14.4.2018 Ajoneuvot Koeajo: tuttu ja turvallinen – Volvo XC60 D5 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Volvo XC60 vie henkilöauton turvavarustelun uudelle tasolle. Malli vastaa lähes kolmasosaa koko Volvon henkilöautomyynnistä, joten paljon on myös pelissä. Hyvää: ajo-ominaisuudet, tilat, suorituskyky, turvavarustelu. Huonoa: liikennemerkkitunnistin ei tunnista talvinopeusrajoituksia, arka vaalea sisusta. Volvo XC60 D5 AWD on useimpien autonostajien toiveiden täyttymys. Se on tilava ja suorituskykyinen nelivetomaasturi varustettuna uusimmalla turvateknologialla – kuten Volvon maineeseen kuuluukin. Haluttavuutta ei heikennä tyylikäs ulkokuori sekä selkeä sisusta, jossa on myös persoonallisuutta. Skandinaavinen selkeys miellyttää silmää. Lopputuloksena on premium-luokan SUV, joka kilpailee ostajien suosiosta luokan terävimmässä kärjessä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKattava turvavarusteluUusi turvateknologia ei näy päällepäin, mutta se on valmiina toimimaan, kun tilanne sitä vaatii. City Safety -järjestelmä tarkkailee vastaantulevaa liikennettä ja havahduttaa kuljettajan väistämään ohjaamalla sivuun ennen törmäystä. Se myös reagoi mahdollisessa peräänajotilanteessa jarruttaen, jos kuljettaja ei sitä itse huomaa ajoissa tehdä.City Safety toimii laajalla nopeusalueella ja tunnistaa jalankulkijat, ajoneuvot sekä mahdolliset eläimet. Sama järjestelmä aktivoituu maantiellä tarkkailemalla vastaantulevaa liikennettä aina 140 km/h nopeuteen asti. Jos kuljettaja esimerkiksi nukahtaa tai saa sairaskohtauksen niin XC60 siirtyy pois törmäyskurssilta ja hiljentää nopeutta. Autonomisen ajamisen teknologia on jo siis käytännössä olemassa. XC60 tarkkailee myös takaa tulevaa liikennettä ja estää kaistanvaihdon, kun kuljettaja on huomaamattaan kääntymässä toisen auton eteen.Maantiellä kotonaanVolvo XC60 D5 on malliston tehokkain diesel-versio. 235 hevosvoiman tuplaturbo kuljettaa nelivetoista kaupunkimaasturia ruudikkaasti. 8-vaihteinen automaatti toimii hienosti ja lisävarusteena saatava ilmajousitus tasaa maantien epätasaisuudet kunnialla. Äänieristys on myös hyvää tasoa. Moottorin ääni kantautuu ohjaamon vain kovassa kiihdytyksessä. Volvon täysaktiiviset led-kaukovalot tekevät pimeällä ajamisesta uudenlaisen kokemuksen. Valot kuuluvat Technic-lisävarustepakettiin.Ajovalojen valokuvio muuntuu taidokkaasti kulloisenkin valaistustilanteen vaatimalla tavalla. Vastaantulevan auton kohdalla kaukovalon valokeila lyhenee sitä mukaan, kun auto lähestyy. Oma ajokaista pysyy valaistuna kuin ajaisi pitkillä valoilla edelleen. Valokuvio väistää myös jonossa ajettaessa edellä ajavat ajoneuvot ja valaiseen näkyvästi pientareet ajoradan kummaltakin puolelta.Premium-luokan hintaKoeajettu Volvo XC60 D5 AWD Business Inscription on lähtöhinnaltaan 68 343 euroa. Lisävarusteiden tuoma lisähinta nostaa hankintahinnan 91 003 euroon,joka on iso tukku rahaa. Varustelu on lähes täydellinen sisältäen muun muassa hierovat etuistuimet ja konserttisalin tasoisen äänentoistojärjestelmän.Ajo-ominaisuudet, mukavuus ja suorituskyky ovat hintaluokan huomioon ottaen linjassa. Pieni kauneusvirhe on liikennemerkkitunnistusjärjestelmä, joka ei huomio Suomen talvinopeusrajoituksia. Volvo tunnistaa kameran avulla nopeusrajoitusmerkit ja vertaa niitä myös karttatiedon dataan. Siitä huolimatta moottoritieosuuksilla se näytti 120 km/h nopeusrajoitusta, vaikka merkit olivat järjestäen 100 km/h.Teksti ja kuvat: Jari SaarentausLisätietoja: www.volvocars.com/xc60 Volvo XC60 D5 AWD Business Inscription aut. Hinta alkaen 68 343 € Koeajetun auton hinta varusteineen 91 003 € Moottori Dieselmoottori 1969 cm³, 4 sylinteriä, 2 turboahdinta, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 173 kW (235 hv), 4000 r/min Vääntö 480 Nm (1750–2250 r/min) Vääntö 480 Nm (1750–2250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,2 s Huippunopeus 220 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 144 g/km Mitat pituus 4688 mm, leveys 2117 mm, korkeus 1658 mm, akseliväli 2865 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.9.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV CT 2.1 LS – peruspyörä perusajoon 20.9.2024 Koeajo Maistiainen: Peugeot 5008 Hybrid 136 e-DCS on 7-paikkainen tilamaasturi kaupunkiauton viboilla 19.9.2024 Koeajo Koeajo: Cadillac Escalade ESV V8 – se suurin ja mahtavin 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 15.9.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz –perhekokoinen pikkucrossover 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 14.9.2024 Koeajo Maistiainen: Hyundai Santa Fe – helppo, vaikkei ehkä helposti lähestyttävä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.9.2024 Koeajo Koeajo: Cadillac Escalade ESV V8 – se suurin ja mahtavin 18.9.2024 Matkailu Järämän linnoitus ja Sturmbock-asema - Lapin merkittävä rooli toisessa maailmansodassa 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 19.9.2024 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 19.9.2024 Volvo EX30 Käyttötesti: Volvo EX30 kesää muistellen ja syksyä odottaen 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla