sivuun ennen törmäystä. Se myös reagoi mahdollisessa peräänajotilanteessa jarruttaen, jos kuljettaja ei sitä itse huomaa ajoissa tehdä.City Safety toimii laajalla nopeusalueella ja tunnistaa jalankulkijat, ajoneuvot sekä mahdolliset eläimet. Sama järjestelmä aktivoituu maantiellä tarkkailemalla vastaantulevaa liikennettä aina 140 km/h nopeuteen asti. Jos kuljettaja esimerkiksi nukahtaa tai saa sairaskohtauksen niin XC60 siirtyy pois törmäyskurssilta ja hiljentää nopeutta. Autonomisen ajamisen teknologia on jo siis käytännössä olemassa. XC60 tarkkailee myös takaa tulevaa liikennettä ja estää kaistanvaihdon, kun kuljettaja on huomaamattaan kääntymässä toisen auton eteen.Maantiellä kotonaanVolvo XC60 D5 on malliston tehokkain diesel-versio. 235 hevosvoiman tuplaturbo kuljettaa nelivetoista kaupunkimaasturia ruudikkaasti. 8-vaihteinen automaatti toimii hienosti ja lisävarusteena saatava ilmajousitus tasaa maantien epätasaisuudet kunnialla. Äänieristys on myös hyvää tasoa. Moottorin ääni kantautuu ohjaamon vain kovassa kiihdytyksessä. Volvon täysaktiiviset led-kaukovalot tekevät pimeällä ajamisesta uudenlaisen kokemuksen. Valot kuuluvat Technic-lisävarustepakettiin.Ajovalojen valokuvio muuntuu taidokkaasti kulloisenkin valaistustilanteen vaatimalla tavalla. Vastaantulevan auton kohdalla kaukovalon valokeila lyhenee sitä mukaan, kun auto lähestyy. Oma ajokaista pysyy valaistuna kuin ajaisi pitkillä valoilla edelleen. Valokuvio väistää myös jonossa ajettaessa edellä ajavat ajoneuvot ja valaiseen näkyvästi pientareet ajoradan kummaltakin puolelta.Premium-luokan hintaKoeajettu Volvo XC60 D5 AWD Business Inscription on lähtöhinnaltaan 68 343 euroa. Lisävarusteiden tuoma lisähinta nostaa hankintahinnan 91 003 euroon,joka on iso tukku rahaa. Varustelu on lähes täydellinen sisältäen muun muassa hierovat etuistuimet ja konserttisalin tasoisen äänentoistojärjestelmän.Ajo-ominaisuudet, mukavuus ja suorituskyky ovat hintaluokan huomioon ottaen linjassa. Pieni kauneusvirhe on liikennemerkkitunnistusjärjestelmä, joka ei huomio Suomen talvinopeusrajoituksia. Volvo tunnistaa kameran avulla nopeusrajoitusmerkit ja vertaa niitä myös karttatiedon dataan. Siitä huolimatta moottoritieosuuksilla se näytti 120 km/h nopeusrajoitusta, vaikka merkit olivat järjestäen 100 km/h.Teksti ja kuvat: Jari SaarentausLisätietoja: www.volvocars.com/xc60 Volvo XC60 D5 AWD Business Inscription aut. Hinta alkaen 68 343 € Koeajetun auton hinta varusteineen 91 003 € Moottori Dieselmoottori 1969 cm³, 4 sylinteriä, 2 turboahdinta, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 173 kW (235 hv), 4000 r/min Vääntö 480 Nm (1750–2250 r/min) Vääntö 480 Nm (1750–2250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,2 s Huippunopeus 220 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 144 g/km Mitat pituus 4688 mm, leveys 2117 mm, korkeus 1658 mm, akseliväli 2865 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 24.3.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi ASX – jotain tuttua tässä on 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 20.3.2025 Koeajo Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 23.3.2025 Autoilu Hybridiautot eivät pelota ostajia, vaikka uutiset huutavat ongelmista 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle